فعالیتهای فرهنگی نقش تعیین کننده ای در اشاعه هنجارهای جامعه دارند و تأثیرگذاری اقدامات فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بی شک فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی که در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ انجام می شود هرچند با زبانی لطیف و با بیان کودکان و نوجوانان و خواسته های به‌روز جوانان انجام می شود اما در روح و انتخاب مسیر فرهنگی و سلامت زندگی اجتماعی فرزندان شهر موثر بوده و نقشه راه و مسیر جدیدی را برای آنها ترسیم کرده است. هماهنگی و همکاری خانواده ها و نوجوانان و جوانان با فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نشان از موفقیت این سازمان و اشاعه برنامه های غنی فرهنگی ایرانی –اسلامی دارد. در گفتگوی پیش رو سعید گلشناس، معاون برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تبیین فعالیتهای جهادی در دوران خدمت دکتر قالیباف و خدمات انجام گرفته در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداخته است.

معاون برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مدیریت جهادی دکتر قالیباف ثمرات مطلوبی در شهر تهران داشته است گفت: از دوره ای که دکتر قالیباف در راس شهرداری تهران قرار گرفت رویکرد مدیریتی شهرداری به سمت رویکرد جهادی تغییر یافت به این معنی که فعالیتها به سمتی هدایت شد که دغدغه های نظام اسلامی در موضوع فرهنگی محقق شود. دکتر قالیباف براین مساله تاکید داشتند که کارها و فعالیتهای شهرداری در حوزه ها و حیطه های مختلف باید با سرعت عمل توام با کیفیت و تلاش بیشتری دنبال شود. این دغدغه منجر به تحقق پروژه های عمرانی در کمترین زمان شد. اما آنچه در حوزه فرهنگ در شهرداری تهران مورد اهمیت قرار گرفت برنامه ریزی وسیع و متناسب با نیازهای آحاد جامعه بود؛ بنابراین با توجه به این مهم با تشکیل قرارگاه جهادی امام رضا(ع) شهرداری تهران موفق به شناسایی بسیاری از شهروندانی شد که در موضوعات مختلفی نیازمند همیاری بودند. این همیاری در حوزه های مختلفی اعم از کمک به فقرایی که حتی توان خریدن یک عدد نان برای خانواده شان را نداشتند یا کمک به افرادی که از تحصیل بازمانده بودند می شد که به دستور دکتر قالیباف موضوعی با عنوان جهاد مهربانی  در شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیگیری شد.

 

جهاد مهربانی؛ طرحی برای یاری کودکان بازمانده از تحصیل

وی طرح جهاد مهربانی را اینگونه تشریح کرد: برای اینکه جهاد مهربانی ثمر دهد دکتر قالیباف همه حوزه های شهرداری و بخش های مختلف را بخصوص سازمان فرهنگی هنری را وارد کار کرد تا در حوزه هایی که شهروندان تهرانی نیازمند مهربانی و ارائه خدمات هستند سرویس‌دهی کند. از موضوعات شایان توجه در بحث جهاد مهربانی می توان به شناسایی کودکان کار یا کودکان بازمانده از تحصیل که به علت فقر خانوادگی یا سایر دلائل از تحصیل بازمانده بودند اشاره کرد. این طرح با کمک گرفتن از سازمان آموزش و پرورش و کمیته امداد و فراخوان طرح همیار در شهر، از مدد و کمک فرهنگیان و خیرینی استفاده کرد که حاضر به همکاری با شهرداری در تحقق جهاد مهربانی شدند.

 

ساخت مراکز فرهنگی برپایه اصول اسلامی و نیاز خانواده ها

گلشناس اضافه کرد: در دوران خدمت دکتر قالیباف خوشبختانه سازمان فرهنگی هنری در 400 نقطه از شهر فعالیت سازنده ای داشته است. برای تحقق هر چه بیشتر جهاد مهربانی با استفاده از ظرفیت های فرهنگسراها و خانه های فرهنگ این موضوع دنبال می شود. خوشبختانه دکتر قالیباف با توجه به آشنایی و آگاهی از دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه های فرهنگی براین موضوع تاکید دارند که تمامی فعالیتها باید بدون هدررفت منابع با اثربخشی و دستاوردهای عالی محقق شود که خوشبختانه در اکثر فعالیتها بخصوص در حووزه جهاد مهربانی به وقوع پیوسته است.

معاون برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به طرح های محقق‌شده توسط شهرداری و سازمان فرهنگی هنری یادآور شد: با توجه به اینکه اولین فرهنگسرای تهران در دوران پیش از انقلاب اسلامی و با الگوبرداری از فرهنگسراهای فرانسوی ساخته شده شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری طی سالهای گذشته کوشیده اند که فرهنگسراها و خانه های فرهنگ براساس نیازها و مطالبات دینی و فرهنگی کشورمان ساخته و فعالیت های آن تعریف شود و بومی سازی در راس قرار داده شود. یکی از موضوعاتی که همواره مورد نظر دکتر قالیباف بود و به منصه ظهور رسید موضوع یک یکم فرهنگی بود؛ به این معنا که قرار شد تمامی نقاط جغرافیایی شهر تهران در دسترس خانه‌های فرهنگ باشند، یعنی سعی شده که همه مردم و خانواده ها در کمترین فاصله زمانی با فرهنگسرا و خانه های فرهنگ باشند تا بسته های متنوع فرهنگی در اختیار مردم قرار داده شود. مثلا خانه موزه هایی که ایجاد شده درصدد است تا مردم محلات مختلف را با  آثار اندیشمندان، تاریخ سازان و نام آوران فرهنگی، دینی، عقیدتی و مبارزاتی ایران همچون شهید چمران و شهید مطهری و ...آشنا کند.

 

ارائه خدمات بر اساس موقعیت جغرافیایی و تراکم جمعیتی محلات/ ساخت 24 کتابخانه عمومی و 384 کتابخانه محلی

وی درخصوص اهمیت مسئولان شهرداری به تحکیم بنیان خانواده و برنامه ریزی برای آحاد مختلف جامعه یادآور شد: یکی از موضوعات مهم و موردتوجه شهرداری و سازمان فرهنگی هنری بها دادن به کانون خانواده است؛ به این خاطر مهدهای کودک برای محلات مختلف برای تربیت اسلامی نونهالان ساخته شد که مزیت این مهدها نزدیکی به خانه و خانواده است. بی‌شک با توجه به اینکه شهر تهران یک کلانشهر است برنامه ها باید بسیار حساس و ظریف به صورت مویرگی انجام شود که خوشبختانه تنوع برنامه ها و اشتیاق مخاطبان در سنین مختلف معرف موفقیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری است. به عنوان مثال فرهنگسرای امید که در گذشته سالمند نام داشت، امروز به پاتوق و کانون اصلی سالمندان تبدیل شده است. خوشبختانه سالمندان خود مجری برنامه هایشان هستند و فعالیتهای متنوع و گسترده ای اجرا می کنند که در سلامت روحی و جسمی آنها بسیار تاثیرگذار است.

 گلشناس درباره فعالیتهای عمرانی فرهنگی طی سالهای گذشته گفت: افتتاحیه های مختلفی که طی سالهای مدیریت دکتر قالیباف انجام شده گواهی بر فعالیتهای اثربخش و خدمات ایشان است مثلا می توان به ساخت پردیس تهران تا پردیس های سینمایی و به افتتاح باغ کتاب تهران در تپه های عباس اشاره کرد. تمامی مواردی که مردم شاهد و گواه آن هستند و به عنوان خدمات شهرداری در طی بیش از یک دهه گذشته از آن یاد می کنند نشان می دهد با توجه به اینکه بخشی از رشد جمعیت تهران غیرطبیعی بوده اما تلاشهای صورت گرفته برای خدمت دهی مناسب بوده است. شهرداری تهران در سالهای اخیر به این نتیجه رسید که با توجه به اینکه برخی از محلات کوچک و برخی بسیار بزرگ هستند خدمات فرهنگی و هنری متناسب با گستردگی جغرافیایی محلات انجام شود.

وی در پایان به فعالیت های انجام شده در شهر تهران اشاره کرد و گفت: اینکه شهر تهران 24 کتابخانه عمومی دارد جای بسی افتخار است. شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری چیزی بالغ بر 384 کتابخانه در سطح شهر و در مراکز خود دارد. در دوره آقای دکتر قالیباف شاهد افزایش سرانه مطالعه، سرانه فضاهای ورزشی و سالن های سینما و تئاتر هستیم چراکه ایشان با توجه به توانمندیهای لژستیکی به بسیاری از موضوعات احاطه کامل دارند. افتتاح سراهای محلات، فرهنگسراهای مختلف، خانه های فرهنگ و مجموعه های بزرگ فرهنگی مثل باغ موزه قصر قطعا از فعالیت های تاثیرگذاری است که شهرداری تهران مبدع آن است.