پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سه رسانه آمریکایی در «گزارش‌های اختصاصی»، روایت‌های مشابهی از کودتای شبانه ولیعهد جدید عربستان سعودی برای رسیدن به قدرت منتشر کردند.

همزمانی انتشار این گزارش‌ها، تاکید روایات بر عاملیت حضور ترامپ در کاخ سفید، و هم‌چنین مخالفت تلویحی نهادهای اطلاعاتی آمریکایی با برکناری ولیعهد سابق که «رابطه نزدیکی با آنان داشته»، از جمله مهم‌ترین نقاط اشتراک گزارش‌های وال‌استریت ژورنال، نیویورک‌تایمز و رویترز است:

بن سلمان، ولیعهد جدید،‌ پیش از آغاز کودتای نرم خود، نماینده‌ای را به واشنگتن فرستاده که حامل این پیام بوده است «بن‌سلمان، آماده کسب قدرت است.»

پادشاه عربستان، فیلمی ضبط کرده است که «پادشاهی، حق بن‌سلمان است» که شاید حتی در ماه شهریور یا مهر منتشر شود.

وقتی نزدیکان بن‌نایف، ولیعهد سابق، نسبت به برکناری وی هشدار دادند، به نظر وی برکناری در روزهای منتهی به عید فطر «عجیب و دور از انتظار بود.»

ظاهرا مخالفت بن‌نایف با اعمال تحریم و حصر قطر، از جمله جرقه‌های تصمیم نهایی بن‌سلمان برای انجام کودتای نرم بوده است.

وقتی ولیعهد سابق عازم کاخ جهت «ملاقات با پادشاه بوده»، همزمان «محافظان وی تعویض» و با «حامیان بن‌سلمان جابجاب شدند.»

وقت ورود ولیعهد سابق به کاخ، تلفن‌ها و وسائل همراه وی و همراهان وی (از جمله اسلحه‌های محافظان) گرفته می‌شود.

در ابتدا،‌ ولیعهد سابق از امتناع خودداری می‌کند ولی وقتی تا نیمه‌های شب تنها در اتاقی حبس می‌شود، و به گزارش «پارس»، ظاهرا داروهای دیابت وی داده نمی‌شود، تن به کودتا می‌دهد.

بن سلمان، ولیعهد جدید، در این حین با اشخاص برجسته سعودی تماس گرفته و بیعت آنان را دریافت می‌کند.

زمانی که بن نایف، ولیعهدی بن سلمان را می‌پذیرد، وی آزاد شده و به تصور خروج از کاخ، از اتاق بیرون می‌آید ولی بعد، بدون اطلاع، وارد اتاقی می‌شود که ولیعهد جدید در آن حضور دارد و محافظ بن سلمان، دست خویش را روی اسلحه گذاشته است. در اتاق، گروه فیلمبرداری حاضر هستند که در نهایت فیلم «بیعت ولیعهد سابق با ولیعهد جدید» منتشر می‌شود.

ولیعهد سابق قصد داشته با خانواده به لندن یا سوئیس برود که تاکنون با مخالفت دربار سعودی روبرو شده است.

انتشار همزمان این سه گزارش، توامان با انتشار گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی علیه امارات متحده عربی و عربستان سعودی و در حمایت از قطر، به نقل از «مقامات آمریکایی» و «منابع آگاه اطلاعاتی» حکایت از تحولات جدیدی در منطقه دارد.

چند ماه پیش از وقوع این کودتا، سردار قاسم سلیمانی طی سخنرانی‌ای، قدرت‌طلبی بن‌سلمان و احتمال کودتای وی را پیش‌بینی کرده و افزود «او میخواهد زودتر حتی پدر خودش را چه بسا بکشد و بیاید جای او بنشیند.»