پارس به نقل از مهر: سینمای ایران در مردادماه ۹۱ کار خود را با صدور مجوز تولید فیلم جنجالی و میلیاردی" لاله" توسط علیرضا سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی آغاز کرد. در همین ماه حاشیه های فیلم" لاله" ادامه داشت و بودجه برآورد شده برای ساخت این فیلم ۷ میلیارد تومان اعلام شد.

کشمکش حوزه هنری و شورای صنفی نمایش نیز در مردادماه ادامه پیدا کرد و منجر به صدور بیانیه شورای صنفی نمایش درباره کیفیت صدور حواله اکران برای سینماهای حوزه هنری شد. وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی سینما را در مردادماه ۹۱ تحت تأثیر قرار داد و هنرمندان و چهره های سینما برای کمک و جمع آوری حمایت های مردمی به هموطنان زلزله زده در مقابل سینما آزادی گردهم آمدند.

دومین ماه تابستان ۹۱ انتظار فعالان سینما به پایان رسید و بعد از گذشت ۷ ماه از تأسیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جواد شمقدری رئیس این سازمان معاونان خود را معرفی کرد و علیرضا سجادپور به عنوان معاون امور فعالیت های سینمایی و سمعی بصری، جلیل عرفان منش به عنوان معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری و سعید رجبی فروتن به عنوان مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان سینمایی منصوب شدند.





سرگروهی سینما آزادی زیر سؤال رفت
 

بحث لغو سرگروهی سینما آزادی از سوی شورای صنفی نمایش در اواسط مردادماه کشمکش و اختلاف میان حوزه هنری و این شورا را شدت بخشید. یکی دیگر از اتفاقات جالب سینما در ماه مدنظر خریداری فیلم" گزارش یک جشن" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا توسط سازمان سینمایی بود. این اتفاق از آنجایی جالب توجه بود که فیلم مذکور به عنوان آخرین تجربه حاتمی کیا توقیف و مجوز اکران نگرفت.

لیلا حاتمی بازیگر سینما و تئاتر ایران در این ماه توسط سفیر کشور فرانسه نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه را دریافت کرد. اما در این ماه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران نادیا دلدار گلچین را از دست داد.

یکی از مهمترین اتفاقات سینمای ایران در دومین ماه تابستان که مصادف با ماه مبارک رمضان نیز بود مراسم افطار رئیس جمهور با سینماگران بود که با حضور هنرمندانی چون امین حیایی، سحر قریشی، الناز شاکردوست، نیوشا ضیغمی، سیدضیاء هاشمی، حسین فرح بخش، حبیب کاوش، مسعود ده نمکی، جهانگیر الماسی، حبیب اله کاسه ساز، سیدجمال ساداتیان و قدرت الله صلح میرزایی برگزار شد. در این مراسم محمود احمدی نژاد پیشنهاد داد تا صنوف فعال سینمایی نمایندگانی را معرفی کنند تا در قالب یک مجمع صنفی به بازخوانی و اصلاح اساسنامه خانه سینما بپردازند.

عرصه تئاتر در مردادماه ۹۱ آغاز خوبی با خبر بازگشت مجدد جمشید مشایخی به عرصه بازیگری تئاتر بود که این آغاز خوب با تکذیب این حضور از سوی مشایخی کمرنگ شد. در این ماه بنیاد اکبر رادی هم با استعفای شکرخدا گودرزی از هیأت مدیره مواجه شد که نشان از بلاتکلیفی این بنیاد داشت. اما این ماه شاهد اتفاق خوشایندی در عرصه تئاتر بود و آن اتفاق برگزاری مراسم بهره برداری سالن شماره ۳ ایرانشهر توسط بخش خصوصی بود. اما این اتفاق خوشایند نیز با گذشت چند روز و اعتراض شورای مردمی منطقه ناخوشایند شد و این بهره برداری به تعویق افتاد.

بیژن نعمتی هنرمند فعال عرصه تئاتر و تئاتر عروسکی در مردادماه سال ۹۱ برای همیشه تئاتر و هنرمندان تئاتر را ترک کرد و چشم از جهان فروبست. در همین ماه سفیر کشور آلمان نیز پیام تسلیت خود را بابت درگذشت حمید سمندریان استاد تئاتر ایران به هما روستا همسر وی ارائه داد. مردادماه ۹۱ با استعفای آرش عباسی مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر برای تئاتر ایران به پایان رسید.

عرصه هنرهای تجسمی نیز در مردادماه ۹۱ شاهد بروز اتفاقات متعددی بود که مهمترین آن ها بستری شدن احمد نادعلیان به دلیل سکته قلبی در بیمارستان و سرقت دو تابلوی نقاشیخط نفیس از محمد احصایی است. در این ماه بزرگداشتی برای آیدین آغداشلو برگزار شد و امیر عبدالحسینی به عنوان مدیر امور تجسمی سازمان فرهنگی شهرداری تهران منصوب شد. رونمایی از" چادرمانتو" به عنوان محصول بنیاد ملی مد و لباس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اتفاقات هنرهای تجسمی در مردادماه سال گذشته بود.

اتفاق جالبی که در دومین ماه تابستان ۹۱ رخ داد آغاز نخستین نمایشگاه فروش آثار هنری قرآنی و نهمین جشنواره" بسم الله" با ارائه دو تابلوی نقاشیخط محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای فروش در این نمایشگاه بود. در این ماه مراسم بزرگداشتی نیز برای حاج میرزا یدالله پاک نظر از هنرمندان با سابقه عرصه خوشنویسی برگزار شد.




 

تابلوهایی که در تابستان ۹۱ به سرقت رفتند

عرصه موسیقی نیز در مردادماه ۹۱ شاهد اجرای ارکستر ملی ایران به یاد مجموعه تلویزیونی" شب دهم" حسن فتحی و لغو برگزاری جشنواره موسیقی" نواها و آواها" به دلیل عدم تصویب بودجه در دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. قرار بود این جشنواره گردهمایی هنرمندان استان های خراسان شمالی و جنوبی، گرگان، آذربایجان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کردستان باشد.

تلویزیون و رادیو نیز در مردادماه سال گذشته با بازتعریف نظام نامه تهیه کنندگی در سیما توسط معاونت سیما مواجه شد. اما پر رنگ ترین اتفاق تلویزیون در دومین ماه تابستان که حال و هوای ماه مبارک رمضان را داشت حواشی ایجاد شده درباره انتخاب مجری برنامه" ماه عسل" به عنوان یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان بود. سرانجام علی ضیاء جایگزین احسان علیخانی شد و حواشی به شکل دیگری ادامه پیدا کردند.

توقف پروژه تلویزیونی" راز ماندگاری" درباره زندگی محمود فرشچیان از هنرمند مطرح هنرهای تجسمی از دیگر اتفاقات مهم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مردادماه سال گذشته بود.