پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دولت یازدهم در انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری با چالش های مختلفی مواجه شد. هرچند این چالش ها گاهی رای آور است اما اعماد عمومی را سلب میکند. شخص دکتر روحانی با انبوهی از پرسش ها در مناظرات مواجه شد. از اتهامات اقتصادی اطرافیانش تا زمین هایی که با قیمت نازل دریافت کرد. در کنار آن ده ها اعتراض مدنی و اجتماعی که در این چند روزه به وقوع پیوست و مردم غیر سیاسی چون کارگران در حرم امام و معدن چیان آزادشهری شعار علیه روحانی سر دادند. تنها کاری هم که روحانی کرد تهییج اجتماعی در سالن آزادی با سر دادن سلام بر خاتمی است. مطالبات مناطق مختلف شهرهای کشور و در نهایت وضع بد معیشت مردم در کنار رفتارهای روحانی نشان میدهد، رئیس دولت یازدهم در صورت تکرار دولت خود با چالش مقبولیت اجتماعی مواجه است. به طور حتم رای بدنه رئیسی و قالیباف با او همراه نخواهند بود. عدم مشارکت و آرای باطله در کنار سایر مسائل روحانی را در دولت بعد با چالش های بزرگی مواجه می سازد.

شاید باور کردنش سخت باشد اما روحانی تمرکز قوی بر روی شبکه های اجتماعی برای جذب دانشجویان سال اول و دوم گذاشته است. کسانی که در حال تحصیل هستند و عمدتا خرجشان با کیسه پدر و مادر یکی است. کسانی که در دوره بعد انتخابات فارغ التحصیل می شود و مشکلات شغل و نبود اشتغال دامنشان را میگیرد. روحانی برای جذب آرای آنان فقط «سلام بر خاتمی » دارد فارغ از اینکه چه میزان از فارغ التحصیلان دانشگاه ها با او همراه هستند. بیکارانی که در صف انتظار پیدا کردن کار با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد به دنبال پیک موتوری یا فعالیت در خدمات شهری شهرداری هستند. در واقع جملات خلاف واقعی که نسل جدید با آن مانوس نیستند یا از ریشه تاریخی آن خبر ندارد دستور کار تیم رسانه ای دولت قرار گرفته و با تهییج اجتماعی آرای خود را حفظ کند. اینکه روحانی رسما اعلام میکند اگر اینها بیایند در پیاده روها دیوار میکشند، نشان میدهد او دستانش خالی است و دارد تاریخ معاصر را به صورت کاملا وارونه برای جوانانی می گوید که وارد دانشگاه شده یا در اوج جوانی کمتر مطالعه تاریخی دارند. همین جوانان بعد از یک دوره بزرگترین منتقدام روحانی می شوند زیرا جریان بیکاری و فراگیری مشکل بیکاری دانشگاهیان بزرگترین اسیب را در زمینه های مختلف به دولت وارد کرده است. روی کار آمدن روحانی به همینجا بسنده نمیکند. مشکلات موسسه مالی و اعتباری کاسپین و نارضایتی سپرده گذاران در کنار بیکاری کارگران شرکت های بزرگ اقتصادی برای روحانی چالش جدی است.

ماندن روحانی در قدرت و انتخاب مجدد او می تواند کشور را در بدترین شرایط ممکن با چالش امنیت داخلی مواجه سازد. از طرفی شخص روحانی در طول این چهار سال نشان داد به خارج از کشور چه برای سرمایه گذاری و چه برای موضوعات دیگر نیاز دارد و این حتی قدرت چانه زنی را از رئیس دولت برای آینده سیاست خارجی می گیرد. تداوم چنین وضعی فاجعه بار خواهد بود و معلوم نیست در 1400 کشور با چه بحران هایی مواجه باشد. راه افتادن کمپین های مختلف با موضوع نه به روحانی در همین راستاست و نشان از عزم جدی منتقدان دولت برای نه گفتن به روحانی است. معلوم هم نیست دولت برای این همه چالش چه پیشنهادی دارد.