در فوتبال امروز گاهی اوقات سرمربیان پرآوازه جهان برای ادامه حرفه خود مقاصدی عجیب را در پیش می گیرند و راهی قاره هایی همچون آسیا و آفریقا می شوند.

یکی از روزنامه های ورزشی اسپانیا در این باره به 6 سرمربی سرشناس فوتبال جهان اشاره کرده است که در ادامه کار، راهی مقاصدی عجیب شدند و در این فهرست نام کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان نیز به چشم می خورد.

1- هری ردنپ: ردنپ 69 ساله که تجربه سرمربیگری تیم هایی همچون پورتسموث و وستهام را در کارنامه دارد، در سال 2008 سرمربیگری تیم تاتنهام را عهده دار شد.

وی پس از آن، هدایت تیم کوئینز پارک رنجرز را پذیرفت و در سال 2016 بود که سرمربیگری تیم ملی فوتبال اردن را بر عهده گرفت و با این کار نخستین تجربه سرمربیگری در عرصه ملی را به کارنامه خود افزود.

2- زیکو: این سرمربی برزیلی در سال 1999 برای نخستین بار پا به دنیای سرمربیگری گذاشت که با این اقدام اولین تجربه وی نیز در یک تیم آسیایی رقم خورد.

او پس ازجام جهانی 2002 به عنوان سرمربی تیم ملی ژاپن برگزیده شد و پس از گذشت چند سال هدایت تیم ملی عراق را بر عهده گرفت.

در حال حاضر زیکوی برزیلی سکان دار تیم گوآی هند است.

3- فرانک رایکارد: رایکارد هلندی که هم در زمینه بازیگری و هم در زمینه سرمربیگری افتخارات بسیاری را در کارنامه دارد، توانست تیم بارسلونا را در فصل 2005 / 2006 قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کند.

فرانک رایکارد پس از 5 سال حضور در جمع آبی و اناری پوشان، راهی لیگ فوتبال ترکیه شد و هدایت تیم گالاتاسرای را عهده دار شد.

تصمیم عجیب رایکارد پذیرش هدایت تیم ملی عربستان بود که وی در سال های 2011 تا 2013 سرمربی این تیم عربی بود.

4- خاویر کلمنته: وی که تجربه حضور در تیم هایی گوناگون را در کارنامه دارد، بهترین دوران خود را در تیم اتلتیک بیلبائو سپری کرد.

کلمنته در سال 2010 راهی قاره سیاه شد و هدایت تیم ملی کامرون را بر عهده گرفت، اما پس از یک سال دوباره به کشور خود بازگشت.

او در سال 2013 نیز سرمربیگری تیم ملی لیبی را عهده دار شد که پس از کسب نتایجی ضعیف از کار برکنار شد.

5- کارلوس کی روش: این سرمربی اهل کشور پرتغال در سال 1989 وارد عرصه مربیگری شد و تجربه هدایت تیم هایی بزرگ مانند رئال مادرید را در کارنامه خود دارد.

کی روش که در دو دوره پیاپی دستیار سرمربی شیاطین سرخ بوده است، در سال های 2008 تا 2010 نیز سرمربی تیم ملی پرتغال بوده است.

کارلوس کی روش در سال 2011 هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت و شاگردان وی در تیم ایران موفق شده اند عملکردی خوب را در بازی های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه از خود به نمایش بگذارند.

6- خاویر آگیره: این سرمربی مکزیکی نخستین بار سرمربیگری تیم آتلانته مکزیک را عهده در شد و زمانی که هدایت تیم ملی کشور خود را پذیرفت، توانست این تیم را قهرمان جام طلایی کونکاکاف کند.

آگیره پس از آن با کشور اسپانیا رفت و مربی تیم های زاراگوزا و اسپانیول نیز بود، اما در سال 2014 راهی کشور ژاپن شد و سرمربیگری تیم ملی این کشور را عهده دار شد.

در حال حاضر خاویر آگیره سرمربی تیم الوحده امارات است.