«ابوالقاسم طالبی» کارگردان فیلم سینمایی یتیم خانه ایران با ابراز نارضایتی از تعداد سالن‌هایی که در اختیار اکران فیلم «یتیم خانه ایران» قرار گرفته است، اظهار داشت: فیلم ما در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نیز از وضعیت سالن‌های مطلوبی برخوردار نیست.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری 2 روز بعد از آماده شدن فیلم یتیم خانه ایران به تماشای آن نشستند. ایشان با تمام مشغله‌های کاری زمانی که اطلاع پیدا کردند فیلم آماده نمایش شده است، برای دیدن آن وقت گذاشتند.

 

کارگردان یتیم خانه ایران تصریح کرد: رهبر انقلاب بعد از تماشای یتیم خانه ایران ما را به حضور طلبیدند و بسیار نسبت به ما لطف کردند. دلگرمی ما از این فیلم، فقط تجلیل رهبر انقلاب بود.

 

این کارگردان سینما افزود: اگر بنده در عرصه فرهنگی خطایی مرتکب شوم، نخبگان کشور شدیدترین برخوردها را با من خواهند داشت و در تریبون‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند، در صورتی که امروز کسی حاضر نیست به خاطر این فیلم کار تبلیغی انجام دهد.

 

طالبی ادامه داد: من به شخصه از چند ائمه جمعه که درباره این فیلم تبلیغ کرده بودند، تشکر می‌کنم. در یکی از شهرستان‌ها امام جمعه شهر به مردم گفته بود «فیلم یتیم خانه ایران» را ببینید. برخی از ائمه جماعات با من تماس گرفتند و گفتند «ما از پول و هزینه خودمان اهالی مسجد را به سینما بردیم»، این نهضت باید ادامه پیدا کند و ما سازمان تماشای جبهه انقلاب را تا 2 میلیون نفر ارتقا دهیم.

 

وی بیان کرد: ما باید 2 میلیون نفر سینمارو انقلابی داشته باشیم و نمی‌شود، وقتی خودمان نماز نمی‌خوانیم، کسی را به خواندن نماز تشویق کنیم. اول باید خودمان اهل سینما باشیم تا دیگران را تشویق به سینما رفتن کنیم.

 

کارگردان «قلاده‌های طلا» اظهار کرد: سینما و فیلم خوب، مثل چیزهای خوب، خوب است. اگر به وسیله فیلم و سینما برای فرزندان و خانواده آگاهی بخشی نکنیم، ضرر می‌کنیم.

 

طالبی گفت:‌ سینما مثل الماس بُرنده و تاثیرگذار است و بر نخبگان و هنرمندان نیز تاثیر می‌گذارد. سالن سینما با تلویزیون بسیار متفاوت است به گونه ای که وقتی شخص از سینما بیرون می آید، فیلم بر او تاثیرگذاشته است.

 

وی عنوان کرد: اگر ما برای فرزندانمان فیلم خوب و درست را انتخاب نکنیم، آن ها فیلم های دیگری را خواهند دید و تاثیر می گیرند.

 

این کارگردان سینما بیان کرد:‌ تاثیرات منفی رسانه های امروز فقط بخاطر ماهواره نیست. تقاضا می‌کنم سینما رفتن را هم جزء مسائلی بگذاریم که برایمان مهم است، در طول سال چند فقط فیلم خوب ساخته می شود که باید برای دیدن آن وقت بگذاریم.

 

کارگردان یتیم خانه ایران با تاکید بر لزوم تقویت پایگاه های فرهنگی انقلاب گفت: پایگاه انقلابی اسلامی در سینما و نمایش باید قوی شود. امروز وضعیت ما در تولید خوب است و در سطح عالی، کیفی و کارگردانی هستیم، اما وقتی فیلم و اثر هنری تولید می شود، یا نمایش داده نمی شود و یا اینکه در چند سالن محدود نمایش داده می شود!

 

طالبی اظهارداشت:‌ من نسبت به ضعف اکران و نمایش یتیم خانه ایران ناراحت نیستیم؛ چون هدف و توجیه خودم را دارم. تنها ناراحتی من به خاطر این است که نخبگان فرهنگی برای دیدن فیلم به سینما نمی روند.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی رهبر انقلاب با حجم گسترده مشغله های کاری یک فیلم را تماشا و آن را تحسین می کنند. نخبگان نیز باید در ادامه این راه احساس تکلیف کنند. عباراتی که رهبر انقلاب نسبت به یتیم خانه ایران ایراد داشتند، کمتر جایی درباره یک اثر هنری فرموده اند.

 

کارگردان «قلاده های طلا» بیان کرد: ما برای تولید یک فیلم، مطالعات زیادی انجام می دهیم. کتاب می خوانیم و قصه را استخراج می کنیم و آن را تبدیل به فیلم نامه و سپس چند سال با زحمت تمام، گرما و سرما سپری می کنیم تا یک فیلم را برای ملت ایران آماده کنیم.

 

طالبی گفت:‌ بهتر این است که مجموعه های انقلابی و فرهنگی نشر و ترویج این آثار هنری را در برنامه هایشان قرار دهند. اگر شخصیت ها و نخبگان فرهنگی برای دیدن این آثار وقت بگذارند باعث دلگرمی برای ادامه این جریان خواهد بود.