به گزارش پارس به نقل از ایسنا؛ هنگامی که سونامی به آب های کم عمق ساحلی می رسد، امواج کند و آهسته شده و آب می تواند به صورت دیواری به ارتفاع ده ها متر یا بیشتر تجمع یابد، هنگامی که موج به سمت خشکی حرکت می کند در جایی که به یک حاشیه خلیج، بندر یا مرداب نفوذ می کند این اثر شدیدتر می شود، سونامی های بزرگی ثبت شده که ارتفاع آنها به بیش از ۳۰ متر می رسد.

امواج از جایی که سونامی به وجود می آید، در تمام جهات رو به بیرون حرکت می کنند. زمانی که امواج به ساحل می رسند، ارتفاع آنها زیاد می شود. وضعیت خطوط ساحلی و بستر اقیانوس بر اندازه موج تاثیر می گذارد. گاهی اوقات بیش از یک موج وجود دارد و موج بعدی ممکن است حتی از قبلی هم بزرگتر باشد. به همین خاطر است که، یک سونامی کوچک در یک ساحل می تواند، به موجی بزرگ در چند کیلومتر دورتر تبدیل شود. سونامی ها برای جان و مال افراد ساکن در سواحل و نزدیک اقیانوس ها تهدیدی جدی به شمار می روند.

حرکات، کنش و واکنش بستر اقیانوس ناشی از زلزله، اغلب باعث پیدایش سونامی می شود. اگر یک زمین لرزه یا زمین لغزه در نزدیکی ساحل رخ می دهد، اولین موج در یک رشته امواج در عرض چند دقیقه، مناطقی که کمتر از ۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند یا ۲ کیلومتر با خط ساحل فاصله دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. غرق شدگی، بیشترین عامل مرگ و میر در سونامی است. امواج حاصل از سونامی برای ساختمان هایی که در محدوده نزدیک به آن قرار دارند، بسیار خطرناک و مخرب هستند. خطرات دیگر ناشی از سونامی شامل وقوع سیل، آلودگی آب آشامیدنی، ترکیدگی مخازن و آتش سوزی خطوط گاز است.

اقدامات قبل از وقوع سونامی
اگر در منطقه ای که ساکن هستید احتمال وقوع سونامی وجود دارد باید:

مهارت های امدادرسانی را بیاموزید.

اگر در ساحل هستید و لرزش زمین را احساس کردید، بلافاصله به نقاط مرتفع بروید و منتظر شنیدن هشدار سونامی باشید. سونامی ناحیه ای حاصل از زمین لرزه ای محلی می تواند قبل از انتشار هشدار، بعضی از مناطق را درنوردد.

هنگامی که هشدار سونامی منتشر شد، برای اجرای فرمان تخلیه به رسانه های محلی گوش فرا دهید.

از ساحل دور شوید. هرگز برای تماشای سونامی به سمت ساحل نروید. اگر شما بتوانید امواج عظیم را ببینید، این بدان معناست که امواج به حدی به شما نزدیک هستند که فرصت فرار ندارید.

در صورت مشاهده عقب نشینی قابل توجه آب از ساحل، بدانید که این نشانه و هشداری مبنی بر وقوع سونامی است که حتما باید به آن توجه کرده و فورا آنجا را ترک کنید.

اگر مسافر کشتی یا قایق در دریا هستید و هشدار سونامی برای منطقه شما منتشر شده، به بندر برنگردید، زیرا فعالیت موج سونامی در اقیانوس های آزاد نامحسوس است.

امن ترین راه برای صاحبان قایق های کوچک این است که قایقشان را در بندر باقی بگذارند (به ویژه هنگام وقوع سونامی محلی) و به طرف زمین های مرتفع تر حرکت کنند.

اقدامات حین وقوع سونامی
در نقاط مرتفع باقی بمانید و تا زمانی که خطر سونامی از بین برود و توسط مسئولان محلی وضعیت عادی اعلام شود به مناطق کم ارتفاع برنگردید.

اقدامات بعد از وقوع سونامی
از مناطق آسیب دیده و سیل زده دور شوید، تا زمانی که مقامات محلی از امن بودن محل شما را مطلع کنند.

از محل آوار و اشیای شناور در آب دور شوید، چرا که ممکن است باعث ایجاد خطر برای افراد یا قایق ها شود.

برای نجات جان انسان ها با سازمان های مسئول از قبیل آتش نشانی، اورژانس و هلال احمر تماس بگیرید.