در شب دوم از دور اول مرحله گروهی فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، فردا شب (چهار‌شنبه) از ساعت 23:15 به وقت تهران، هشت دیدار همزمان در گروه‌های پنجم تا هشتم برگزار می‌شود که در حساس‌ترین دیدارها دو تیم رئال مادرید و اسپورتینگ لیسبون در شهر مادرید به مصاف هم می‌روند و در تورین هم یوونتوس پذیرای سویاست.

رئال مادرید - اسپورتینگ لیسبون؛ کریس به تیم سابقش رسید

رئال مادرید برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش، فصل جدید مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را با دیداری در ورزشگاه خانگی‌اش یعنی سانتیاگو برنابئو آغاز می‌کند. سفیدپوشان مادریدی فصل جدید لالیگا را با قدرت آغاز کرده‌اند و با پیروزی در هر سه بازی ابتدایی خود در حال حاضر با 9 امتیاز صدرنشین لیگ دسته اول فوتبال باشگاهی اسپانیا هستند.

در آستانه آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان، کریستیانو رونالدو به ترکیب رئال مادرید بازگشت و در حدود یک ساعت در پیروزی 5 بر 2 شنبه شب رئال مقابل اوساسونا بازی کرد و یک گل هم زد که بازگشت فوق‌ستاره پرتغالی کهکشانی‌ها به ترکیب این تیم خبر خیلی خوبی برای زین‌الدین زیدان، سرمربی رئال مادرید به شمار می‌رود.

در سوی دیگر اسپورتینگ لیسبون پس از یک فصل غیبت در لیگ قهرمانان اروپا، با نایب قهرمانی در لیگ برتر پرتغال جواز حضور در فصل جدید این رقابت‌ها را پیدا کرده است. در فصل 15-2014 آنها موفق به صعود از گروه خود نشدند. به‌طور حتم این فصل هدف اول آنها رسیدن به مرحله حذفی رقابت‌هاست، هرچند در شش حضور قبلی اسپورتینگ در لیگ قهرمانان تنها یک بار موفق به صعود از گروه خود شده‌ و آن به فصل 09-2008 باز می‌گردد.

این دو تیم تا کنون چهار بار به مصاف هم رفته‌اند که رئال مادرید دو پیروزی، اسپورتینگ یک برد و یک دیدار هم به تساوی انجامیده است. سهم کهکشانی‌ها از این چهار بازی هشت گل‌زده بوده و نماینده پرتغال هم چهار گل به‌ثمر رسانده است.

آخرین تقابل دو تیم رئال و اسپورتینگ به مرحله گروهی فصل 01-2000 لیگ قهرمانان باز می‌گردد، فصلی که سفیدپوشان پایتخت اسپانیا برای دفاع از عنوان قهرمانی خود می‌جنگیدند، اما در نهایت در مرحله نیمه نهایی توسط بایرن مونیخ از دور رقابت‌ها حذف شدند. در آن فصل بازی رفت دو تیم در لیسبون با نتیجه تساوی 2 - 2 به پایان رسید و در بازی برگشت رئال مادرید با نتیجه 4 بر صفر نماینده پرتغال را درهم کوبید.

اسپورتینگ در تقابل با تیم‌های اسپانیایی آمار خوبی از خود بر جای نگذاشته است. آنها در 10 تقابل اخیر با نمایندگان کشور اسپانیا هرگز به پیروزی دست نیافته‌اند و حاصل تلاش این تیم هفت باخت و سه تساوی بوده است. در طرف مقابل رئال مادرید در 9 بازی اخیر خود برابر تیم‌های پرتغالی شکست‌ناپذیر بوده و رکورد هشت برد و یک تساوی را از خود بر جای گذاشته است.

نکته جالب در مورد این بازی تقابل کریستیانو رونالدو، مهاجم پرتغالی کهکشانی‌ها با تیم پیشین خود است که بین سال‌های 1997 تا 2003 و پیش از پیوستن به منچستریونایتد، به‌مدت شش فصل در آن عضویت داشت.

این بازی را پائولو تاگلیاونتو ایتالیایی سوت می‌زند و دو کمک‌داور ایتالیایی به نام‌های متئو پاسری و آلساندرو کوستانزو او را در امر قضاوت یاری می‌کنند. دو کمک داور اضافی دیگر این دیدار هم آنتونیو داماتو و ماسیمیلیانو ایراتی هر دو از ایتالیا هستند. همچنین داور چهارم این دیدار هم آلساندرو جیالاتینی از کشور ایتالیاست.

یوونتوس - سویا؛ بانوی پیر به‌دنبال حفظ رکوردی خاص

تیم‌های فوتبال یوونتوس، قهرمان سری A ایتالیا و سویا، قهرمان لیگ اروپا در حالی از گروه H در ورزشگاه خانگی یوونتوس در شهر تورین به مصاف هم می‌روند که دو تیم پیش از این تنها دو بار مقابل هم قرار گرفته‌اند.

این دو تیم در مرحله گروهی فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا بود که به مصاف هم رفتند که هر دو تیم بازی خانگی خود را با برد به پایان بردند. یوونتوس در بازی خانگی‌اش سویا را 2 بر صفر از پیش‌رو برداشت و سویا هم در زمینش با نتیجه یک بر صفر بر بانوی پیر غلبه کرد.

یوونتوس در حالی پا به این بازی می‌گذارد که فصل جدید سری A ایتالیا را عالی شروع کرده و از سه بازی اول خود 9 امتیاز اندوخته و صدرنشین است. سویا هم با گذشت سه هفته از فصل جدید لالیگای اسپانیا با دو پیروزی و یک تساوی و کسب هفت امتیاز پس از رئال مادرید در رده دوم جدول رده‌بندی است.

یوونتوس، نایب قهرمان فصل 15-2014 لیگ قهرمانان اروپا، در 16 فصلی که در این رقابت‌ها حضور داشته، هرگز بازی اول خود را نباخته و 10 پیروزی به‌دست آورده و در شش بازی هم به تساوی رضایت داده است. بانوی پیر که فصل گذشته در مرحله یک هشتم نهایی توسط بایرن مونیخ از گردونه رقابت‌ها حذف شد، این فصل با جذب بازیکنانی همچون دنی آلوز، گونزالو ایگواین و میرالم پیانیچ به فکر پیشروی تا مراحل پایانی معتبرترین لیگ باشگاهی اروپاست.

راه‌راه‌پوشان تورینی در رقابت‌های اروپایی 17 بازی خانگی است که شکست نخورده‌اند و آخرین شکست آنها در ورزشگاه خانگی‌شان به آوریل 2013 بازی می‌گردد، جایی که 2 بر صفر مغلوب بایرن مونیخ شدند. دو فصل پیش یوونتوس با سه تیم اسپانیایی مصاف کرد که به ترتیب در مرحله گروهی در خانه اتلتیکومادرید یک بر صفر تن به شکست داد، در بازی برگشت مقابل همین تیم در تورین به تساوی بدون گل رضایت داد.

آنها در مرحله نیمه نهایی به رئال مادرید خوردند و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 3 بر 2 پرافتخارترین تیم اروپا را حذف کردند و در نهایت در فینال 3 بر یک به بارسلونا باختند و از رسیدن به قهرمانی بازماندند. رکورد کلی بازی‌های خانگی بانوی پیر مقابل نمایندگان اسپانیایی 14 برد، هفت تساوی و دو شکست بوده است.

سویا که سه فصل متوالی با اونای اِمری اسپانیایی فاتح لیگ اروپا شد، این بار با خورخه سامپائولی، سرمربی پیشین تیم ملی شیلی پا به این رقابت‌ها گذاشته است. فصل گذشته سویا در گروه D لیگ قهرمانان سوم شد و به لیگ اروپا رفت و در آنجا برای سومین سال متوالی و پنجمین بار در طول 11 فصل به عنوان قهرمانی رسید.

سویا با قهرمانی که در فصل 15-2014 لیگ اروپا به‌دست آورد با چهار قهرمانی از رکورد سه قهرمانی یوونتوس در این رقابت‌ها گذشت و تبدیل به پرافتخارترین تیم در تاریخ رقابت‌های لیگ اروپا شد.

داور این بازی دنیز آیتکین آلمانی است که دو هموطنش به نام‌های تورستن شیفنر و مارکوس هاکر او را در امر قضاوت یاری می‌کنند. دو کمک داور اضافی این بازی هم دنیل سیبرت و بنجامین برند از کشور آلمان هستند. داور چهارم بازی هم ادوارد بیتینگر آلمانی است.

برنامه کامل بازی‌های چهارشنبه شب لیگ قهرمانان اروپا به‌شرح زیر است:

گروه E:

بایرلورکوزن آلمان- زسکا مسکوی روسیه

تاتنهام انگلیس- موناکوی فرانسه

گروه F:

لیگا ورشوی لهستان - بورسیا دورتموند آلمان

رئال مادرید اسپانیا - اسپورتینگ لیسبون پرتغال

گروه G:

کلوب بروژ بلژیک - لسترسیتی انگلیس

پورتوی پرتغال - کوپنهاگن دانمارک

گروه H:

یوونتوس ایتالیا - سویا اسپانیا

لیون فرانسه - دینامو زاگرب کرواسی

همچنین برنامه کامل بازی‌های سه‌شنبه شب به ترتیب زیر است:

گروه A:

پاری‌سن‌ژرمن فرانسه - آرسنال انگلیس

بازل سوئیس - لودوگورتس بلغارستان

گروه B:   

دیناموکیف اوکراین - ناپولی ایتالیا

بنفیکا پرتغال - بشیکتاش ترکیه

گروه C:

بارسلونا اسپانیا - سلتیک اسکاتلند

منچسترسیتی انگلیس - بورسیا مونشن‌گلادباخ آلمان

گروه D: 

بایرن مونیخ آلمان - روستوف روسیه

پی‌اس‌وی آیندهوون هلند - اتلتیکومادرید اسپانیا

تمامی بازی‌های سه‌شنبه و چهارشنبه شب ساعت 23:15 به وقت تهران برگزار می‌شوند.