خانواده نقی تصمیم دارند گلدسته ای را از شمال کشور به یک مکان زیارتی در جنوب کشور برسانند. این داستان یک خطی « پایتخت۲» است که سیروس مقدم برای پخش در ایام نوروز کارگردانی آن را بر عهده دارد. شخصیت هایی مثل بابا پنجعلی، هما، ارسطو، نقی و. . وآن کامیون معروف در سری پیشین توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند و زمینه ساخت سری دوم آن را فراهم کرد. اولین چیزی که به محض ورود به لوکیش سریال « پایتخت» خودنمایی می کند دیدن کامیون خانواده نقی است.

یکی از لوکیشن های « پایتخت ۲» خانه ای قدیمی است که خانواده نقی مهمانان آن هستند، در طبقه دوم این خانه قدیمی سفره ای پهن شده است و همه شخصیت های داستان دور آن نشته اند وبداهه های شیرین گاه و بی گاه بابا پنجعلی همه را به خنده می اندازد.

قصه این سریال به قلم محسن تنابنده نوشته شده است. او علاوه بر نگارش داستان یکی از محوری ترین نقش های این مجموعه یعنی نقش « نقی» را ایفا می کند. تنابنده درفاصله بین تمرین ها درباره نوشتن فیلمنامه سریال با ما صحبت می کند. تنابنده می گوید: « وقتی پخش سریال « پایتخت۱» به پایان رسید، احساس کردیم میزان تقاضای مردم می تواند زمینه ساز ساخت « پایتخت۲» باشد. »

تنابنده درباره سختی های نگارش فیلمنامه ای که سری پیشین آن با استقبال مواجه شده گفت: « نوشتن قسمت دوم سریال بسیار سخت بود و باید تلاش می کردیم همه چیز بهتر و جذاب تر از « پایتخت ۱» باشد. من در زمان حضورم در فیلم « حضرت محمد (ص) » برای نوشتن فیلمنامه « پایتخت۲» خیلی دست به قلم نشدم. اما سفرهایی را برای انتخاب لوکیشن سریال انجام دادم. حتی سفری به کشور تاجیکستان و عراق داشتم چون قرار بود بخشی از قصه در آنجا اتفاق بیفتد. اما به دلیل شرایط اقتصادی باید از خیلی چیز ها چشم پوشی کرد و چاره ای نیست. »

او درباره همراهی با بازیگرانی که در سری پیشین پایتخت گروه موفقی بودند و بار دیگراین گروه دور هم جمع شدند نیز گفت: « من خوشحالم که با یک تیم با پیشینه تئاتری همکاری می کنم. فکر می کنم بخشی از موفقیت « پایتخت ۱» به خاطر بازیگرانش است. معتقدم وقتی انتخاب ها بر حسب کاری که قرار است انجام دهید درست باشد در حاصل کارهم تاثیر گذار خواهد بود و بازیگران پایتخت درست در نقشی که برای آن ها مناسب است حضور دارند. »

محسن تنابنده و علیرضا خمسه در نمایی از سریال « پایتخت۲»

یکی از تفاوت های سری جدید پایتخت تنوع لوکیشن این مجموعه است. این گروه تولید سریال را از شمال کشور آغاز کرده اند و قصه در جنوب ایران تمام می شود. به گفته مهدی گلستانه دستیار و برنامه ریز سریال می گوید: « تولید این سریال از چهارم دی ماه در شمال کشور آغاز شد و به مرور تصویر برداری را ادامه دادیم. »

او درباره شرایط ساخت سریال « پایتخت۲» گفت: « بعد ازسریال « پایتخت ۱» سازنده های این مجموعه با شبکه به این نتیجه رسیدند که هنوز عطش مردم از دیدن این سریال نخوابیده است و لازم است ادامه پیدا کند و در نتیجه نگارش « پایتخت ۲» از بعد از پایان پخش « پایتخت۱» آغاز شد. از آماده شدن فیلمنامه و شروع ساخت باید زمانی طی می شد ودر این مدت محسن تنابنده درگیر بازی دریک فیلم سینمایی بود تا در نهایت محسن نگارش فیلمنامه را آغاز کرد و مدیران شبکه پخش سریال « پایتخت۲» را برای ایام نوروز ۹۲ مناسب دیدند. »

او در پاسخ به این سوال که کمبود زمان لازم برای تولید « پایتخت» چه مشکلاتی را در مسیر تولید بوجود آورده است گفت: « قطعا فیلمنامه آماده وتیم حرفه ای در تولید یک اثر خوب موثر است، یکسری از اتفاقات در لحظه می افتد که ممکن است در روند تولید مشکلاتی ایجاد کند. نمی توانم بگویم « پایتخت» بین سریال های نوروز چه رتبه ای داردوبه هر حال انتظارات مردم از این سریال بالا تر رفته است. از طرف دیگر یکی از اتفاقات خوب این مجموعه این است که نیاز به معرفی شخصیت های سریال نداریم و البته همین موضوع مسئولیت ما را در مقابل مردم بیشتر می کند. »

ارتباط تیم بازیگران « پایتخت» در پشت صحنه هم مثل یک خانواده است. شاید همین ارتباط خوب تیم است که بازی آن ها مقابل دوربین را باور پذیر تر می کند.

ریما رامین فر بازیگر نقش هما از جمله بازیگرانی است که در « پایتخت۲» نیز در کنار گروه حضور دارد. او نیز معتقد است که در زمان ساخت « پایتخت۱» کسی نمی دانست گروه بازیگران این سریال بتوانند ترکیب خوبی را بوجود آورند او می گوید: « در زمان ساخت « پایتخت۱» همه کمی به ترکیب بازیگران سریال مشکوک بودند، حضور محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر در کنار هم کمی غیر معمول بود و کسی از نتیجه کار خبر نداشت. به واسطه پیشینه تئاتری که داریم، سال ها است همدیگر را می شناسیم خوشبختانه این سریال توانست جای خودش را بین مردم باز کند. به نظر من این موفقیت اینقدر زیاد بود که مردم مشتاق دیدن سری دوم این مجموعه هستند و امیدوارم بتوانیم جواب محبت های مردم را بدهیم. »

او می گوید در تمام این سال ها سعی کرده است که انتخاب های خوبی داشته باشد و شاید به این دلیل از معدود بازیگران گزیده کار است.

رامین فر به ویژگی های بازی در مقابل دوربین سیروس مقدم مقدم اشاره می کند و می گوید: « کار کردن با سیروس مقدم لذت بخش است چرا که اجازه می دهد که هر لحظه در کارخلاقیت داشته باشید واین برای من جذاب است. حضور در کنار تیم « پایتخت» برای من مثل بودن در کنار خانواده دومم است. »

فرشاد گل سفیدی (فیلمبردار) نیز که از سریال « تا ثریا» با سیروس مقدم همکاریش را آغاز کرد در پاسخ به این سوال که شیوه دوربین روی دست سریال « تا ثریا» نظرات مثبت و منفی بسیاری داشت و آیا قرار است در سریال « پایتخت» نیز همین شیوه را دنبال کند گفت: « « تا ثریا» اولین کار من با آقای مقدم بود و چند روز ابتدایی سریال « تا ثریا» را با فیلمبردار دیگری کار کرده بود و من مجبور شدم با شیوه فیلمبردار قبلی ادامه بدهم. استفاده از شیوه فیلمبرداری دوربین روی دست با این شکل خیلی برای مخاطب شناخته شده نبود. اصولا من دوست ندارم در یک فیلم طوری فیلمبرداری کنم که کارم را به رخ بکشم و بیشتر بر اساس حس پلان ها و سکانس ها این کا را انجام می دهم و اصولا از شلختگی در تصاویر خودداری می کنم. »

او در ادامه گفت: « درسریال « پایتخت» تکنیک دوربین روی دست به فراخور حس و حال صحنه استفاده شده است و البته قاب های ثابت هم داریم. در این سریال آرامش نسبی در تصاویر و قاب بندی وجود دارد و بازیگر ها آنقدر خوب بازی کرده اند که نیازی نیست که به دوربین حرکت زیاد بدهیم. »

گل سفیدی درباره همکاری با سیروس مقدم گفت: « من و آقای مقدم با همفکری هم کا ر را پیش می بریم وامیدوارم تعداد کار هایم با آقای مقدم سه رقمی شود. »

امیر پرتو زاده صدابردارسریال نیز که نخستین تجربه خود را با سیروس مقدم پشت سر می گذارد می گوید: « سکانس های سریال اغلب شلوغ است و همزمان چند نفر با هم در حال حرف زدن هستند و به طبع این شرایط کار را برای صدابردار سخت می کند. »

او در ادامه حضور بازیگران در کامیونی که خودش صدای اضافی را برای صدابر دار ایجاد می کند را هم از دلایل سختی کار صدا در این مجموعه تلویزیونی دانست.

یکی از شیرینی های این سریال قطعا حضور بابا پنجعلی است که دیگر برای مردم شناخته شده است حال و هوای دیگری به قصه می دهد. خمسه در ارتباط با تفاوت « پایتخت۲» با سری پیشین گفت: « سعی گروه این بوده که « پایتخت ۲» از سری اول بهتر باشد و من هم معتقدم که این اتفاق افتاده است اما در نهایت مخاطبان سریال باید نظر بدهند و امیدوارم آن ها هم چنین نظری داشته باشند. »

او در ادامه گفت: « شرایط و موقیعت در « پایتخت۲» جدید است اما شخصیت ها مثل سری پیشین است. »

خمسه در ادامه درباره شخصیت پردازی بابا پنجعلی در سری دوم « پایتخت» گفت: « بابا پنجعلی را دوست دارم، چون مردم دوستش دارند. فکر می کنم نوشتن برای شخصیت مثل بابا پنجعلی سخت است، چرا که اینگونه شخصیت ها در موقیعت ها خلق می شوند و نمی شود از قبل دقیقا برنامه ریزی کرد اما می شود موقیعت ها را برایش طراحی کرد اما من بیشتردر تمرین ها متوجه می شوم که بابا پنجعلی چه باید بگوید. »

سیروس مقدم با ساخت « پایتخت۲» بیست و هشتمین تجربه سریال سازیش را پشت سر می گذارد. او برای ساخت این سریال از ماه ها پیش برنامه ریزی کرده بود و قصد دارد که بار دیگر موفقیت « پایتخت۱» را تکرار کند. باید دید که « پایتخت۲» بدر نهایت در رقابت نوروزی با دیگر شبکه ها چه نمره ای می گیرد.