به گزارش پارس به نقل از فارس، نشست خبری نمایش راکب صبح امروز ۲۱ فروردین ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر با حضور کوروش زارعی برگزار شد.

کوروش زارعی کارگردان نمایش « راکب» اظهار داشت: گروه تئاتر آیین طی دو دهه اخیر فعالیت خود را بر اجرای گونه های مختلف نمایش آیینی از مذهبی گرفته تا آثار قومی، ملی و میهنی استوار ساخته و تا کنون چه در داخل و چه در خارج از کشور به توفیقات مطلوبی نائل شده است.

وی افزود: نمایش « راکب» اثری آیینی است که با نگاهی آزاد از نمایشنامه « آنتیگونه» به قلم سوفوکل است که به کوشش جمشید خانیان به رشته تحریر درآمده است و پیش از این در جشنواره سی ویکم بین المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه بین الملل به نمایش درآمده بود و در بازخورد نگاه داوران ومیهمانان خارجی آن رویداد مورد استقبال قرار گرفته بود.

زارعی تصریح کرد: امیدوارم این اثر که با تلفیق آیین زار جنوب کشور شکل گرفته است برای مخاطبان داخلی نیز حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

وی در پاسخ این سوال مبنی بر نحوه قرارداد این اثر برای اجرای عمومی گفت: طی هشت سال اخیر در جایگاه کارگردان این نخستین کاری است که در مجموعه تئاترشهر به صحنه آورده ام و در تمام این مدت بیشتر برای دیگر کارگردانان بازی کردم و اگر در جایگاه کارگردان بودم صرفا اجراهای تولید شده گذشته گروه « آیین» را برای صحنه آماده کردم.

کارگردان نمایش « بانوی بی نشان» با بیان آنکه افتخار می کند که به عنوان کارگردان نمایش های مذهبی شناخته می شود، گفت: متاسفانه برخی چنین فکر می کنند که من به عنوان یک کارگردان مذهبی مورد حمایت مسئولان مرکز هنرهای نمایشی هستم اما بروشور و سابقه فعالیت من طی هشت سال اخیر نشان می دهد که در این مدت حتی فرصت تولید و اجرای یک اثر نمایشی جدید به من داده نشد که این مساله بیشتر بازتاب تفکری بود که در جامعه هنری نسبت به کوروش زارعی وجود داشت.

زارعی بیان داشت: قرارداد اجرای نمایش « راکب» به شکل دریافت ۸۰ درصد فروش گیشه است و یک کمک هزینه ناچیز که از بازگفتن آن خجالت می کشم. تا به امروز شش میلیون تومان برای تولید و تبلیغات این نمایش هزینه کرده ام و این در شرایطی است که تمامی اعضای این گروه نمایشی همه روزه از قم به تهران می آیند و بعد از اجرای نمایش با یکدیگر به قم برمی گردیم که همین مساله باعث افزایش بیشتر هزینه های ما خواهد شد.

زارعی درباره نقش موسیقی در نمایش خود بیان داشت: بر خلاف برخی از هنرمندان که به دومقوله طراحی صحنه و موسیقی به عنوان امکانات تزیینی تئاتر نگاه می کنند، اعتقادم بر این است که این مقوله از ارکان مهم تولید یک اثر نمایشی هست و در « راکب» موسیقی در پاره ای از موارد به عنوان مکمل کاراکترها ایفای نقش می کند و حتی روایت بخشی از داستان این نمایش به شعر و موسیقی ساخته شده برای این اثر مربوط می شود.

وی اظهار داشت: تولید نمایش « راکب» دو سال پیش بر اساس یک پروژه پژوهشی و تحقیقاتی توسط جمشید خانیان در یک بازه زمانی شش ماهه در بندر جاسک تولید شد ودر ابتدا قرار بود توسط حسن فتحی کارگردانی شود، اما وی به دلیل مشغله سینمایی و تلویزیونی از اجرای این اثر انصراف داد.

کارگردان نمایش « کانال کمیل» خاطرنشان کرد: در ادامه تولید نمایش « راکب» به حسین مسافرآستانه سپرده شد و او نیز به دلایل مختلف از تولید این نمایش باز ماند تا آنکه سال گذشته من این اثر را به شکل همزمان به شورای هنری تئاترشهر برای اجرای عمومی در این مجموعه و جشنواره تئاتر فجر ارائه دادم.

زارعی با بیان آنکه نمایش آیینی ایران در تمامی شاخه های خود به دلیل بهره بردن از چشمه های معنوی، مذهبی، تاریخی و باورهای قومی و میهنی دارای ظرفیت های فوق العاده ای برای تولید آثار نمایشی است، گفت: هنرمندان ما باید خود را باور داشته و بر این نکته اشراف داشته باشند که داشته های نمایشی آنها در برابر مبانی تئاتر غربی حرف های فراوانی برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: تئاتر در غرب به دلیل روح مادی گرایی و تجربه « ایسم» های مختلف امروز به یک خلاء فکری و اندیشه ورزی رسیده است و این در حالی است که آنها تشنه و شیفته نمایش های ایرانی، شرقی اند که دارای آیین ها و رسوم کهن هستند.

کارگردان نمایش « راکب» خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا « راکب» علاوه بر اجرا در مناطق جنوبی کشور در جشنواره ها و رخدادهای بین الملل نیز حاضر شود و بتواند نماینده ای برای بازتاب آیین های سترگ ایرانی در خارج از مرزهای جغرافیایی کشورمان باشد.

نمایش « راکب» از۲۲ فروردین ماه همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۱۹ در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود.