به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر فاطمه رخشانی گفت: اینکه پرستاران به کاری عام المنفعه و خدمت رسانی داوطلبانه فکر می کنند و حاضرند کار خداپسندانه ای مانند غربالگری و پایش فشارخون، قد و وزن ایرانیان را داوطلبانه انجام دهند بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه برآورد ما از جمعیت بالای ۳۰ سال کشور ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر است، افزود: دانشجویان پرستاری این تعداد از افراد را در مدت ۱۰ روز غربالگری می کنند.

معاون وزیر بهداشت، از آغاز اجرای پایلوت طرح پایش سلامت ایرانیان در کاشان و اصفهان همزمان با هفته سلامت خبر داد و گفت: پنجشنبه از روند اجرایی، فرآیند و مشکلات اجرای طرح در این ۲ منطقه بازدید داشتم تا مشکلات شناسایی و برطرف شود.

رخشانی با اعلام اینکه در حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به بیماری پر فشاری خون مبتلا هستند و نیمی از مبتلایان به این بیماری از بیماری خود اطلاعی ندارند، ادامه داد: برخی دیگر از مبتلایان نیز عارضه پرفشاری خون آنها کنترل شده نیست که با اجرای این طرح هر دو دسته این افراد شناسایی می شوند.

وی ۱۴ اردیبهشت را آغاز طرح پایش سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال برشمرد و افزود: همچنین در این طرح تناسب اندام (نسبت قد و وزن) نیز بررسی و آموزش های لازم ارائه می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه این طرح به مدت ۱۰ روز در سراسر کشور اجرا می شود، گفت: ۵۰ درصد ایرانیان یا مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند (از هر ۲ ایرانی یک نفر) که چاقی نیز عاملی برای بروز عارضه پرفشاری خون است.

رخشانی یادآور شد: بزرگترین کار سازمان نظام پرستاری پیشنهاد اجرای داوطلبانه این طرح بود و نیز متقاعد کردن دولتمردان و سیاستگذاران برای اجرای این طرح که کار بسیار ارزشمندی است.