پارس به نقل از خبرآنلاین: امید کریمی و زهرا تالانی مصاحبه ای سرهنگ علیرضا جهانگیری معاون عملیات پلیس راهور ناجا انجام داده اند که مشروح آن به شرح زیر است:  

پیش بینی شده است امسال به دلیل گران بودن سفرهای خارجی، سفرهای درون کشور بیشتر شود. پلیس راهور چه تمهیداتی در جاده ها برای مسافران دارد؟  
سفرهای نوروزی امسال از ۲۵ اسفند شروع شد و تا ۱۶ فروردین ادامه دارد. البته روز اول عید معمولا سفرها کم است و سفرهای درون شهری بیشتر اتفاق می افتد. اما بعد دوباره سفرهای برون شهری شروع می شود. همانطور که شما هم گفتید امسال تعداد سفرها افزایش می یابد. البته آب و هوای بهاری خوب هم دلیل این امر است. چند سالی است که حضور ماموران پلیس در جاده ها چشم گیر است و با تخلفات رانندگی برخورد می کند، برای همین از حجم تصادف ها هم کاسته شده است. امسال هم خیلی بیشتر از سال های قبل حضور داریم و از مردم هم می خواهیم که حقوق شهروندی را رعایت کنند. چون تصادف قابل پیشگیری و پیش بینی است. ما البته با خودروها و رانندگان متخلف برخورد می کنیم. تلاش کردیم جاده ها ایمن شوند تا شهروندان یک سفر ایمن و بی خطر داشته باشند. متاسفانه مسافران ما دوست دارند زودتر به مقصد برسند و از جاده لذت نمی برند، در حالیه باید سفر را مدیریت کرد و با حوصله سفر کرد. رانندگان باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشند و در ایام نوروز حداقل ۴ برابر زمان عادی برای سفر وقت در نظر بگیرند.  
 
امسال چند میلیون سفر پیش بینی می کنید؟  
هر سال تعداد سفرها بیشتر می شود، چون به هرحال یکسری خودرو می خرند، تعدادی به سن رانندگی رسیدند وبرخی هم زندگی جدید تشکیل دادند. اما این پیش بینی سخت است. البته به دلیل طولانی بودن تعطیلات ممکن است که یک خانواده دو تا سه بار سفر نوروزی داشته باشد که ما این موضوع را هم در نظر داریم.  
 
شما اشاره کردید که پلیس حضور چشمگیری در جاده ها دارد. اما نقش مردم در این میان چیست؟  
همانطور که گفتم باید با حوصله سفرشان را مدیریت کنند. اما مردم در تصادفات جاده ای علاوه بر نقش ها و وظایفی که بر عهده دارند حقوقی نیز دارند و داشتن جاده ایمن، خودروی ایمن، سیستم امداد و نجات و درمان به هنگام از حقوق مردم است.  
 
بیشتر چه خودرهایی در جاده حادثه سازند؟  
ما اعلام نمی کنیم که کدام خودرو حادثه ساز است در هر حال رانندگان باید مراقب باشند و چون وقتی ماشین معیوب باشد حتما دچار آسیب می شود. باید سفر را مدیریت کرد. خانواده ای اگر خودرو سالم ندارد به راههای دور سفر نکند. همچنین داشتن معاینه فنی خودرو هم لازم است و با این رانندگان برخورد می کنیم و خودرو آنها متوقف می شود. همچنین اگر خانواده ای خودروی کوچکی دارد، عاقلانه نیست که هزار کیلومتر را بدون توقف طی کند. معلوم است که هم راننده خسته می شود و هم ماشین به مشکل می خورد و احتمال حادثه بالا می رود.  
   
 
کدام جاده ها پرترافیک هستند؟  
امسال حجم سفرها بیشتر است و تمام جاده ها شلوغ می شود. جاده شهرهای زیارتی و شمالی بیشتر می شود. اما امسال به دلیل آب و هوای خوب، سفر به جنوب هم زیاد است و سفر راهیان نور داریم. ما در طرح نوروزی ۹۲ امسال در جاده چالوس دوربین قرار دادیم. همچنین تاکنون توانستیم ۴۰ درصد از راه های اصلی کشور را تحت پوشش دوربین ها قرار دهیم. همچنین بیشتر افزایش تصادفات مربوط به استان مازندران، گیلان، قزوین، لرستان و سیستان و بلوچستان بوده است. به همین دلیل از رانندگان تقاضا داریم علاوه بر رعایت قوانین و صبوری شرایط جوی جاده ها را در نظر بگیرند.  
 
برای ترافیک روزهای آخر تعطیلات برنامه خاصی دارید؟  
ما سال قبل از مسافران خواهش کردیم که همه روز ۱۳ فروردین حرکت نکنند تا جاده شلوغ شود و این حرکت را تقسیم کنند، در اینصورت ترافیک کمتر می شود و برای خودشان هم خوب است. سال قبل در این زمینه تجربه خوبی داشتیم و بیش از ۱۴ درصد تصادف ها کمتر شد. امسال هم همین توصیه را به مسافران داریم.  
 
آیا محدودیت هایی برای رانندگان متخلف دارید؟  
ما کسی را جریمه نمی کنیم مگر اینکه خلاف انجام دهند. ما به رانندگان توصیه می کنیم که بهتر است با این شرایط اقتصادی و گرانی خلاف نکنند. چون همانطور که گفتم تصادف قابل پیش بینی و پیشگیری است. با همه دستگاه ها هماهنگ می کنیم تا مردم با آسایش سفر کنند. رانندگانی که اصرار بر ارتکاب تخلف حادثه ساز دارند خودرویشان ۷۲ ساعت توقیف و از سفر محروم می شوند. همچنین اگر رانندگان اتوبوس های برون شهری در تصادفات منجر به فوت و جرح، مقصر شناخته شوند دفترچه شان باطل می شوند و اگر مرتکب تخلفات حادثه ساز شوند باید در دوره های بازآموزی شرکت کنند.  
 
شما به موضوع شرایط اقتصادی و گرانی اشاره کردید. تاثیر کاهش تلفات و تصادفات رانندگی بر اقتصاد کشور چقدر است؟  

سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تصادف با ۲۳ هزار کشته و ۲۸۰ مجروح در کشور رخ می دهد که خسارات معنوی آن غیر قابل سنجش است. کاهش آمار مجروحان و مصدومان و رعایت قانون و رانندگی صحیح تاثیر بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور دارد.  
 
سردار رحیمی هم اعلام کردند که تعدادی از متخلفان از رانندگی محروم شدند. آیا اینها برای تعطیلات بخشیده می شوند؟  
خیر. در ایام نوروز ۶ هزار و ۷۹۲ راننده به علت کسب ۳۰ نمره منفی گواهینامه شان باطل و از رانندگی در ایام نوروز محروم شده اند این در حالی است که ۱۸ هزار و ۶۵۰ راننده نیز در آستانه محرومیت قرار دارند. محرومیت آنها تا زمانی ادامه دارد که زمان محرومیتشان تمام شود.  
 
چه کسانی طبق قانون محروم می شوند؟  
رانندگانی که بار اول ۳۰ نمره منفی گرفتند به مدت ۳ ماه گواهینامه آنها ضبط می شود و در پایان مدت جریمه ۴۰ هزار تومانی پرداخت می کنند، اگر همین رانندگان ۲۵ نمره منفی دوباره بگیرند، گواهینامه آنها ۶ ماه ضبط و جریمه ۶۰ هزار تومانی می شوند، اما برای سوم با ۲۰ نمره گواهینامه باطل می شود و یک سال بعد می توانند گواهینامه بگیرند.  
 
چه رانندگانی بخشیده می شوند؟  
بخشیدگی دست پلیس نیست اما اگر ۲۸ نمره منفی بگیرند و ۶ ماه تخلف نکنند بخشیده می شوند.  
 
اما سال قبل اعلام شد اگر رانندگانی که نمره منفی دارند در تعطیلات نوروز تخلف نکنند بخشیده می شوند؟  
چون سال قبل اولین سالی بود که این قانون اجرا شد اما امسال مردم با قانون راهنمایی و رانندگی آشنایی دارند.  
 
پس این قانون امسال وجود ندارد.  
بستگی دارد. سال قبل مردم خیلی خوب همکاری کردند و ما ۱۴ درصد کاهش تصادفات رانندگی داشتیم.  
 
همانطور که اشاره کردید در چند سال گذشته حصور پلیس در جاده ها پررنگ بود و مردم هم قانون را رعایت می کردند. به نظر شما این موضوع فرهنگ شده یا اینکه از روی اجبار است؟  
برخلاف قانون قدیم راهنمایی و رانندگی که راننده محور بود در قانون جدید وظایف دستگاه ها تعریف شده است. تمام تلاش ما این است که مردم قانونمند شوند، اما حضور ما هم موثر است و مردم هم به خاطر پلیس به قانون احترام بگذارند اما مطمئن هستم که در آینده تبدیل به فرهنگ می شود. الان هم مردم پذیرفتند که باید قانونمند رانندگی کنند. ما به مردم آگاهی می دهیم چون هرقدر ناآگاهی بیشتر باشد تخلف هم بیشتر است. البته مردم نباید فقط در حضور ماموران پلیس قوانین را رعایت کنند و در این زمینه ما از مردم و ماموران نامحسوس خود جهت کنترل ترافیک نوروزی بهره می بریم. در طرح نوروزی علاوه بر حضور ۱۰۰ هزار مامور نا محسوس از گشت های ویژه راهور در محورهای ترددی کشور به ویژه در مناطق پر خطر بهره می بریم. این گشتها جریمه، توقیف و ضبط گواهینامه و خودرو را دارد تا بتوانیم از حقوق و جان رانندگان قانونمند دفاع کنیم.  
 
اشاره کردید که سال قبل کاهش خوبی تصادف داشتیم، با افزایش حجم سفرها برای امسال چه پیش بینی دارید؟  
سال قبل ما قانون را به خوبی اجرا کردیم و با راننده متخلف برخورد کردیم و مردم هم پذیرفتند که باید قوانین را رعایت کنند. ۹۵ درصد رانندگان تخلف نمی کنند، اما به هرحال مردم باید بدانند که قیمت خودرو و هزینه درمان افزایش یافته، برای همین باید بیشتر رعایت کنند. خودرو راننده متخلف متوقف می شود وبرادر من هم تخلف کند ما برخورزد می کنبم چون مقرارت رانندگی هیچ بر دیگری برتری ندارد.  
 
مقایسه ای می توانید از تصادفات امسال نسبت به سال قبل هم داشته باشید؟  
بنابر آمار پزشک قانونی تا پایان آذرماه امسال، حدود ۱۰۷۰ کشته کمتر نسبت به سال قبل داشتیم که ۶.۶ درصد کاهش می شود. کل کشته شده ها در ۹ ماه امسال ۱۵ هزار و ۳۸۱ نفر بود اما پارسال حدود ۱۶ هزار و ۴۶۰ نفر بودند.  
 
کدام جاده ها بیشترین و کمترین آمار تلفات جاده ای را داشتند؟  
سال گذشته با وجود کاهش تلفات رانندگی بالاترین آمار با ۱۶۲۳ نفر کشته، در استان فارس ثبت شد و تهران با ۱۶۰۹ و خراسان رضوی با ۱۵۹۹ نفر در رتبه های بعدی قرار گرفتند. همچنین استان های ایلام با ۱۵۲ کشته، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۵۹ نفر تلفات و خراسان جنوبی با ۱۸۷ نفر کمترین تلفات رانندگی را دارند. امسال هم استانهای تهران با یک هزار و ۲۱۲ کشته، فارس یک هزار و ۱۷۶ نفر و خراسان شمالی با ۱۲۲ بیشترین تلفات رانندگی را به خود اختصاص داده اند. البته استانهای ایلام با ۱۱۹ کشته، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۳۱ نفر و خراسان جنوبی با ۱۷۱ فوتی کمترین تلفات رانندگی را دارند.  
 
بیشتر چه حوادثی باعث تصادفات نوروزی بوده است؟  
سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو عامل ۸۰ درصد تصادفات نوروزی بود.  
   
جناب سرهنگ، در تصادفات رانندگی معمولا چه کسی در ماشین بیشترین آسیب را می بیند؟  
سال گذشته ۴۰.۴ درصد کشته شدگان را رانندگان خودرو تشکیل می دادند که بعد از آنها موتور سواران یا ترک نشینها با ۳۵.۶ درصد و عابران پیاده با ۲۲.۵ قرار دارند. همچنین بیشترین گروه سنی کشته شدگان را گروه سنی ۱۸ تا۴۹ سال با ۵۸.۹ درصد تشکیل می دهند. پس از آنها ۲۹.۲ درصد افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله هستند.  
 
آماری دارید که تصادفها بیشتر چه زمانی رخ می دهد؟  
امسال ۳۰ درصد تصادفات نوروزی بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داد.  
 
یکی از مسائل مهم در کاهش کشته ها زمان امداد رسانی به مصدوم است. پلیس هم مشخص می کند کرده که نقاط حادثه خیز هر جاده کجاست. برای امدادرسانی در این نقاط چه برنامه ای هست؟  

ما نقاط حادثه خیز را شناسایی می کنیم و تیم ها را در نزدیکی هم قرار می دهیم. تمرکز ما در جاده هایی است که بیشتریت تردد را دارند. تمام نیروها آموزش دیدند. ما در تیم امدادی از جمعیت هلال احمر، آمبولانس و اورژانس و همیار و فرهنگ یار پلیس از آموزش و پرورش و بالگرد نیروی انتظامی برای امداد رسانی کمک گرفتیم.