به گزارش پار به نقل از فارس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۹۱ اقدامات مؤثری را در راستای خدمت رسانی به مردم در زمینه ثبت اسناد و املاک داشته است.

مجموعه اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۹۱ را در ۲ بخش به تفکیک ۶ ماهه اول و دوم سال می خوانید:

راه اندازی بانک جامع اطلاعات املاک کشور تا پایان سال جاری

۵ مهر معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه اندازی بانک جامع اطلاعات املاک کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

شاهرخیان در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید ثبت اسناد و املاک استان گیلان گفت: تشکیل بانک جامع اطلاعات املاک کشور یکی از اقدامات جدی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای ایجاد بانک های اطلاعاتی و متصل شدن آنها در سراسر کشور به یکدیگر است که تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.

وی به اقدامات جدید سازمان سازمان ثبت اسناد و املاک در زمینه ایجاد و راه اندازی نرم افزارهای مختلف در اجرای فرآیندهای ثبتی در کشور اشاره نمود و تصریح کرد: طی سال آینده همه مراکز مرتبط سازمان به نرم افزارهای جدید متصل می گردد.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح کاداستر را در راستای احقاق حقوق مشروع مالکیت های حقیقی و حقوقی عنوان و تصریح کرد: اجرایی شدن طرح کاداستر به عنوان یکی از جامع ترین طرح های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی با بیان اینکه نظام قبلی ثبت بر اساس نظام توصیفی بنا نهاده شده بود، با توجه به اینکه در این نظام عوارض طبیعی و دخالت های فردی موجب تغییر در مالکیت ها می گردد، اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر در تثبیت مالکیت ها و کاهش دعاوی سهم بسزایی خواهد داشت.

صدور ۸۱۴ هزار فقره سند مالکیت طی پنج ماه ابتدای سال جاری در کشور

۱۵ مهر رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: طی پنج ماه ابتدای سال جاری ۸۱۴ هزار فقره سند مالکیت صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن بیان این مطلب که مجموع اسناد مالکیت صادره طی پنج ماه ابتدای سال جاری ۸۱۴ هزار فقره بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است، گفت: ۹۹ درصد اسناد مالکیت در سیستم کاداستر و به صورت ماشینی و تک برگ صادر گردیده است.

تویسرکانی گفت: در راستای اجرای کاداستر جامع، تا پایان مردادماه سال جاری کاداستر یک میلیون و ۹۶۲ هزار و ۶۲۸ هکتار از مناطق شهری، روستایی و زراعی انجام شده و از این مقدار نقشه سیصد و سی و نه هزار و ۲۹۹ هکتار آن در پنج ماهه سال جاری تهیه گردیده و در همین راستا تهیه نقشه کاداستر منابع طبیعی ظرف این مدت به میزان شش میلیون و ۴۷۶ هزار و ۱۷۷ هکتار افزایش یافته و به سی میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۷۵ هکتار رسیده است.

وی افزود: در راستای ارائه خدمات بصورت الکترونیکی و به منظور کاهش مراجعات غیرضروری به ادارات ثبت، با استقرار سامانه استعلام و پاسخ به استعلامات به نحو الکترونیک در ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی، طی پنج ماهه سال جاری بالغ بر یک میلیون و ۳۲ هزار استعلام و ۹۴۷۷۹۵ پاسخ به استعلام به صورت الکترونیکی و بدون حضور ارباب رجوع انجام گرفته که این رکورد به سرعت در حال افزایش است.

معاون قوه قضائیه گفت: انواع معاملات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی طی این مدت هشت میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۷۵ مورد بوده است.

آغاز اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی فاقد سند

۱ آبان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی فاقد سند به صورت الکترونیکی آغاز شده است

احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در جمع خبرنگاران در زنجان سخن می گفت با تاکید بر ضرورت مستندسازی عرصه های موجود اظهار داشت: قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند جایگزین مفاد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک شده و مشکلاتی را که مردم ناشی از این مفاد داشتند را مرتفع خواهد کرد.

وی ارائه الکترونیکی خدمات ثبتی را ضروری دانست و افزود: این اقدام موجبات کاهش مراجعات مردم به دفاتر ثبتی، کاهش هزینه ها، گسترش ثبت رسمی معاملات و کاهش بسیاری از جرایم را در کشور فراهم خواهد ساخت.

وی همچنین در خصوص اهمیت پیشگیری از وقوع جرم گفت: پیشگیری از جرایم از رویکردهای اصلی قوه قضاییه در سالهای اخیر بوده که با راه اندازی معاونت پیشگیری از جرم، قوه قضاییه در صدد تحقق این اصل است.

معاون رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت بنگاه های معاملات ملکی در کشور افزود: به صورت طبیعی قرار دادهایی که در دفتر اسناد رسمی تدوین می شود، به موجب قانون، مفاد اجرای این اسناد از طرف حاکمیت تضمین می شود.

وصول ۹ هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکها در شش ماهه اول سال ۹۱

۲۶ آبان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: در شش ماهه اول سال جاری تعداد ۲۲ هزار و ۷۱۴ پرونده اجرایی در دوایر اجرای سازمان ثبت در سراسر کشور مختومه و مبلغ ۹هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکها وصول گردیده است.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به وضعیت صدور اسناد مالکیت در شش ماهه سال جاری در کشور گفت: در شش ماهه ابتدایی سال ۹۱ همچنین ۹۸۶ هزار و ۸۷۵ فقره سند مالکیت با رشد ۲۷ درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل صادر شده که ۹۹ درصد این اسناد مالکیت در سیستم کاداستر و به صورت ماشینی و تک برگ صادر گردیده است.

۲۲۷۱ درخواست صدور سند مالکیت از خراسان رضوی در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شد

۱۲ آذر مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: با اجرایی شدن قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی از اول آبان ماه جاری ۲۲۷۱ درخواست در حوزه ثبتی استان در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت نام اینترنتی شده است.

غلامرضا رحمتی زاده افزود: تاکنون بیشترین درخواست ها با تعداد ۶۱۹ فقره از حوزه ثبتی شهرستان قوچان و کمترین آن از حوزه ثبتی شهرستان بردسکن بوده و از حوزه ثبتی شهرستان های سرخس، جوین، جغتای، مه ولات، خواف و کلات درخواستی وارد سایت پذیرش ثبت نام اینترنتی نشده است.

وی افزود: اجرای این قانون محدودیت زمانی و خاتمه ندارد و متقاضیان واجد شرایط قبل از ثبت نام اینترنتی به دقت راهنمای مشمولان قانون مزبور را از طریق سایت مطالعه و چنانچه خواسته آن ها منطبق با مقررات است پس از تهیه فایل نقشه و مستندات مربوطه ثبت نام کنند.

بازدید اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری از اداره کل مالکیت صنعتی

۲۱ آذر جمعی از اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حقوق مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس از اداره کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بازدید کردند.

در این بازدید که در راستای فعالیتهای اداره کل مالکیت صنعتی در خصوص همکاری و تبادل نظر با مجامع علمی و دانشگاهی و تأسیس رشته مالکیت فکری در برخی دانشگاه های مطرح کشور با استفاده از ظرفیت های سازمان جهانی مالکیت معنوی صورت گرفته بود، بر گسترش همکاری های عملی و پژوهشی بین اداره کل مالکیت صنعتی و نهادهای علمی و دانشگاهی تأکید شد.

چگونگی پذیرش اینترنتی اظهارنامه های علائم تجاری، طرح صنعتی و ثبت اختراعات از طریق سیستم Efiling و آشنایی با برنامه های آتی این اداره کل در خصوص الکترونیکی کردن فرآیندها، از دیگر برنامه های این بازدید بود.

افزایش یک معاونت جدید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

۳ دی هیات وزیران با افزایش یک معاونت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موافقت کرد.

هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۹/۹/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۷۱۴۴/۰۱/۹۱ مورخ ۶/۶/۱۳۹۱ وزارت دادگستری و به استناد تبصره (۳) ماده (۵۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹ تصویب کرد:

با افزایش یک معاونت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تعداد معاونت های سازمان یادشده به چهار معاونت افزایش می شود.

این مصوبه به امضای معاون اول رئیس جمهور رسیده است.

نیاز ۶ هزار میلیارد تومانی سازمان ثبت اسناد برای اجرای طرح کاداستر در کشور

۲۶ دی مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت وگو با خبرگزاری فارس در خصوص اجرای طرح کاداستر اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان در مجلس هشتم پرونده طرح کاداستر را تقدیم مجلس کردند اما در آن زمان فرصت بررسی این طرح وجود نداشت.

" عبدالرضا مرادی" افزود: در مجلس نهم تعدادی از نمایندگان این طرح را به جریان انداختند و در حال حاضر هم بررسی آن در کمیسیون های فرعی به پایان رسیده و طرح برای بررسی جزئیات به کارگروه مخصوص طرح کاداستر ارجاع داده شده است.

وی تصریح کرد: این طرح در نهایت به کمیته حقوق خصوصی کمیسیون قضایی ارسال می شود و سپس کمیسیون اصلی (حقوقی و قضایی) پس از بررسی آن را تصویب می کند.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مهم ترین ویژگی اجرای طرح کاداستر را جلوگیری از زمین خواری و اختلافات ملکی بین اشخاص دانست و تاکید کرد: با اجرای طرح کاداستر کلیه اراضی و املاک داخل محدوده مرزهای جغرافیایی کشور دارای نقشه کاداستر می شوند.

مرادی در خصوص میزان اعتبار لازم برای اجرای این طرح گفت: اجرای طرح کاداستر در سطح کلان کشور به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورتی که تنها کاداستر مکانی مورد نظر باشد و بحث صدور اسناد مالکیت تحت سامانه کاداستر در دستور کار قرار گیرد به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

الکترونیکی شدن امور موجب شفاف سازی عملکرد ثبت اسناد می شود

۲۵ بهمن رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: الکترونیکی شدن امور به شفاف سازی و رفع ابهامات در عملکرد سازمان ثبت کمک موثری می کند.

تویسرکانی در خصوص مزایای الکترونیکی شدن امور ثبتی اظهارداشت: در ارائه خدمات ثبتی با حجم سنگین کاغذ و ارباب رجوع زیادی مواجهیم و الکترونیکی کردن امور میزان مراجعات و هزینه های خدمات را کاهش می دهد.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: الکترونیکی شدن امور به شفاف سازی و رفع ابهامات مربوط به سلامت اداری، زمین خواری هم کمک شایانی خواهد کرد.

این مسئول افزود: استقرار کامل این سیاست ها آثار ارزشمندی در جامعه به همراه داشته و نتایج مثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک متوجه تمامی افراد جامعه خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تغییر فرآیند و مکانیزه کردن امور هزینه ها را در خصوص مجموعه سازمان و نیز هزینه های تحمیلی بر مردم را کاهش داده که نتیجه این امر افزایش رضایتمندی مردم خواهد بود.

چهارمین دوره انتخابات هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد

۲۸ بهمن چهارمین دوره انتخابات هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ظرفیت قانونی دفاتر اسناد رسمی بسیار بالاست و بسیاری از امور داوری و حل اختلافات و امور اداری دادگاهها می تواند از طریق دفاتر اسناد رسمی پیگیری شود.

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار جمعی از سردفتران و دفتریاران تهران که در حاشیه برگزاری چهارمین دوره انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران انجام گردید، با اشاره به جایگاه و ظرفیت قانونی دفاتر اسناد رسمی، تأکید کرد: با بررسیهای تطبیقی و توانائیهای قانونی می توان از این ظرفیت ها در کمک به شوراهای حل اختلاف و محاکم قضایی استفاده کرد.

تویسرکانی توجیه سیاست های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جهت ارتقاء جایگاه دفاتر اسناد رسمی، فراهم سازی بسترهای کار و هماهنگی و همدلی همه سردفتران در جهت اجرای این سیاستها را از دیگر ضروریات ارتقاء جایگاه سردفتری دانست.

وی با اشاره به این که کارهای نرم افزاری بزرگی در حوزه سردفتران در جریان است، گفت: اجرای طرح امضا الکترونیکی و حذف اوراق بهادار یک برگی و نیم برگی و فرم خلاصه معاملات از جمله این اقدامات نرم افزاری است که به عنوان بخشی از پروژه ثبت آنی معاملات هم اینک آغاز شده است.

تویسرکانی گفت: با برنامه ریزی انجام شده از ابتدای سال آینده اوراق کنونی مورد استفاده در دفاتر اسناد رسمی فاقد اعتبار بوده و با تدابیر اندیشیده شده، اوراق جدید همراه با کد و شناسه مربوط به هر دفترخانه، قابل دریافت از طریق سیستم می باشد.

اعلام نظر گزینش در خصوص نود درصد از نیروهای تبدیل وضعیت سازمان ثبت اسناد

۵ اسفند مدیر هسته گزینش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اعلام نظر در خصوص نود درصد از نیروهای در حال تبدیل وضعیت در سال جاری خبر داد.

مدیر هسته گزینش سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در نشست کارکنان ثبت اسناد شهرهای جنوبی استان خوزستان در خرمشهر گفت: کار پاسخ به پرونده گزینشی نود درصد از کارکنان تبدیل وضعیت سازمان در سال جاری انجام شده و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

محمدرضا سعادتمند افزود: امسال با وجود شرایط و مشکلات کشور، خوشبختانه هم دولتمردان و هم مجلس نسبت به سازمان ثبت اسناد عنایت ویژه ای داشته و دارند.

وی اولویت استخدام را با نیروهای جدید پیمانی عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی و طرح های در زمینه های ساختاری، نیروی انسانی و اقدامات فناوری و الکترونیکی کردن کارها، در چند سال آینده تحولات خوبی در ثبت اسناد خواهیم داشت.

بازدید رئیس مرکز حفاظت اطلاعات کل قوه قضائیه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

۱۵ اسفند حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، رئیس مرکز حفاظت اطلاعات کل قوه قضائیه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بازدید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حجت الاسلام خطیب در این بازدید از نزدیک در جریان گذار فرایند های ثبت سنتی به ثبت نوین و الکترونیکی قرار گرفت و ابراز امیدواری کرد؛ با تجهیز سازمان ثبت به فنآوری های نوین از مشکلات و کمبودهای این حوزه در سطح جامعه کاسته شود.

رئیس مرکز حفاظت اطلاعات کل قوه قضاییه همچنین طی جلساتی جداگانه با احمد تویسرکانی؛ معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مدیرکل حفاظت و اطلاعات این سازمان، پیرامون مسائل مختلف سازمان ثبت اسناد به گفت وگو پرداخت.