به گزارش پارس به نقل از مشرق، محدث گرانقدر مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان به نقل از شيخ كفعمى مؤلف كتاب بلد الامين دعایی را نقل كرده و گفته: اين دعا را مقاتل بن سليمان از امام زین العابدین علیه السلام روايت كرده و گفته: هركه اين دعا را (برای رفع گرفتاری و مشکلات) صد مرتبه بخواند و دعايش اجابت نشود، پس‏ مقاتل را لعنت كند و آن دعا اين است:

«إِلَهِي كَيْفَ أَدْعُوكَ وَ أَنَا أَنَا وَ كَيْفَ أَقْطَعُ رَجَائِي مِنْكَ وَ أَنْتَ أَنْتَ إِلَهِي إِذَا لَمْ أَسْأَلْكَ فَتُعْطِيَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَسْأَلُهُ فَيُعْطِينِي إِلَهِي إِذَا لَمْ أَدْعُكَ فَتَسْتَجِيبَ لِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَدْعُوهُ فَيَسْتَجِيبُ لِي إِلَهِي إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَيْكَ فَتَرْحَمَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَتَضَرَّعُ إِلَيْهِ فَيَرْحَمُنِي إِلَهِي فَكَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلامُ وَ نَجَّيْتَهُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُنَجِّيَنِي مِمَّا أَنَا فِيهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّي فَرَجا عَاجِلا غَيْرَ آجِلٍ بِفَضْلِكَ وَ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
ترجمه دعا: «خدايا چگونه تو را بخوانم و حال آنكه من منم، و چگونه اميدم را از تو قطع كنم‏ و حال آنكه تو تويى، خدايا! آنگاه كه از تو نخواهم، به من عطا می كنى پس كيست كه از او درخواست عطا كنم؟ خدايا! آنگاه كه تو را نخوانم مرا اجابت می كنى، پس كيست كه او را بخوانم تا اجابتم كند؟، خدايا! آنگاه كه به‏ سوى تو زارى نكنم به من مهر آورى، پس كيست كه به جانب او زارى كنم تا به من مهر آورد؟ خدايا! چنان‏ كه دريا را براى موسى (درود خدا بر او) شكافتى و نجاتش دادى، از تو درخواست مى‏كنم بر محمّد و خاندانش درود فرستى و از آنچه در آن‏ گرفتارم مرا رهايى بخشى، و بر من گشايش دهى گشايشى فورى نه دير، به فضل و مهربانى‏ات، اى مهربان‏ترين مهربانان.»

توضیح: این که مقاتل گفته اگر اجابت نشد او را لعنت کنید، ظاهرا سخن اوست و نه امام زین العابدین علیه السلام و این بدان معناست که مقاتل از تجربه شخصی خود در مورد تاثیر این دعا سخن می گوید. البته باید توجه داشت که به گفته امیرالمؤمنین علیه السلام «إنّ كرم اللّه سبحانه لا ينقض حكمته فلذلك لا يقع الإجابة في كلّ دعوة» (کرم و بخشش خداوند حکمتش را نقض نمی کند لذا هر دعایی را از بندگان /حتی اگر در باطن و نهایت کار به ضرر دنیا یا آخرت بنده باشد/ اجابت نمی کند). بنا بر این بر آورده شدن هر حاجتی بر اساس این دعا یا ادعیه دیگر غیر معقول است با این وجود برخی از دعاها ممکن است تاثیر ويژه و یا فوری تری داشته باشند و به اصطلاح مجرّب و آزموده باشند که دعای مقاتل یکی از این دعاها است.