به گزارش پارس به نقل از  مهر، اوایل سال ۹۱ طرح صدور کارت هوشمند ملی در دستور کار قرار گرفت و براساس برنامه ریزی های انجام شده و برنامه پنجم توسعه قرار است این کارت تا سال ۹۵ برای تمامی ایرانیان صادر شود.

صدور کارت هوشمند ملی در نیمه دوم سال گذشته در استان قم به عنوان نمونه آغاز شد و تا پایان سال برای تعداد اندکی از مردم این استان کارت هوشمند صادر شد که البته قرار است ۷۰۰ هزار کارت برای مردم قم صادر شود.

در مرحله اول کارت هوشمند ملی برای افراد واجد شرایط بالاتر از ۱۵ سال صادر می شود و همچنین براساس تفاهم نامه امضا شده ایثار گران شهدا و خانواده شهدای استان قم در اولویت صدور کارت هوشمند ملی قرار دارند.

کارت هوشمند ملی کلید شناسایی در فضای مجازی است با توجه به اینکه شناسایی فضای مجازی افراد با امضای دیجیتال شناخته می شوند و امضای دیجیتال به گونه ای است که افراد نمی توانند آن را انکار کنند و دارای معنای مشخص است به همین دلیل یکی از مزیتهای کارت هوشمند ملی نیز همین است و براساس پیش بینی های انجام شده کارت هوشمند ملی می تواند به تدریج جایگزین بسیاری از کارتهای اعتباری و احراز هویتی در سطح کشور شود
در این طرح به هر شهروند ایرانی یک کارت هوشمند ملی داده می شود که به عنوان مرجع تشخیص و تصدیق هویت افراد در فضای دیجیتال و خدمات مربوط قرار می گیرد

اجرای طرح صدور کارت هوشمند ملی نیاز به تهیه و تدوین زیرساختها و تجهیزات نرم افزاری خاصی دارد و همچنین اعتبار ویژه ای نیز باید برای آن در نظر گرفته می شد که تا کنون بخشی از تجهیزات آماده شده است. برخی از ماشین آلات و آن نیز از خارج از کشور تهیه شده است و بخشی از نرم افزارهای آن نیز توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.

شناسایی، تصدیق هویت، امضای دیجیتال، کیف پول الکترونیک، اتصال به شبکه سلامت و انتخابات از جمله ویژگیهای این کارت محسوب می شوددر حال حاضر این کارت ظرفیت امضای دیجیتال، اثر انگشت و انتخابات الکترونیکی را دارد و مابقی ظرفیت های آن نیز به مرور تکمیل و به کار اضافه می شود.

همچنین از دیگر مزیتهای کارت هوشمند ملی تماسی و غیر تماسی بودن آن است به طوری که با اجازه صاحب کارت اطلاعات آن با تماس و همچنین از فاصله چند سانتیمتر رویت می شود. .

کارت هوشمند ملی ظرفیت جایگزینی با کارتهای دیگر را دارد که لازمه آن این است که دستگاههای مختلف زیرساختهای آن را فراهم کنند و دستگاههای کارت خوان داشته باشند که مسئولیت آن را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده گرفته است.

براساس برنامه ریزیهای انجام شده پس از اتمام صدور کارت هوشمند ملی در استان قم از سال جاری عملیات صدور کارت برای ۶۲ میلیون ایرانی در سراسر کشور به مرور آغاز می شود.

همچنین به منظور صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور نیز با معاونت فناوری ریاست جمهوری برنامه ریزی لازم انجام شده که کارت در داخل تامین شود.

البته با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری سازمان ثبت احوال نسبت به صدور کارت هوشمند ملی برای متولیان امر انتخابات اقدام کرده است بطوریکه تاکنون حدود ۱۲۵۰ کارت هوشمند ملی به صورت آزمایشی صادر شده است و به گفته مسئولان سازمان از طریق امضاء دیجیتال، اطلاعات متولیان انتخابات به صورت الکترونیکی به ستاد ارسال می شود که این امر موجب کاهش زمان و بالابردن امنیت در انتخابات است.