به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد حسن طریقت منفرد امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران که به مناسبت آغاز هفته سلامت انجام شد، افزود: در آستانه روز جهانی بهداشت و هفته سلامت قرار داریم و حماسه اقتصادی در امر سلامت محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت وظایفی را دست اندرکاران این حوزه در بخش بهداشت و درمان بر عهده دارند و از سوی دیگر مردم به سلامت خود باید توجه داشته باشند چرا که بهترین طبیب برای هر کس خودش است.

وزیر بهداشت گفت: اگر به توصیه رهبری در زمینه تغییر سبک زندگی توجه کنیم و به رفتار روزمره به ویژه تغذیه خود دقت کنیم و طبق روایات بدانیم که منشاء تمام بیماری ها معده است در این صورت با کمترین انرژی و صرف هزینه بیشترین نتیجه در سلامت حاصل می شود.

طریقت منفرد گفت: حکمای ایرانی و اسلامی از بیش از هزار سال پیش اطلاعات دقیقی در مورد سلامت داشته اند و واقعیت این است که توجه به آنها در حفظ سلامتی مؤثر است.

وی ادامه داد: در دنیا ثابت شده طب نوین به تنهایی پاسخگوی همه نیازهای انسانی نیست و در کشورهای مبتکر طب نوین نیز از طب مکمل و بومی استفاده گسترده می شود.

طریقت منفرد گفت: احیای جایگاه طب ایرانی، اسلامی در دستور کار دولت و وزارت بهداشت قرار گرفته و از این پس با اقدامات جدی و علمی به همراه گسترش مراکز علمی مرتبط، متخصصان طب ایرانی در رسانه ها در مورد صیانت از سلامت به مردم اطلاع رسانی خواهند کرد.

وی افزود: روش تولید، نگهداری و فرآوری مواد غذایی مسئله مهم دیگری است که از کشاورزان تقاضا می شود در مبارزه با آفات از روش های طبیعی استفاده کنند.

وزیر بهداشت گفت: همان افرادی که مصرف کود و سم را بر ما تحمیل کردند امروزه خودشان مصرف محصولاتی که آفت زده و آلوده به سموم نیستند را ترجیح می دهد.

طریقت منفرد ادامه داد: استفاده از پروتئین حبوبات سالم و مواد غذایی مانند کشک مفید تر از پروتئین دام و طیور پرورشی است و مواد غذایی ناسالم دلیل اصلی برای گسترش بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، گرفتگی رگ، فشار خون، انواع سرطان ها و غیره است.

وی افزود: دنیا می داند با استفاده از مواد غذایی ناسالم در آینده با سونامی وحشتناکی از بیماری های غیرواگیر مواجه است. بنابر این در وهله اول که همه پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم لازم است به تغییر سبک زندگی به خصوص در تغذیه دقت کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی با عنوان « فشار خون را جدی بگیریم» تصریح کرد: در کشور ما از هر صد نفر بزرگسال ۲۰ نفر به فشار خون مبتلا است که ۱۰ نفر از آنها از بیماری خود مطلع هستند و فقط ۵ نفر از آنها درمان می شوند.

طریقت منفرد گفت: به عبارتی ۷۵ درصد افراد مبتلا به فشار خون درمان نمی شوند و این مسئله فقط منحصر به ایران نیست بلکه کشورهای پیشرفته نیز فشار خون بالای درمان نشده دارند.

وی تصریح کرد: یکی از علل ایجاد و بالارفتن فشار خون استفاده از نمک زیاد است. مصرف نمک در کشور ما ۲ برابر استاندارد جهانی است بنابراین عاجزانه از مردم می خواهیم کودکان را از ابتدا به مصرف غذاهای کم نمک یا بی نمک عادت دهند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: به همین جهت بسیج کشوری برای کنترل فشار خون پیش بینی شده و با کمک صد هزار پرسنل بهداشت و درمان عملیات آن امسال اجرایی می شود.

طریقت منفرد بر اجرای برنامه پزشک خانواده و گسترش آن تأکید کرد و گفت: از هفته آینده در ۹ استان کشور اجرای پزشک خانواده عملیاتی می شود چرا که طبق تجربه جهانی تنها راه ساماندهی وضعیت بهداشت و درمان اجرای پزشک خانواده است.

وی افزود: روزی که هر ایرانی پزشک مسئول دارد ضمن اعمال اقدامات پیشگیرانه بیماران دیگر جزء درد و رنج بیماری دغدغه دیگری نخواهند داشت. در برنامه پزشک خانواده رابطه مالی بیمار و پزشک به حداقل می رسد و شناخت پزشک از بیمارش درمان را آسان و کم خطر تر می کند.

وی تصریح کرد: در این برنامه بیمار از مسیر صحیح و به موقع به پزشک متخصص و بیمارستان هدایت می شود و از تحمیل آزمایشها و داروهای غیرضروری و مضر در امان می ماند.

وزیر بهداشت پیشرفت کشور در حوزه سلامت را از بعد از انقلاب معجزه آسا دانست و گفت: زمانی شهرهای ما با پزشکان پاکستانی و هندی که اغلب پزشک هم نبودند اداره می شدند اما امروز از نظر نیروی انسانی متخصص که بزرگترین سرمایه ما است وضعیت مطلوبی داریم.

وی اظهار کرد: ۱۲۰ هزار پزشک، ۲۰۰ هزار تحصیلکرده پیراپزشک و ۱۳۰ هزار تخت بیمارستانی با تجهیزات کامل در کشور وجود دارد. که به علت دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی در مناطق غیربرخوردار تأسیس شده است.

طریقت منفرد گفت: در برخورداری عادلانه مردم از خدمات درمانی اذعان داریم که هنوز مطابق شأن مردم از امکانات بهره برداری کامل نشده است.

وزیر بهداشت افزود: در نحوه خدمت رسانی بیمارستان ها می دانید که کرامت بیمار چگونه رعایت می شود و رضایتمندی در چه حدی است. اما باید بدانیم رسیدن به وضعیت مطلوب از طریق اجرای قانون و همکاری مجلس و دولت میسر می شود.

وی ادامه داد: در بیمارستانی باز است و می تواند خدمت مناسب ارائه کند که پزشکان آن توان اصلی خود را در آن مکان به عنوان اشتغال دائمی صرف کنند. اگر پزشک متخصص نباشد خدمات درمانی به خوبی ارائه نخواهد شد.

طریقت منفرد گفت: برای اجرا با موانعی مواجهه می شویم که وزارت بهداشت مصمم است از این موانع عبور کند و بدیهی است باید شأن پزشکان رعایت شود و حقوق مسلم آنها به موقع پرداخت شود. همچنین وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی باید در این مسیر پشتیبان پزشکان باشند.

وزیر بهداشت تبدیل تحریم ها به فرصت را برنامه دیگر این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این امر از طریق حرکت در جهت خودکفایی در تولید مواد اولیه دارویی میسر است در ماه گذشته با دانشمندان شیمی گردهمایی برگزار کردیم و مشخص شد که توانایی آنها بی پایان است و باید از تهدید پیش آمده به عنوان فرصت استفاده شود و این همان نعمتی است که مسئولان نظام را در اجرای اقتصاد مقاومتی مصمم تر می کند.

طریقت منفرد ادامه داد: وزارت بهداشت به دلیل ضرورت نظارت و مشارکت همگانی مردم سامانه ای را به شماره ۱۴۹۰ در دفتر وزارتی راه اندازی کرده تا از این طریق از اطلاع رسانی سراسر مردم بهره مند شوند.

وی افزود: انتقادات و پیشنهادات مردم در برنامه ریزی وزارت بهداشت مؤثر خواهد بود به طوری که اگر در اماکن عمومی و رستوران ها با مسئله غیربهداشتی مواجه شدید با ما تماس بگیرید اگر در بیمارستان به مشکلی برخورد کردید به ما اطلاع دهید و اگر داروی مورد نظرتان در داروخانه پیدا نشد به ما بگویید.

وزیر بهداشت گفت: همچنین اگر وجوه غیرمتعارف از شما درخواست یا گرفته می شود به ما اطلاع دهید البته در ابتدا شاید همه مشکلات را نتوانیم برطرف کنیم اما این راهی است تا از نارسایی کشور در حوزه بهداشت و درمان مطلع شویم.