به گزارش پارس به نقل از فارس، وی اضافه کرد: مطالعات سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نشان می دهد بیماری های قلبی عروقی در این مدت نسبت به گذشته ۱.۵ برابر شده است که این موضوع نشان می دهد بیماری فشارخون یک قاتل خاموش است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: کسانی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند از آغاز بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی متوجه موضوع می شوند که آسیب جدی در اعضای حیاتی بدنشان رخ می دهد.

وی افزود: فشار خون بالا پارگی مویرگ ها، ناتوانی شدید، سکته های مغزی، قلبی و… را به دنبال دارد که درمانی خاص می طلبد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: با وجود اینکه در ایران نسبت به دیگر کشورهای صنعتی از غذاهای سنتی بیشتری استفاده می شود ولی با این وجود بیماری قلبی بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: نمودارهای سلامت نشان می دهد که ۱۶ درصد جامعه بالای ۱۵ سال به فشار خون مبتلا هستند ولی هیچ برنامه ای برای کنترل آن وجود ندارد.

حضوری بیماری فشار خون را به بیماری طاعون تشبیه کرد و گفت: این بیماری مانند اختاپوس تمام جامعه را فرا می گیرد و گاهی اوقات شخص بیمار زمانی متوجه بیماری خود می شود که با مشکلات متعددی روبه رو می شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ابتلا به بیماری فشار خون با سبک زندگی، عوامل رفتاری، فعالیت فیزیکی، برنامه غذایی و استعمال دخانیات ارتباط مستقیم دارد که باید برای جلوگیری از خطرات ناشی از این بیماری در زندگی برنامه ریزی دقیقی انجام داد.

وی با ابراز نگرانی از روی آوردن جوانان به استعمال دخانیات بیان داشت: استعمال دخانیات در حالی در جامعه امروزی رواج یافته که تهدیدهای ناشی از آن پنهان مانده است.

حضوری اذعان کرد: مصرف قلیان با مصرف پنج بسته سیگار برابری می کند و کسانی که گمان می کنند با استعمال دخانیات احساس آرامش می کنند باید بدانند با هر بار مصرف دخانیات آتش مشکلات خود را شعله ورتر می کنند و یک قدم به نابودی خود نزدیک تر می شوند.

وی از دیگر مواردی که سلامت انسان را مورد تهدید جدی قرار می دهد را توزیع ناعادلانه چربی در اعضای گوناگون بدن به وی‍ ‍ ژه در خون و ابتلا به دیابت ذکر کرد و گفت: این مشکلات نیز می تواند به فعال شدن بیماری فشار خون در انسان کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم فشار خون را به قاتلی تشبیه کرد که با چاقو از پشت سر به دنبال انسان حرکت می کند و ترس فرو رفتن چاقوی این قاتل در بخشی از بدنمان وجود دارد.

وی به راه های پیشگیری و یا کنترل این بیماری به صورت معمول اشاره و بیان داشت: باید در ابتدا نسبت به تناسب وزن، قد و ارزیابی تغذیه آگاهی های لازم را داشته باشیم.

حضوری خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد ۹۵ درصد ایرانیان فعالیت فیزیکی ندارند و باید سبک زندگی خود را تغییر دهند.