خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: با شروع سال ۹۲ ضمن آرزوی بهترین شرایط برای هنر ایران زمین، در سلسله گزارش هایی وضعیت هنر در ۱۲ ماه گذشته را با اهم خبرهایی که در سال گذشته رخ داد، مرور می کنیم. از امروز تا ۱۲ فروردین ماه با ما همراه باشید با هنر در ۱۲ ماه سال گذشته.

نوروز ۹۱ با هزار امید و آرزوی خوب برای عرصه هنر آغاز شد و خبر خوشی که توسط استاد محمود فرشچیان اعلام شد این امیدها را پررنگ تر کرد. وی از اتمام ساخت ضریح مرقد مطهر حضرت امام حسین (ع) خبر داد و دل همه شیعیان و علاقمندان به ائمه اطهار (ع) را شاد کرد.

خبرها و رویدادهای فرهنگی در فروردین ماه مانند اعتراض به نمایش فیلم های" گشت ارشاد" و" خصوصی" ، اختلاف میان حوزه هنری و وزارت ارشاد در حوزه سینما، ساخت و ساز در مجموعه تئاتر شهر در حوزه تئاتر، تغییر و تحولات مدیریتی در سیما و رونمایی از آثار سهراب سپهری در موزه امام (ع) و… آغازگر جریان های خبری در سال ۱۳۹۱ بود.

" قلب یخی" در سال ۹۱ شکست خورد

ساخت پخش و نمایش سریال" قلب یخی" در شبکه نمایش خانگی از سال ۹۰ آغاز شد و پس از آن مجموعه" قهوه تلخ" به کارگردانی مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی به بازار آمد ولی ادامه ساخت و پخش این مجموعه ها در سال ۱۳۹۱ موفقیت آمیز نبود. سریال" قلب یخی" در برخی موارد با اصلاحیه ها و ممیزی هایی روبه رو شد و به گفته حامد عنقا نویسنده این مجموعه، اصل داستان زیر سوال رفت.

از سوی دیگر اختلاف میان نویسنده و کارگردان مجموعه" قلب یخی" به این کار لطمه زد و حامد عنقا نویسنده درباره اختلاف های خود با محمدحسین لطیفی کارگردان این مجموعه گفت که من مقصر بودم و باید انعطاف به خرج می دادم و لطیفی هم در تهران می ماند و به لبنان نمی رفت و کارش را اینگونه یتیم رها نمی کرد.

بی بی قصه های مجید در بهار رفت

در پنجمین روز از فصل بهار پروین دخت یزدانیان مادربزرگ مجید در" قصه های مجید" در ۸۹ سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن در اصفهان درگذشت. یزدانیان مادربزرگ قصه های کودکان دهه ۶۰ بود که به واسطه پسرش کیومرث پوراحمد از کارگردانان سینما مقابل دوربین قرار گرفت و برای کودکان خاطره ساخت.

آغاز اختلاف های حوزه هنری و وزارت ارشاد

یکی از اتفاق های سینمایی در فروردین ماه اکران فیلم های" گشت ارشاد" و" خصوصی" بود که نمایش این دو فیلم و اعتراض به چرایی اکران آنها در سینماها اتفاقات تازه ای را برای سینما رقم زد. مجموع این اتفاقات نورزوی در عرصه سینما آغاز ایجاد اختلافات حوزه هنری و وزارت ارشاد بود.

نمایش این دو فیلم در تهران و شهرستان ها حتی از سوی روحانیان و خطیبان نمار جمعه مورد اعتراض قرار گرفت و همین امر جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد را به واکنش واداشت و در نهایت اکران گشت ارشاد و خصوصی محدود و حتی نمایش آنها در برخی از استان ها متوقف شد.

اعتراض به این جریان در حالی ادامه پیدا کرد که این دو فیلم از اکران نوروزی پایین کشیده شدند و زمزمه جایگزینی دو فیلم" بوسیدن روی ماه" و" نارنجی پوش" از سوی شورای صنفی نمایش شنیده شد. اما امیرحسین علم الهدی مشاور پخش فیلم" بوسیدن روی ماه" ، همایون اسعدیان و منوچهر محمدی کارگردان و تهیه کننده این فیلم سینمایی اعلام کردند که قطعا این فیلم در نوروز اکران نمی شود.

با پایین آمدن این دو فیلم از اکران نوروزی، حرف و حدیث ها فروکش نکرد و تیر انتقادها همچنان به سوی این دو فیلم بود. صادق کوشکی و مسعود فراستی به عنوان مخالف و موافق این جریان در نخستین برنامه" هفت" روی آنتن تلویزیون آمدند و نظر موافق و مخالف اکران فیلم های" گشت ارشاد" و" خصوصی" را اعلام کردند. پس از بالا گرفتن این انتقادها سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت که باید در صدور مجوزها دقت بیشتری به خرج داد.

پس از صحبت های وزیر ارشاد، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری رسما اعلام کرد که حداقل ۱۵ فیم غیراخلاقی را در سینماهای حوزه نمایش نمی دهد.

حضور جمشید مشایخی پس از ۱۳ سال روی صحنه تئاتر

حوزه تئاتر در ایام نوروز، مهمان اجراهای خیابانی در مناطق مختلف شهر بود اما از آنجا که رونق این هنر نمایشی در اجراهای صحنه ای است، به دلیل تعطیلی سالن ها این حوزه در فروردین ماه کم خبر بود.

نیمه دوم فروردین خبرهای خوب تئاتر از راه رسید که یکی از آنها حضور جمشید مشایخی پس از ۱۳ سال در صحنه تئاتر و برای بازی در نمایش" شب روی سنگفرش خیس" بود. این خبر حاشیه های بسیاری را به همراه داشت.

اثر دیده نشده سهراب سپهری در پایان فروردین ۹۱ رونمایی شد

در حوزه تلویزیون علاوه بر روی آنتن رفتن سریال های نوروزی، تغییر و تحولاتی در حوزه مدیریتی اتفاق افتاد به این ترتیب که علی دارابی معاون سیما مجید رجبی معمار مدیر شبکه جام جم را تغییر داد و علی طلوعی مدیر کل صدا و سیمای مرکز همدان به عنوان مدیر جدید شبکه جام جم معرفی شد.

در حوزه تجسمی علاوه بر ساخت ضریح امام حسین (ع) ، یک اتفاق دیگر نیز رخ داد. یک اثر نقاشی دیده نشده از آثار سهراب سپهری در موزه امام علی (ع) رونمایی شد.