به گزارش پارس ، شیرین صدرنوری در گفت وگو با خبرنگار« اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با بیان اینکه علت ۳۰ درصد از مشاوره ها مربوط به مشکلات خانوادگی است، در مورد انواع دیگر مشاوره ها، اظهار کرد: ۲۶ درصد مشاوره ها به علت اختلالات رفتاری، ۱۴ درصد به علت مشکلات مربوط به مدرسه، هشت درصد به علت مشکلات عادتی، پنج درصد مسائل مربوط به دوستان، پنج درصد دیگر نیز مربوط به مسائل بلوغ، سه درصد درمورد مشکلات ارتباطی و دو درصد نیز مربوط به مسائل جنسی بوده است.

به گفته صدر نوری، هرکدام از مشکلات ذهنی، جسمی، اجتماعی، استفاده از مواد مخدر، مشکلات حقوقی، کودک آزاری و تبعیض با یک درصد، از دیگر علل مربوط به مشاوره های صورت گرفته در تماس با صدای یارا در گزارش سال ۹۱ است.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در ادامه خاطرنشان کرد: ۹۴ درصد از کودکانی که مشاوره در مورد آنها انجام شده، دارای خانواده هسته ای، چهار درصد در خانواده ای گسترده و دو درصد نیز در خانواده گسسته زندگی کرده اند.

وی همچنین در مورد سن کودکانی که مشاوره در مورد آنها انجام شده است، گفت: ۳۹ درصد این کودکان چهار تا هفت سال، ۲۵ درصد صفر تا سه سال، ۱۸ درصد هشت تا ۱۱ سال، ۱۱ درصد ۱۲ تا ۱۵ سال، شش درصد ۱۵ تا ۱۸ سال و یک درصد از کودکانی که مشاوره در مورد آنها انجام شده اند نیز ۱۸ سال به بالا بوده اند.

وی تاکید کرد: جنسیت ۵۴ درصد از کودکان پسر و ۴۶ درصد نیز دختر بوده اند.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در توضیح نوع مشکلات کودکانی که مشاوره در مورد آنها انجام شده است، گفت: مشکلات خانوادگی شامل مسائلی همچون عدم آگاهی به شیوه فرزندپروری، تک فرزندی، اختلاف در شیوه تربیت و مسائل مربوط به ناسازگاری گزارش شده است.

وی ادامه داد: مشکلات مربوط به مدرسه نیزشامل افت تحصیلی، مشکلات تحصیلی، عدم تمرکز، مشکل با معلم و عدم علاقه به درس عنوان شده است.

صدر نوری افزود: مشکلات در مورد دوستان، مسائلی از قبیل مشکلات ارتباط با دوستان، ناسازگاری، زورگیری و قلدری، مشکلات عادتی مسائلی از قبیل مشکلات خواب، دندان قروچه، شب ادراری، ناخن جویدن و اختلالات رفتاری مسائلی همچون پرخاشگری، عصبانیت، لجبازی، زودرنجی، عدم اعتماد به نفس، کم رویی و خجالتی بودن را شامل می شود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات کودکانی که سال گذشته مشاوره در مورد آنها انجام شده است، توضیح داد: مشکلات ذهنی ازقبیل تیزهوشی، عقب ماندگی ذهنی، مشکلات ارتباطی مانند توقع بیش از حد از دیگران، دوستان ناباب، مشکلات جسمی فیزیکی مانند رشد جسمانی کم یا زیاد، بیماری، بستری شدن از جمله مشکلات مطرح شده در گزارش سال ۹۱ ازمشاوره کودکان است.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان اضافه کرد: مشکلات اجتماعی از قبیل بی سرپناهی و اعتیاد، مشکلات جنسی از قبیل خود ارضایی، اطلاعات در مورد مسائل جنسی، آزار جنسی، دیدن روابط جنسی والدین و مشکلات بلوغ از قبیل بحران بلوغ، عدم آگاهی از مسائل مربوط به بلوغ از جمله مهمترین دلایل بروز مشکلات این کودکان عنوان شده است.

وی خاطر نشان کرد: مشکلات کودک آزاری نیز مسائلی مانند کودک آزاری جسمی، روانی، غفلت، بی توجهی و کودک آزاری جنسی را شامل می شود.

صدرنوری با بیان اینکه ۳۹ درصد از کودکانی که سال گذشته مشاوره در مورد آنها انجام شده اند، زیر سن دبستان بودند، اظهار کرد: ۳۱ درصد دیگر از این کودکان درسن دبستان، ۱۰ درصد در سن راهنمایی، ۹ درصد پیش دبستانی، هشت درصد در سن دبیرستان و سه درصد باقی مانده نیز در سن دانشجویی قرار داشتند.