به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ عید نوروز و شور و نشاط استقبال از بهار بهانه ای شد تا در گفتگو با چهره همیشه خندان برنامه های تلویزیونی گردشگری به سراغ سوالهای نوروزی برویم که حاصل این گفتگو را در ذیل می خوانید:  


*ویژگی مهم عید نوروز نسبت به اعیاد دیگر چیست؟  

همزمانی نوروز با فصل بهار که نو شدن و طراوت طبیعت را بدنبال دارد همچنین برگزاری سفره هفت سین و شب چهارشنبه سوری که از آئین های باستانی ایران است شور و نشاط مضاعفی را به عید نوروز می بخشد.  

*تاثیر فرهنگ های مختلف ایرانی چه تاثیری در برگزاری مراسم نوروز داشته است؟  

البته آئین ها در همه جای کشور تقریبا به یک شکل است اما پیشوار نوروز در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده و برگرفته از باورها و اعتقادات و ذهنیات پاک هر قوم و منطقه است. مثلا مراسم میر نوروزی که در قیدم زیاد اجرا می شده اکنون به صورت سمبلیک در برخی شهرها اجرا می شود اما در کردستان هنوز پا برجاست یا آب پاشی بر روی اعضا خانواده در صبح روز چهارشنبه سوری در اردبیل، آذربایجان شرقی و بخشی از گیلان رواج دارد. بنابراین بخشی از آئین ها و مراسم پیشواز عید تحت تاثیر فرهنگها قرار گرفته و حذف شده اند و در مقابل برخی دیگر پررنگ تر شده اند.  

*مهمترین آئین ماندگار نوروز کدام است؟  

دید و بازدید و صله رحم، از مهترین آئین های ماندگار و ارزشمند نوروز است که دوستی ها را پابرجا و مداومتر می کند فرض کنید برخی به دلیل مشغله کاری و یا سایر مشکلات توانایی دیدار از دوستان و آشنایان خود را ندارند اما بالاخره سالی یک بار آن هم در عید نوروز کنار هم جمع می شوند که این برای جامعه و مردم خونگرم و صمیمی ما بسیار ارزشمند و مهم است.  

*خیلی ها علاوه بر شور و نشاطی که در این ایام است عیدی گرفتن را خیلی دوست دارند شما چطور، بیشتر اهل عیدی دادن هستید یا عیدی گرفتن؟  

عیدی گرفتن شیرینی خاص خود را دارد و من بیشتر دوست دارم عیدی بدهم تا عیدی بگیرم چون خوشحالی دیگران بیشتر خوشحالم می کند.  
البته عیدی فقط بحث عیدی دادن نیست، بلکه به نوعی کمک به همدیگر است. یعنی کمک به هزینه های سالیانه خانواده ها، یعنی همانطور که در جشن عروسی مردم محل جمع می شوند و با پول عروسی، شاباش و… برای تشکیل یک خانواده جدید کمک می کنند در عید نوروز هم مردم با عیدی دادن به همدیگر سبب کاهش فشارهای اقتصادی خانواده ها می شوند.  

*بهترین عیدی که اقبال واحدی تا به حال گرفته چه بوده است؟  

بهترین عیدی که تا به حال گرفته ام یک دستگاه چراغ قوه بوده است. (! ) (خنده) من در بچگی عاشق چراغ قوه بودم و هر سال عیدی هایم را جمع کرده و چراغ قوه و عدسی می خریدم تا با آن آپارات یا سینما درست کنم. آن موقع ها تیکه فیلم های دور ریختنی را درگونی یا نایلون دم در سینماها می رخیتند که من آنها را جمع کرده و با سرهم کردنشان در آپارات و سینمای ساخت خودم پخش می کردم تا حدی که تعداد زیادی از بچه های محل دور هم جمع می شدیم و حاصل دست رنجمان را بر روی دیوار مشاهده می کردیم همین ها جرقه های ورودم به عرصه هنر و تلویزیون و بعد هم گردشگری شد.  

*ایام عید دوست دارید در کدام یک از شهرهای کشور باشید؟  

اغلب شهرهای کشور را دوست دارم اما استان فارس را بیشتر از همه دوست دارم. بهار شمال کمی دیرتر از بهار جنوب از راه می رسد مثلا در ایام عید اگر شما در خوزستان، بهبهان، کازرون و یا شیراز باشید گلهای نرگس سفید رینگی را می بینید که با رویش خود رسیدن بهار را نوید می دهند.  
علاوه بر نرگش سیراز، بهار نارنج های شیراز هم در اوایل فروردین رشد می کنند که همزمان با زیبایی های بصیری و دل انگیز آن انتشار بوی معطر آن در فضا منطقه را برای هر گردشگری زیبا و جذاب تر می کند.  

*شما به مناطق عشایری کشور زیاد سفر کرده ایم؛ نوروز در بین عشایر چگونه برگزار 
می شود؟  

اتفاقا همزمان با تغییر و تحویل طبیعت عشایر نیز کوچ خود را آغاز می کنند به طوریکه در اوایل عید قشلاق به ییلاق می کنند.  
یعنی از مناطق گرمسیری به مناطق سردسیر حرکت می کنند با این همه کوچ عشایر جلوه ایی از حرکت تغییر و نو شدن را در آفرینش و طبیعت بشری به تصویر می کشد. جشن نوروز در بین عشایر همانند سایر مناطق کشور برگزار می شود حتی اگر در مسیر کوچ باشند باز هم مراسم نوروز را کامل برگزار می کنند.  

*چه پیشنهادی برای سفرهای نوروزی هموطنانمان دارید؟  

اوال اینکه با برنامه ریزی سفر کنند؛ دوم اینکه مسابقه ندهند، سفر رفتن مسابقه اتومبیل رانی نیست بلکه لذت بردن از سفر بدون استرس و نگرانی است سوم اینکه سفرهای گروهی خوشی ها و خاطرات شیرینی دارد که بنظرم مردم نباید از دست بدهند برای تعطیلات عید این نکته را هم در نظر داشته باشند که هر سال فقط به یک مکان مشخص که بارها رفته اند سفر نکنند بلکه جاهای دینی زیادی در کشور وجود دارد که مردم هنوز از آن خبر ندارند این نوع سفر علاوه بر کاهش هزینه ها باعث نمایان شدن بیشتر جاذبه های گردشگری کشور می شود.  

*ناشناخته بودن محل مشکلی از جهت امنیت برای گردشگران ایجاد نمی کند؟  

خوشبختانه الان در ورودی شهرهای کشور کمپ هایی برای راهنمایی و پذیرایی از مسافران نوروزی قرار داده اند که امکانات و جاذبه های دیدنی شهر را به رایگان در اختیار مسافران و گردشگران قرار می دهند و در واقع مردم به هر گوشه ایران که سفر کنند می توانند از این سفر لذت ببرند چون امکانات سفر واقعا در کشور ما سهل وآسان است. همچنین میراث فرهنگی و گردشگری به همراه نیروی انتظامی و فرمانداری های هر شهر تمامی مسایل مربوط به سفرهای نوروزی را پشتیبانی می کنند تا بهترین خدمات را به مسافران ارایه کنند و این همه تلاش به خاطر لذت بردن هموطنانمان از تعطیلات و سفرهای نوروزی شان است.  
… و سخن آخر؛ 
پیشنهاد می کنم در سفر به شهرهای کشور به بازارهای سنتی آن حتما سر بزنن چون اصیل ترین و بهترین سوغاتی منطقه را در بازار های سنتی می توان پیدا کرد.