به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، وی با بیان اینکه توانایی جسمی مرد با زن متفاوت بوده گفت: مرد از توانمندى جسمى و روحى ویژه‏ اى برخوردار بوده؛ بر خلاف زن که جنبه عاطفه و احساس او غلبه دارد، در نتیجه وظایف سخت‏ ترى بر عهده مردان گذاشته شده است، از قبیل کار و تلاش براى تأمین غذا و پوشاک و مسکن و سائر لوازم زندگى و ایجاد امنیت و نگهدارى خانه و خانواه و دفاع از آنان در برابر تهاجم بیگانگان و حفظ و نگهدارى جامعه و اداره اجتماع و حفظ و ایجاد امنیت اجتماعى، از این رو با فوت آنان ضربه اقتصادى بیشترى به خانواده وارد می شود.
این حقوقدان توانایی جسمی زن و مرد را موجب تفاوت در نقش آن دو در امور اقتصادى دانست و گفت: طبق این نظر مسئولیت هائی بر عهده آنها گذاشته و تکلیف می شوند پس تفاوت‏ ها بر اساس تناسب است، نه نقص و کمال.
رستمی ادامه داد: همان گونه که قرار دادن مسؤولیت‏ هاى اقتصادى مانند نفقه، مهریه و دیه عاقله که در اسلام بر دوش مردان قرار داده شده است، طبعاً از دست رفتن مرد خانواده، ضربه اقتصادى به افراد خانواده (زن و فرزندان) وارد می ‏ شود و شریعت اسلام براى جبران این ضربه و کاهش آن، مسئله دو برابر بودن دیه مردان را مطرح کرده است.
وی با اشاره به اینکه اسلام با وجود این تفاوت، مراعات حال زنان خانواده را نیز گرده است اظهار داشت: دو برابر بودن دیه مرد به این معنا است که مبلغ دو برابرى نصیب دیگر افراد خانواده (زن و فرزندان) شود و نصف بودن دیه زن به این معنا خواهد بود که در صورت قصاص باید نصف دیه پرداخت شود تا زن و فرزندان مرد (که مورد قصاص قرار خواهد گرفت) از این درآمد بتوانند زندگى کنند.
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: دیه در قانون اسلامى، هماهنگ با شرایط مردان و زنان و مسئولیت ‏ هاى آن‏ ها در خانواده تنظیم شده و کاملاً حکیمانه است.