به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از راه‌های رسیدن به گل در مسابقات فوتبال استفاده از ضربه پنالتی است.

بارها دیده‌ایم که در بازی‌هایی که 2 تیم به بن‌بست تاکتیکی خورده‌اند، ضربه پنالتی گره‌گشای جریان بازی بوده و سبب تغییر نتیجه شده است.

در زدن ضربه پنالتی آرامش و اعتماد به نفس نقش ویژه‌ای دارد و بازیکنانی که از چنین ویژگی‌هایی برخوردار هستند، در این ضربات موفق‌تر عمل کرده و شانس گل شدن پنالتی‌هایشان بالا می‌رود.

در لیگ برتر پانزدهم فوتبال ایران و با انجام 103 بازی در پایان هفته سیزدهم، داوران 37 بار به نشانه پنالتی در سوت خود دمیده‌اند.

گل شدن 24 پنالتی و آمار 64.86 درصد موفقیت در استفاده از این ضربات نشان می‌دهد که نزدیک به یک سوم پنالتی‌ها در لیگ ایران از سوی بازیکنان به هدر رفته و آن‌ها در گل کردن 35.14 درصد این ضربات ناکام مانده‌اند.

پرسپولیس تهران ناکام‌ترین تیم لیگ برتر در استفاده از ضربات پنالتی است. گل شدن تنها 2 پنالتی از مجموع شش پنالتی گرفته شده برای این تیم نشان می‌دهد سرخ‌پوشان پایتخت از تمرکز بالایی برای زدن این ضربات برخوردار نیستند. این در حالی است که بازیکنان پرسپولیس به خصوص مهدی طارمی در گرفتن پنالتی از طرفداران حریف بسیار موفق هستند اما خود این بازیکن و سایر بازیکنان به راحتی پنالتی‌ها را از دست می‌دهند.

نفت تهران دیگر تیمی است که آمار بالایی در خراب کردن پنالتی‌ها به جا گذاشته است. به طوری که از سه پنالتی گرفته شده برای این تیم 2 پنالتی از سوی وحید حمدی‌نژاد و حمید بوحمدان هدر رفته است.

اما در بین تیم‌هایی که تا پایان هفته سیزدهم لیگ بیشتر از یک بار صاحب ضربه پنالتی شده‌اند سپاهان اصفهان و استقلال خوزستان با گل کردن هر 2 پنالتی خود، استقلال اهواز با استفاده از 4 پنالتی از مجموع پنج پنالتی و استقلال تهران با گل کردن سه پنالتی از چهار پنالتی آمار بهتری را ثبت کرده‌اند.

 

**طارمی ناکام‌ترین بازیکن لیگ در پنالتی‌ها

در زیر نگاهی می‌اندازیم به عملکرد تیم‌ها در استفاده از ضربات پنالتی پرسپولیس تهران: نخستین پنالتی سرخ‌پوشان در لیگ پانزدهم در هفته چهارم لیگ برتر و در تقابل با ذوب آهن از سوی امید عالیشاه خراب شد. رامین رضائیان دیگر بازیکن پرسپولیس بود که در هفته پنجم لیگ پنالتی را در بازی مقابل فولاد خوزستان از دست داد.

مهدی طارمی در دیدار مقابل سایپا در هفته ششم لیگ برتر در مقابل حامد فلاح‌زاده مغلوب شد و همین عامل سرخ‌پوشان را به هت‌تریک در خراب کردن پنالتی‌ها رساند. البته مهاجم بوشهری پرسپولیس در دقایق آخر همان بازی برای نخستین بار پنالتی این تیم را به ثمر رساند.

جری بنگستون مهاجم هندوراسی پرسپولیس در دیدار با تراکتورسازی تک گل سرخ‌پوشان را در جریان پیروزی مقابل حریف‌ آخری از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. و در بازی مقابل نفت تهران با هدر دادن پنالتی فرصت کسب پیروزی را از پرسپولیس گرفت و به نخستین بازیکنی تبدیل شد که در لیگ پانزدهم 2 پنالتی را از دست داده است.

نفت تهران: وحید حمدی‌نژاد با خراب کردن پنالتی در بازی مقابل سیاه‌جامگان در هفته سوم لیگ برتر فرصت به تساوی کشاندن بازی را از نفتی‌ها گرفت.

پیام صادقیان با گل کردن پنالتی در بازی هفته دهم مقابل پدیده تک گل نفتی‌ها را از روی ضربه پنالتی در فصل جاری به ثمر رساند. همچنین حمید بوحمدان با خراب کردن پنالتی و زدن گل به خودی در دیدار هفته دوازدهم مقابل سپاهان اصفهان نقش اصلی را در شکست نفت برابر حریف اصفهانی ایفا کرد.

استقلال اهواز: محمد غلامی با گل کردن پنالتی در دیدار هفته دوم مقابل سیاه‌جامگان تنها پیروزی آبی‌های اهوازی در لیگ پانزدهم را ثبت کرد.

محمداسماعیل نظر با خراب کردن پنالتی در دیدار هفته دوازدهم مقابل گسترش فولاد فرصت به تساوی کشاندن بازی را از شاگردان سیاوش بختیاری‌زاده گرفت.

فولاد فرصت به تساوی کشاندن بازی را از شاگردان سیاوش بختیاری‌زاده گرفت.

فرزاد آشوبی پنالتی خود را در دیدار با پدیده به گل تبدیل کرد اما نتوانست از شکست 3-2 این تیم جلوگیری کند. البته آشوبی با گل کردن پنالتی در بازی با سپاهان تک امتیاز این دیدار را برای آبی‌پوشان اهوازی به ارمغان آورد.

هافبک تهرانی‌ها استقلال آخرین پنالتی این تیم را در دیدار هفته سیزدهم مقابل فولاد به ثمر رساند اما این پنالتی با 2 گل سرخ‌پوشان اهوازی در ادامه مسابقه تأثیری در نتیجه دربی خوزستان نداشت.

استقلال تهران: امید ابراهیمی در هفته چهارم پنالتی خود را برابر استقلال اهواز از دست داد اما هدر رفتن این پنالتی تأثیری در پیروزی آبی‌پوشان تهرانی در دربی استقلالی‌ها نداشت.

 

2 پنالتی گل شده هافبک مازندرانی استقلال نقش ویژه‌ای در به تساوی رسیدن دیدار هفته هفتم برابر راه‌آهن داشت. همچنین گل شدن پنالتی همین بازیکن در دیدار با نفت تهران در هفته پنجم لیگ در کسب سه امتیاز این مسابقه برای استقلال تأثیرگذار بود.

ملوان: مازیار زارع با خراب کردن پنالتی‌ در هفته نخست لیگ برتر برابر ذوب‌آهن لقب نخستین ناکام لیگ پانزدهم در زدن پنالتی‌ها را به خود اختصاص داد.

اما آرش افشین در جریان تساوی سه-سه برابر نفت در هفته چهارم لیگ پنالتی انزلی‌چی‌ها را به گل تبدیل کرد.

سپاهان: هادی عقیلی در پیروزی 4-2 سپاهان مقابل پرسپولیس در هفته سوم لیگ نخستین پنالتی زردپوشان دیار نصف جهان را به گل تبدیل کرد. همچنین این بازیکن با گل کردن پنالتی دقیقه 93 مقابل نفت تهران نخستین پیروزی سپاهان با هدایت ایگور استیماچ کروات را به ارمغان آورد.

گسترش فولاد: داریوش شجاعیان مهاجم شیرازی گسترشی‌ها با گل کردن پنالتی مقابل صبا در هفته سوم لیگ بازی را به تساوی کشاند و منجر به کسب تک امتیاز شاگردان کمالوند گردید. اما مگنوباتیست هافبک برزیلی این تیم درپیروزی یک بر صفر مقابل سیاه‌جامگان پنالتی گسترش را از دست داد.

سعید دقیقی در پیروزی 4-1 آبی‌ و زردپوشان تبریزی برابر پدیده یک گل را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

ذوب‌آهن: مسعود حسن‌زاده با گل کردن پنالتی مشکوک در بازی هفته چهارم برابر پرسپولیس، تنها پنالتی ذوبی‌ها در فصل پانزدهم لیگ برتر را به ثمر رسانده است.

استقلال خوزستان: روح‌اله سیف‌اللهی در پیروزی یک بر صفر مقابل سایپا و میثم دورقی استقلال خوزستان برابر گسترش فولاد هر 2 پنالتی شاگردان ویسی را به گل تبدیل کردند.

راه‌آهن یزدان: مهرداد محمدی با خراب کردن پنالتی برابر سیاه‌جامگان در هفته پنجم لیگ برتر فرصت کسب امتیاز را از لوکوموتیورانان گرفت. اما استر سباستین هافبک فنلاندی راه‌آهن در دیدار با استقلال یکی ازسه گل این تیم را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

سایپا: تنها پنالتی سایپا در لیگ برتر در پیروزی این تیم مقابل پرسپولیس از سوی رضا نوروزی به گل تبدیل شد.

پدیده: محسن یوسفی پنالتی‌زن اول مشهدی‌ها در لیگ برتر بوده است.

وی در بازی مقابل تراکتورسازی با هدر دادن فرصت مانع از برتری شاگردان رضا مهاجری در خانه تراکتور شد اما تک گل پدیده را در شکست 3-1 این تیم برابر ذوب‌آهن در هفته 13 لیگ به ثمر رساند.

 تراکتورسازی: محمد ایران پوریان گل بهتری شاگردان تونی الیویرا برابر فولاد خوزستان را در پیروزی مقابل فولاد خوزستان به ثمر رساند.

فولاد خوزستان: حسین ابراهیمی مهاجم شمالی فولاد در پیروزی 2-1 تیم مقابل استقلال در دربی اهواز در هفته سیزدهم تک پنالتی شاگردان اسکوچیچ را به گل تبدیل کرده است.

گفتنی است صبای قم تنها تیم لیگ برتری است که تاکنون برای ان پنالتی گرفته نشده است.

 

**فروزان و مظاهری موفق ترین دروازه بان درضربات پنالتی

تیم های سیاه جامگان مشهد و ذوب آهن اصفهان تنها تیم‌هایی هستند که بیش‌تراز 2پنالتی حریفان از سوی دروازه بان‌های آن‌ها مهار شده با مهاجمان رقیب در گل کردن پنالتی مقابل سیاه جامگان و ذوب آهن ناکام مانده‌اند.

به همین جهت محسن فروزان و رشید مظاهری دروازه بان‌های این 2تیم موفق ترین دروازه بان های لیگ در گرفتن پنالتی هستند.

جالب این است که تیم‌های پرسپولیس و نفت تهران و همچنین راه آهن در مهار پنالتی‌ها نیز همچون زدن این ضربات ناکام ترین تیم های لیگ هستند.

به طوری که ایمان صادقی و سوشا مکانی دروازه بان های پرسپولیس در گرفتن هر سه پنالتی علیه این تیم ناموفق بوده‌اند و از چهار پنالتی که رقیبان روانه دروازه نفت تهران کرده‌اند علیرضا بیرانوند تنها یک بار در مهار پنالتی موفق بوده است.

همچنین ایگور ننریچ دروازه بان اسلونیایی تبار راه آهن نیز تا کنون نتوانسته در لیگ برتر پنالتی مهار کند.

 

در زیر نگاهی می‌اندازیم به عملکرد دروازه بان‌های تیم‌ها در مهار ضربات پنالتی:

سیاه جامگان: از چهار پنالتی گرفته شده به ضرر سیاه جامگان سه پنالتی وحید حمدی نژاد از نفت، منگو باتیست از گسترش فولاد و مهرداد محمدی از راه آهن هدررفته و تنها محمد غلامی مهاجم استقلال اهواز موفق به باز کردن دروازه مشهدی ها از روی ضربه پنالتی شده است.

ذوب آهن: مازیار زارع از ملوان و امیر عالیشاه از پرسپولیس در زدن پنالتی مقابل رشید مظاهری ناکام مانده‌اند و تنها محسن یوسفی در بازکردن دروازه ذوبی‌ها موفق عمل کرده است.

پرسپولیس: هادی عقیلی از سپاهان،‌مسعود حسن زاده مهاجم ذوب آهن و رضا نوروزی بازیکن سایپا هر سه پنالتی که داوران در فصل جدید به ضرر پرسپولیس گفته‌اند را وارد دروازه سرخ پوشان پایتخت کرده‌اند.

نفت: آرش افشین از ملوان، امیر ابراهیمی از استقلال و هادی عقیلی مدافع سپاهان سه بازیکنی بودند که دروازه علیرضا بیرانوند و وحید شیخ ویسی را از روی نقطه پنالتی در هفته سیزدهم لیگ در گل کردن پنالتی برابر بیرانوند ناکام ماند.

سایپا: حامد فلاح زاده دروازه بان سایپا در مهار پنالتی روح الله سیف‌اللهی بازیکن استقلال خوزستان و پنالتی دوم مهدی طارمی دردیدار با پرسپولیس ناکام بود اما نخستین پنالتی مهاجم بوشهری سرخ پوشان را مهار کرد.

استقلال اهواز: پرویز کریمی در دیدار با استقلال تهران پنالتی امید ابراهیمی را گرفت اما در مهار پنالتی حسین ابراهیمی مهاجم فولاد ناموفق عمل کرد.

فولاد خوزستان: علیرضا سلیمی در هفته پنجم لیگ پنالتی رامین رضائیان بازیکن پرسپولیس را گرفت اما خود این دروازه بان در مهار پنالتی محمد ایران پوریان در بازی با تراکتورسازی و مهرداد بشاگردی در گرفتن ضربه فرزاد آشوبی در بازی با استقلال اهواز ناموفق بودند.

راه آهن یزدان: ایگور ننریچ اسلونیایی در مهار پنالتی رضا عنایتی مهاجم سیاه جامگان و پنالتی مخست امید ابراهیمی در دیدار با استقلال ناکام بود.

ضمن این که محمد علی رمضانیان جایگزین ننریچ در بازی با استقلال نیز نتوانست ضربه پنالتی امید ابراهیمی را مهار کند.

استقلال خوزستان: فرناندو خسوس بهترین دروازه بان لیگ از لحاظ آماری در گرفتن پنالتی که به ضرر استقلالی‌ها مقابل سیاه ‌جامگان گرفته شد، موفق بود و ضربه ‌پنالتی رضا عنایتی را مهار کرد.

صبا: حامد لک در تساوی یک بر یک قمی‌ها برابر گسترش فولاد نتوانست ضربه ‌پنالتی داریوش ‌شجاعیان را مهار کند.

تراکتورسازی تبریز: محمد رضا اخباری در جریان شکست مقابل پرسپولیس در گرفتن ‌پنالتی ‌بنگستون ‌هندراسی ناکام ماند.

ملوان: حسین حسینی با گرفتن پنالتی محسن یوسفی بازیکن پدیده فرصت کسب پیروزی را از مشهدی‌ها در هفته هفتم لیگ گرفت.

گسترش فولاد: گئورگی گئورگی اف دروازه بان بلغارستانی گسترش پنالتی محمد اساعیل نظر را مهار کرد. هرچند نتوانست در مقابل ضربه پنالتی میثم دورقی بازیکن استقلال خوزستان کاری از پیش ببرد.

استقلال تهران: هیچ کس در مهار مهدی رحمتی در گرفتن پربات پنالتی تردید ندارد اما وی نتوانست تنها پنالتی که در فصل جاری علیه استقلال گرفته شده را مهار کند و در مقابل استر سباستین بازیکن راه آهن ناکام ماند.

پدیده: مجتبی روشنگر در مهار پنالتی پیام صادقیان بازیکن نفت و سعید دقیقی مهاجم گسترش فولاد ناکام مانده است.

سپاهان: شهاب گردان در گرفتن پنالتی فرزاد آشوبی در دیدار با استقلال اهواز موفق عمل نکرد اما حمید بوحمدان مدافع نفت در گل کردن پنالتی مقابل رحمان احمدی دیگر دروازه بان سپاهانی ها نا موفق بود.

 

**تأثیر گل شدن پنالتی های خراب شده در جایگاه تیم‌ها

پرسولیس با گل کردن چهار پنالتی از دست داده خود می‌توانست چهار امتیاز به اندوخته‌هایش اضافه کرده و با 23امتیاز در رتبه سوم جدول قرارگیرد.

پدیده نیز با از دست دادن یک پنالتی ضرر زیادی کرد. چراکه می‌توانست با گل کردن این پنالتی و کسب پیروزی مقابل ملوان به رتبه دهم جدول صعود کرده و منجر به سقوط یک پله‌ای ملوان انزلی گردد.

گل نشدن پنالتی نخست پرسپولیس مقابل سایپا کمک کرد تا نارنجی پوشان سه امتیاز کامل این بازی را به دست آورند.

سایپا اکنون با 19امتیاز در رتبه هشتم جدول جای می‌گرفت.

از دست رفتن پنالتی سیاه جامگان برابر استقلال خوزستان نیز تبعات زیادی داشت چراکه در صورت گل شدن آن پنالتی سیاه جامگان اکنون با 19امتیاز در جایگاه چهاردهم لیگ قرار می‌گرفت و استقلال خورزستان نیز با 24 امتیاز به جای این که با استقلال تهران درصدر جدول هم امتیاز شود با اختلاف 2امتیازی در رتبه دوم جدول جای می گرفت.

از دست رفتن سایر پنالتی ها تأثیر در جایگاه تیم‌ها در جدول کنونی لیگ برتر ندارد.

 

نگاهی می‌اندازیم به رتبه تیم ها در جدول لیگ در صورت گل شدن پنالتی‌ها

 

1 – استقلال تهران- 26امتیاز

 

2 – استقلال خوزستان- 24امتیاز

 

3 – پرسپولیس تهران- 23امتیاز

 

4 – صبای قم- 22امتیاز

 

5 – ذوب آهن اصفهان- 21امتیاز

 

6 – گسترش فولاد تبریز- 20امتیاز(3+)

 

7- سپاهان اصفهان- 20امتیاز(2+)

 

8 – سایپا تهران- 19امتیاز

 

9 – تراکتورسازی تبریز- 18امتیاز(3-)

 

10- پدیده مشهد- 18امتیاز(3-)

 

11- ملوان انزلی- 16امتیاز

 

12- نفت تهران- 15امتیاز

 

13- راه آهن تهران- 10امتیاز

 

14- سیاه جامگان مشهد- 19امتیاز(6-)

 

15- فولاد خوزستان- 19امتیاز(11-)