به گزارش پارس به نقل از فارس، وزیر علوم از تایید ۲۱هزار پرونده جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه ها خبر داد

وزیر علوم گفت: در جذب اعضای علمی جدید در دولت دهم تحولی بزرگ صورت گرفت و در این مدت ۲۱هزارپرونده جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی در مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم تایید شد.

  کامران دانشجو در دیدار نوروزی مدیران و کارکنان حوزه های وزارتی و فرهنگی این وزارت اظهار داشت: اولین محور برنامه هایم در برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی که مورد تایید رئیس جمهور نیز قرارگرفته بود اسلامی کردن دانشگاه هاست و من در قبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ملت شریف ایران برای اجرای این برنامه مسئولیت دارم و آن را باجدیت ادامه می دهم.

وزیر علوم اظهار داشت: ما با توجه به برتری منطق اسلام برسایر مکاتب عقیده داریم درکنار تدریس نظریات غربی در دانشگاه ها باید نظریات اسلامی نیز مطرح شوند و هرگز به دنبال جلوگیری از طرح اندیشه ها و مکاتب غربی نبوده ایم ولی متاسفانه عده ای مخالف طرح نظریات اسلامی در مباحث علوم انسانی هستند و عقیده دارند دانشگاه ها صرفا محل ترویج علوم غربی و مادی است.

وزیر علوم در مقایسه وضعیت کنونی دانشگاه ها با قبل از دولت نهم و دهم گفت: شرایط موجود دانشگاه ها به مراتب بهتر از گذشته است و در این خصوص می توان به افزایش رشد تولیدات علمی در کشور اشاره کرد که در سال ۸۴ فقط سه دهم در صد تولید علم دنیا را شامل می شده، در حالیکه هم اکنون حدود ۱/۲ در صد تولید علم جهان در دانشگاه های ایران صورت می گیرد و از نظر رفع نیاز های جامعه و ارتباط دانشگاه با صنعت نیز تحولات بی نظیری در طی این مدت صورت گرفته است.

وی افزود: طراحی و ساخت ماهواره، سانتریفیوژ، هواپیما، زیر دریایی و همکاری نزدیک با صنایع مختلف از مهم ترین دستاوردها در روند فعالیت دانشگاه ها در چند سال اخیر بوده است.

دانشجو با اشاره به تایید ۲۱هزارپرونده جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی در دولت دهم، گفت: درباره جذب اعضای هیئت علمی براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت های جذب شکل گرفته است و روند امور شفاف شده است زیرا همگان امکان دارند در یک فراخوان عمومی و از طریق سایت ثبت نام کنند و پس از بررسی صلاحیت های عمومی در هیئت های جذب و بررسی صلاحیت های علمی در گروه های آموزشی جذب دانشگاه ها شوند و این کار برخلاف گذشته منحصر به عده ای خاص و محدود نیست و شاید عده ای از بازشدن فضای جذب اعضای هیئت علمی و شفاف شدن مراحل آن خوشحال نباشند چرا که این موضوع شرایط مساوی و عادلانه ای را برای تمام فارغ التحصیلان داخل و خارج فراهم کرده و از اعمال سلیقه و گزینش تنها همفکران عده ای خاص جلوگیری می کند.

دانشجو درباره سیاست وزارت علوم درباره بورسیه خارج از کشور گفت: سیاست وزارت علوم از اول دولت دهم افزایش بورس داخل و کاهش و هدفمند کردن بورسیه خارج ازکشور و صرفا اعزام در رشته های مورد نیاز که در داخل امکان آموزش نداشتیم بوده است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت دوره های تحصیلات تکمیلی و توانمندی بالای اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران در هدایت تحصیلی دانشجویان افزود: تعداد دانشجویان بورسیه خارج از ۱۲۲نفر درسال۸۴به ۱۰۰نفر درسال ۹۱کاهش و درمقابل تعداد بورس داخل از ۵۹۱نفر در سال۸۴به ۱۶۶۴نفر درسال ۹۱افزایش یافته است به طوری که در سه سال اخیر بیش از ۴۵۰۰نفر بورسیه دانشگاه های داخل کشور شده اند.

وزیر علوم با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و اهمیت دانشگاه و نقش تمدن ساز آن برای جامعه گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اگر در دانشگاه حضور می یابند نظرات خود را درباره مسایل مختلف آموزش عالی، اهمیت دانشگاه ها، نگرش به قشر دانشجو و بحث هایی نظیر اسلامی کردن دانشگاه ها و همچنین برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را به صورت علمی مطرح کنند.

دانشجو در بخش پایانی سخنان خود درباره نامه رئیس جمهور به وی مبنی برتغییر روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس گفت: درباره این نامه که در اول بهمن ماه ۹۱ بصورت مستقیم در جلسه دولت دریافت کردم، با رئیس جمهور تبادل نظر کردم و ایشان پس از شنیدن توضیحات بنده، دستور شفاهی یاکتبی جدیدی ارائه نداد و طبعا در صورت اعلام نظر جدید توسط رئیس جمهور دستور وی اجرا می شود.