به گزارش پارس به نقل از ایسنا، " خلیل الهی تبار" با بیان اینکه عملیات اجرایی موزه دفاع مقدس همدان از سال ۷۶ آغاز شد و در سال ۸۹ به بهره برداری رسید، اظهار کرد: در آبان ماه ۸۹، چهار فاز موزه دفاع مقدس به بهره برداری رسیده و فاز پنجم و ششم هنوز در دست اجراست.

وی ادامه داد: فاز پنجم شامل جنگ نابرابر، قرارگاه زیرزمینی و پاسگاه ژاندارمری است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاز ششم یعنی مطالعه و طراحی موزه سراسرنمای دفاع مقدس (پانوراما) به علت کمبود اعتبار متوقف شده است.

به گفته الهی تبار، برای اتمام فاز پنجم ۸۰۰ میلیون تومان و برای بهره برداری از فاز ششم موزه دفاع مقدس هفت و نیم میلیارد تومان نیاز است؛ البته برآورد هزینه فاز ششم در سال ۸۹ انجام شده و با توجه به شرایط امروز این میزان برآورد افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: موزه دفاع مقدس همدان در نوع خود یک مجموعه بی نظیر به شمار می آید و بهره وری بالا از موزه و نگهداری مناسب آن از اولویت های سال آینده است که برنامه ریزی های لازم صورت گرفته ولی نیاز است دستگاه های دولتی و خدماتی دیگر پای کار بیایند و بنیاد حفظ آثار را در این امر یاری کنند.

الهی تبار از خیرین علاقه مند به فعالیت در حوزه فرهنگی دفاع مقدس خواست تا در این حوزه نیز فعالیت کنند.

وی درباره بازدیدهای موزه دفاع مقدس در سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۶ اسفندماه ۱۱۰ هزار و ۶۱ نفر از موزه بازدید کرده اند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. بیشترین بازدیدها مربوط به دانش آموزان با ۱۶ هزار و ۱۱ نفر و دانشجویان با ۶۱۸۳ نفر بوده است. ۲۵ هزار و ۸۰۱ بلیت به صورت تمام بها، ۳۸۸۰ بلیت به صورت نیم بها و ۴۲ هزار و ۸۷۹ بلیت با ۳۰ درصد تخفیف در سال جاری برای بازدید از موزه دفاع مقدس همدان فروخته شده است. همچنین در سال جاری ۳۷ هزار و ۵۰۱ نفر به صورت رایگان از موزه دفاع مقدس همدان بازدید کرده اند.

الهی تبار اظهار کرد: نگاه به موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه درآمدزایی، گفت: هزینه های نگهداری از موزه دفاع مقدس همدان ۷۶۰ میلیون تومان در سال بوده و این درحالیست که درآمد امسال موزه دفاع مقدس ۶۵ میلیون تومان بوده است.

وی از افزایش دو برابری بهای بلیت های موزه دفاع مقدس از روز گذشته خبر داد و گفت: هزینه های موزه به قدری است که این افزایش به هیچ وجه پاسخگوی هزینه های آنها نیست.

الهی تبار با تاکید بر اینکه کاش حمایت از موزه دفاع مقدس همدان همچون ایام جنگ به صورت مردمی و ستادی انجام شد، خاطرنشان کرد: پس از افتتاح موزه در سال ۸۹، حمایت ها به نوعی در حال کاهش است که امیدواریم دستگاه های خدمات رسان این رویه خود را ادامه ندهند.

وی درباره فعالیت های موزه در ایام نوروز نیز گفت: از روز گذشته فعالیت های نوروزی موزه آغاز شده و امیدواریم خلاهای موجود در سال جاری و سال قبل برای سال ۹۲ برطرف شود.

الهی تبار گفت: غرفه عکاسان و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی در ایام نوروز برای میهمانان نوروزی مهیا شده و و مسافران می توانند صبح ها از ساعت ۸: ۳۰ تا ۱۳ و بعدازظهرها از ۱۵: ۳۰ تا ۱۹ برای بازدید موزه مراجعه کنند.

وی از چاپ کتابی به نام" مسیر عشق" خبر داد و گفت: این کتاب با نگاه به نقش استان همدان در منطقه خوزستان به نوعی راهنمای زائران مناطق عملیاتی جنوب محسوب می شود.

در پایان این نشست خبری، از کتاب « مسیر عشق» توسط مادر شهید شالی رونمایی و درختی به نام این شهید در محوطه باغ موزه غرس شد.