پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- باران زعیمی - 28 آذر 1394 بود که باراک اوباما مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت سفر به آمریکا را امضا کرد.

طبق این قانون اگر شهروندان ۳۸ کشور مشمول توافق لغو متقابل روادید در پنج سال قبل آن تاریخ، به عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا، یعنی ایران، سودان و سوریه سفر کرده باشند یا در آینده سفر بخواهند سفر کنند یا علاوه بر کشور خود تابعیت این کشورها را داشته باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. 

 واکنش آقای ظریف به این قانون که در گفت و گو با «المانیتور» مطرح شد این بود: مصوبه «بی معنی» و «پوچ» و خلاف تعهدات آمریکا در برجام است و همچنین گفت: «اکنون منتظر تصمیم دولت آمریکا هستیم تا ببینیم که چطور می‌خواهد خود را با تعهداتش در برجام، همخوان کند». بعلاوه خبر داد که درباره این مصوبه با جان کری همتای آمریکایی‌اش در نیویورک صحبت کرده است.

 قانون اوباما در دولت ترامپ به تحریم مسافرتی ایرانیان ارتقا پیدا کرد و واکنش سخت! دیپلماسی تخصصی وزارت خارجه روحانی از لفظ «پوچ» به «پوچ‌تر» رسید! و همچنان منتظر هستند تا نوزاد مرده برجام همچون آفتاب تابان بدرخشد!

 تنها تفاوت اساسی در رفتار دیپلمات های ما نسبت به دولتمردان آمریکا این بود که اوبامای خندان را با وجود دشمنی هایش، مودب و باهوش توصیف کرده بودند و ترامپ زشتخو را وقیح و دروغگو، درحالیکه هر دوی آنها بطور یکسان ریشه در دشمنی و خباثت استکبار دارند.  

 اینکه ایرانیان بتوانند به آمریکا سفر کنند یا نتوانند مد نظر نگارنده نیست بلکه پایه استدلال این قانون یعنی قرار دادن نام ایران در لیست کشورهای حامی تروریسم، مهم است. این یعنی دیپلماسی آقایان کارکردی را که ادعا میکردند نداشت و «دنیا» ی مدنظر آنها – بخوانید 4 کشور غربی- تا وقتی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب زنده باشد دست از دشمنی برنمیدارد.

و در این بین، متاسفانه اوج تقابل آقایان در توییتر به منصه ظهور میرسد و معلوم نیست کی قرار است از لاک انفعال و ترس از کدخدا خارج شده و برخوردی عزتمندانه و واقعی با دشمنان این ملت داشته باشند.

 

 

خیابان انقلاب