به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز، علی محمد مختاری در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه که از امروز در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار می‌کند اظهار داشت: 250 تولیدکننده داخلی و 39 شرکت و نمایندگان کشورهای خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.
 
وی ادامه داد: امسال نیز مانند سالهای گذشته در 5 نقطه از شهر تهران کاروان‌های گل و گیاه تردد می‌کنند که از جمله این مناطق برج میلاد، پارک شهر، بوستان ولایت است. در این کاروان‌ها نمونه‌هایی از گل‌های نمایشگاه به منظر حضور شهروندانی که نمی‌توانند در بوستان گفت‌وگو حضور پیدا کنند، وجود دارد.
 
مختاری افزود: تاکنون 12 دوره نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه برگزار شده و 6 دوره نمایشگاه فصلی نیز داشته‌ایم که در این نمایشگاه‌ها سعی می‌شود از تولیدکنندگان داخلی گل و گیاه حمایت شود و افزایش سرانه مصرف گل را در شهر داشته باشیم.
 
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران افزود: در حال حاضر متوسط مصرف جهانی گل صد شاخه است که در شهر تهران به 10 شاخه رسیده‌ایم بنابراین باید مردم مشارکت بیشتری را در این حوزه داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه رتبه صادرات گل و گیاه در کشور سه رقمی است گفت: در حال حاضر 17.5 کشور تولیدکننده گل و گیاه و صد و هفدهمین کشور صادرکننده گل در دنیا هستیم که باید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حضور چشمگیری را در بازارهای جهانی داشته باشیم چرا که کشور و شهر تهران ظرفیت‌های زیادی را در گل و گیاه دارند.
 
مختاری با اشاره به اینکه 10 هزار تولیدکننده گل و گیاه در سطح کشور فعالیت می‌کنند، گفت: پرورش گل و گیاه در محیط گلخانه‌ای می‌تواند برای 70 تا 100 نفر ایجاد شغل کند.
 
وی افزود: تولیدکنندگان اگر می‌خواهند ضایعات 50 درصدی گل کاهش پیدا کند باید قیمت‌ها را بشکنند و با برگزاری این نمایشگاه می‌توان قیمت‌ها را برای عرضه به عموم کاهش داد.
 
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: این نمایشگاه در سالیان گذشته در طول 5 روز 2 میلیون نفر بازدیدکننده داشتند و بعد از نمایشگاه کتاب دومین نمایشگاه پربازدید است.
 
مختاری با اشاره به اینکه جای خالی حمایت‌های دولت از گل و گیاه احساس می‌شود، گفت: حمایت دولت می‌تواند به رونق صنعت گل و گیاه کمک کند.
 
وی گفت: در حال حاضر در صنعت گل و گیاه صد هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.
 
به گفته مختاری در روز شنبه هفته آینده با اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه محصولات این نمایشگاه به فروش می‌رسد.
 
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران افزود: در حال حاضر سرانه فضای سبز در شهر تهران به 15.5 متر و برون‌شهری به 24 متر رسیده است.
 
وی گفت: در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران به دنبال آن هستیم که سرانه فضای سبز به 18 متر افزایش یابد.
 
مختاری گفت: در مدت مدیریت قالیباف در شهرداری تهران بیش از 1200 پارک ایجاد شده است و 16 هزار هکتار نیز جنگل‌کاری داشته‌ایم.