به گزارش پارس به نقل از  مهر، اولین عمل جراحی پیوند لایه ای قرنیه با لیزرفمتوسکند بدون استفاده از بخیه توسط رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و تیم وی در مرکز پزشکی لبافی نژاد انجام شد و بیمار با مشکل ژنتیکی کدورت قرنیه، بینایی خود را بدست آورد.

فمتوسکند لیزر یکی از پیشرفته ترین انواع لیزر در دنیا است که قادر به انجام برش های بسیار ظریف در قرنیه در سطح فمتو (یک میلیونیوم نانو) است که هیچ چاقویی در طبیعت قادر به انجام چنین برش ظریفی نیست و انجام چنین برشی در چنین سطح ظریفی فقط توسط لیزر میسر است. از این رو قابلیت این نوع لیزر برای درمان های مختلف قرنیه مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که فمتوسکند لیزر سطح بسیار صاف و صیقلی را ایجاد می کند محققان کشور از آن برای پیوند قرنیه بدون استفاده از بخیه در کدورت های سطحی قرنیه بهره گرفتند.

اولین پیوند دست خاورمیانه

اولین پیوند دست خاورمیانه نیز در بیمارستان ۱۵ خرداد انجام شد که در آن دست جوان ۲۵ ساله ای که در تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود به فردی که ۶ سال پیش در سانحه ای مچ دست خود را از دست داده بود پیوند زده شد.

موفقیت پزشکان در جراحی بسته دیسک ها

عمل جراحی بسته دیسک کمر در تهران و جهرم انجام شد. در این روش جراحی بسته برای دیسک های گردنی، سینه ای و کمری به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی و بدون بیهوشی عمومی از طریق پوست با استفاده از دستگاه فلوروسکوپ انجام می شود.

این نوع عمل جراحی دیسک کمر دوران نقاهت کوتاهی دارد و بیمار پس از یک هفته استراحت امکان انجام فعالیت های روزانه و عادی خود را می یابد و میزان شدت خونریزی و درد نیز در این روش کمتر از روش های تهاجمی فعلی است.

ابداع روش کم تهاجمی برای کشیدن دندان

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشگر ایرانی، تکنیک جراحی کم تهاجمی برای کشیدن، بازسازی استخوان فک و کاشت ایمپلنت ارائه داد که این روش در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی تدریس خواهند شد.

تکنیک های جراحی ارائه شده از سوی دکتر بهنام شکیبایی مقدم محقق ایرانی در زمینه کشیدن کم تهاجمی دندان و بازسازی همزمان حفره خالی دندان جهت جلوگیری از تحلیل بافت استخوان فک و لثه ثابت از جمله روش های جدیدی در علم ایمپلنتولوژی به شمار می رود که موجب ارتقای کیفیت قابل توجه درمان بیماران می شود ضمن آنکه جراحت های ناشی از جراحی های پیچیده بازسازی استخوان فک و لثه را کاهش می دهد.

این روش از ترم جدید در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی برای دانشجویان رشته دندانپزشکی ارائه خواهد شد.

انجام ۶۰۰ عمل جراحی همزمان چشم

۶۰۰ عمل جراحی همزمان چشم در قالب مانور خدمت رسانی در سال ۹۱ در بیمارستان فارابی انجام شد. در این مانور ۶۰۰ عمل به طور همزمان بر روی ۶۰۰ بیمار مبتلا به بیماری های چشمی انجام شد.

این اعمال جراحی شامل مواردی چون عمل جراحی شبکیه، آب مروارید و عیوب انکساری بود.