به گزارش پارس به نقل از حج، مصطفی قاسمی، نماینده سازمان حج و زیارت در کشور عراق اظهار داشت: مناسبت‌ها نقش اساسی در تمایل بیش‌تر برای سفر به عتبات عالیات دارند و در سال‌های اخیر، حضور مردم در پیاده‌روی اربعین هر سال نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده است.

وی با بیان این که در گذشته، سالانه به طور میانگین یک میلیون و 200 هزار نفر به کربلا مشرف می‌شدند، ادامه داد: این آمار در شرایطی به دست می‌آمد که پیاده‌روی اربعین خیلی مورد توجه زائران ایرانی نبود و در سال‌های اول، فقط 100 هزار نفر در آن شرکت می‌کردند، اما این تعداد به طور مداوم اضافه شد و سال گذشته، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر در 10 روز قبل و بعد اربعین به کربلای معلی آمدند.

قاسمی با بیان این که مردم می‌گویند، وقتی می‌خواهیم یک بار در سال به کربلا برویم، سعی می‌کنیم آن یک بار در پیاده‌روی باشد، اظهار داشت: آن‌ها با این کار زیارت اربعین را با هزینه کم و در وفور نعمت به جای می‌آورند. برای اغلب مردمی هم که در ایام اربعین مشرف می‌شوند، مهم نیست از چه خدماتی در اقامت بهره‌مند باشند.

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق آن گاه گفت: عاشقان و علاقه‌مندان اهل بیت علیهم‌السلام باید بدانند که بستر خدمت برایشان در طول سال فراهم بوده و حیف است از خدماتی که سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا به آنان ارائه می‌کنند، بی‌نصیب بمانند. چرا که آشپزخانه‌های مرکزی، هتل‌ها، پارکینگ‌ها، فرودگاه‌ها، مبادی ورودی و خروجی کشور عراق برای زائران عزیز آمادگی کامل دارند تا آن‌ها از این سفر معنوی لذت کافی ببرند.

وی با بیان این که همیشه بعد از ماه مبارک رمضان و به دلیل گرمای هوا، نوساناتی در تعداد زائران به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: غیر از این‌ها، احساس ناامنی گاهی به کاهش زائر دامن می‌زند؛ هر چند که همکاران ما نهایت تلاش خود را برای ایجاد امنیت زائران به کار می‌گیرند و بحمدالله تاکنون زائران ایرانی در امنیت و سلامت کامل و با کم‌ترین خطری به زیارت عتبات عالیات رفته و برگشته‌اند.

قاسمی ادامه داد: با تمام این مشقت‌ها، عاشقان اهل بیت علیهم‌السلام، همیشه سختی‌های سفر را به جان می‌خرند و این شجاعت حتی بین عراقی‌ها شهره است که ایرانیان، آرزوی شهادت در مسیر زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را دارند.

وی با بیان این که کسانی که مسئولیت تبلیغ، ترویج و تشویق مردم برای سفر به عتبات را دارند، باید جدی‌تر به میدان بیایند، گفت: یکی از مولفه‌ها، تشویق مردم و دیگری، آمادگی بستر خدمت است. دومی آماده است، اما ما به کار فرهنگی و ترویجی نیاز داریم تا مردم، زیارت امام حسین علیه‌السلام را جزو یکی از کارهای اصلی زندگی خودشان بدانند و از آن غفلت نکنند.