به گزارش پارس به نقل از فارس از شرق استان تهران، بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار فارس در محور هراز، این محور ارتباطی و جاده مواصلاتی مهم کشورمان که تهران را به نوار شمالی ایران وصل می‏ کند، شاهد ترافیک سنگین و پرحجم به ویژه در محدوده امامزاده هاشم (ع) دماوند است.

شمار خودروهای عبوری در این مسیر همچون روز نخست سال جدید از سمت تهران به مازندران بسیار زیاد بوده و محور هراز از آبعلی تا پس از محدوده امامزاده هاشم (ع) دماوند شاهد بار ترافیکی سنگین است؛ به طوری که در برخی نقاط خودروها مجبور به تردد بسیار آرام در جاده هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، جاده هراز به همراه جاده کرج چالوس، مهم ترین محورهای ارتباطی تهران مازندران است.

جاده هراز از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب شده و پس از عبور از بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می شود.

در ۹۰ کیلومتری آمل، راه فرعی لاسم ارجمند به جاده فیروزکوه نیز از جاده هراز منشعب می شود.

جاده بین‏ المللی هراز یکی از چهار محور ارتباطی شهر تهران به شمال ایران است و فقط در ایام نوروز حدود ۴۰ درصد از مسافران نوروزی استان مازندران، از طریق این جاده وارد استان می شوند.

استقبال ترددکنندگان از این جاده باعث شده است تا در برخی از روزهای سال، ترافیک ۱۷۰ کیلومتری در این جاده شکل گیرد.

آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالاست و از دیدگاه اداره راه و ترابری استان مازندران، کیلومتر ۱۸ تا ۲۲ جاده از رودهن به سمت امامزاده هاشم، بحرانی ترین قطعه این راه از دیدگاه سقوط بهمن است.

با این وجود، نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد که همچنان عامل انسانی مهمترین عامل بروز سوانح در این جاده است.

این تحقیق که توسط سه شخصیت دانشگاهی انجام گرفته است، می‏ افزاید: امروزه تعداد تصادفات جاده‏ ای در کشور ما رو به افزایش است و در نتیجه خسارت‏ های مالی ناشی از آنها که بر خانواده‏ ها و دولت تحمیل می‏ شود، بسیار بالا بوده و با توجه به اینکه خسارت‏ های مالی و جانی روانی و اجتماعی در مواردی غیرقابل جبران است، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت تصادفات رانندگی راه‏ کارهای موثری به اجرا گذارده شود.

عوامل موثری در بروز این حوادث دخیل هستند؛ در چهار عنوان کلی به انسان، وسیله نقلیه عامل طبیعی و عامل راه تقسیم می‏ شوند که هر کدام از این عوامل هم زیربخش‏ های گوناگونی را در برمی‏ گیرد.

جاده هراز یکی از جاده‏ های مهم کشور است که استان تهران را به استان مازندران وصل می‏ کند؛ وجود شیب زیاد و پیچ‏ های زیاد و عرض کم جاده، کیفیت پایین جاده، ضعف موارد ایمنی و عدم رعایت اصول راهنمایی و رانندگی از عوامل مهم در بروز تصادفات در این جاده به شمار می‏ رود.

در نهایت، یافته‏ ها نشان می‏ دهد که عوامل انسانی بیش از سایر عوامل در بروز حوادث انسانی در جاده هراز نقش دارد.