به گزارش پارس به نقل از مجله مهر، یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای قیمت پایه یک تابلوی نقاشی. رقم عجیب و جالبی که فقط می توان در حراجی های هنری دنیا آن را شنید. ماجرا وقتی جالب تر می شود که بدانید این رقم، قیمت گذاری کارشناسان حراجی معروف « کریستی» اثر یک نقاش ایرانی است. « فرهاد مشیری» ۵۰ ساله که پیش از این هم با فروش یک اثرش به ارزش یک میلیون دلار به عنوان اولین نقاش یک میلیون دلاری خاورمیانه و گران ترین نقاش ایرانی شناخته شده بود. او حالا امیدوار است نقاشی جدیدش در حراج کریستی دوبی باردیگر به عنوان گران ترین اثر نقاشی این حراجی معرفی شود.

اثر فرهاد مشیری با نام « باغ اسرار» که بالاترین برآورد را در قیمت گذاری های این مجموعه به خود اختصاص داده با قطعات درخشنده فلزی، مهره و میخ ساخته شده و تصویر خرسی عظیم را شکل داده که وارد نور درخشانی می شود و کودکی خفته نیز در اثر مشاهده می شود. این تکینک خاص آثار مشیری است و کنتراستی عمیق بین خاطره کودک و رنگ های اطراف را پدید می آورد.

« سالاد» ی که گل سرسبد شد

شاید برای نقاش پرامیدی که کارهایش را برای فروش به مدیران یک مرکز هنری عرضه می کند، تشبیه تابلوی نقاشی به « سالاد درهم ریخته» از سوی آنها، یک شکست بزرگ و ناامیدکننده تلقی شود. مدیران گالری گلستان با دیدن کارهای مشیری به او گفته بودند کارهایش زیادی گیج و درهم است و بیشتر به « سالاد» شبیه است. اما همین سالادهای درهم ریخته چنان موفقیتی را در زمانی کوتاه برای « فرهاد مشیری» به ارمغان آورد که او را به عنوان یکی از شناخته شده ترین هنرمندان حراجی های هنری دنیا مطرح کرد.

فرهاد مشیری متولد سال ۱۳۴۲ در شهر شیراز است. او به واسطه شغل پدرش که پمالک چند سینما در شیراز بود از همان نوجوانی به سینما و هنر علاقه مند شد. او شیفته طراحی و نقاشی بود و پدرش که با هنر آشنا بود او را تشویق می کرد. همین عشق و علاقه و مهارت نسبی او در طراحی باعث شد که در سال ۱۳۵۸ به ایالات متحده برود و در حومه لس آنجلس ساکن شود.

مشیری در آنجا تحصیلات مقدماتی اش را به پایان برد و در سال ۱۳۶۰ در انستیتوی هنر کالیفرنیا ثبت نام کرد، در زمانی که هنرمندانی چون جان بالداساری و مایکل اشر در این مدرسه تدریس می کردند. بنابراین دوران تحصیل او در این آکادمی با یکی از دوره های درخشان این مدرسه مصادف شد.

بازگشت او به ایران، شروع دوره طلایی زندگی هنری او بود. چرا که در سال ۸۰پس از برگزاری نمایشگاهی در گالری « کاوه آو» در میدان ونک، یک باره مشهور شد و کلکسیونرهای قدیمی و ثروتمندان نوکیسه شهر آثار او را با قیمت های گران خریدند.

او کشف بزرگ موسسات حراج و نخستین هنرمند خاورمیانه بود که به رکورد یک میلیون دلاری برای فروش اثرش دست یافت. او امروز به نامی بزرگ در صحنه بین المللی مارکت هنر تبدیل شده و آوازه جهانی اش به مراتب فراتر از شناخت داخل از اوست. مواد و مصالح عمده کارهای این هنرمند، « اشیای یافتنی» هستند و این یکی از مهم ترین نکات در کار اوست. این مواد و مصالح متنوع اند؛ از گل و چسب و سواروسکی گرفته تا پلاستیک، پارچه، فرش و رنگ روغن.

مشیری اولین هنرمند اهل خاورمیانه است که آثارش در حراجی های هنری دنیا رکورد فروش یک میلیون دلاری را برجای گذاشته است. اثر معروف یک میلیون دلاری او با کریستال های سواروسکی روی بوم کار شده و واژه عشق در وسط بوم با همین تکنیک نوشته شده است.

هرچند بعد از مشیری هنرمندان دیگری مثل « حسین زنده رودی» با اثر« چارباغ» و « محمد احصایی» با آثار نقاشیخط در حراج کریستی به رقمی بالاتر از یک میلیون دلار برای فروش آثارشان دست یافتند. اما فرهاد مشیری که در همه دوره های حراج کریستی حضور فعالی دارد همچنان به عنوان گران ترین و پردرآمدترین نقاش خاورمیانه ای حراجی های معروف دنیا شناخته می شود و آثارش خریداران میلیون دلاری دارد. اتفاقی که ممکن است برای جدیدترین اثر او یعنی« باغ اسرار» هم رقم بخورد و باز هم فروشی میلیون دلاری را به نام او ثبت کند.