پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سال 95 را باید سال پیروزی های مقاومت در یک دهه گذشته نامید. این پیروزی ها فقط پیروزی های میدانی نبود بلکه پیروزی هایِ سیاسی و امنیتی است که مقاومت توانست در سرتاسر منطقه بدست آورد. در این نگاشته به بررسی این سال و پیروزی های مقاومت می پردازیم.

الف) پیروزی در سوریه؛ آغاز نبرد سیاسی

پیروزی در سوریه و آزاد سازی حلب به عنوان پایتخت دوم و برنامه ریزی شده برای تقسیم این کشور مهمترین دستاورد مقاومت از آغاز بحران در سوریه بوده است. مقاومت نشان داد می تواند در میدان بدون توجه به تهدیدات ارتش چند کشور و حضور نظامی گروه های تروریستی از ملیت های مختلف با هدف گذاری، شهر راهبردی چون حلب را آزاد کند. آزاد سازی حلب آغاز ورود سوریه به فضای سیاسی برای حل پرونده بحران در این کشور از آغاز سال 2011 است. حلب سرآغاز بررسی پرونده ای است بین المللی که با نگاه مقاومت فقط یک راه حل دارد «سوری- سوری».

ب) انتفاضه فلسطین؛ تسلیح کرانه باختری

انتفاضه فلسطین در سالی که گذشت وارد مرحله جدیدی به نام تثبیت شد. هر انتفاضه در فلسطین سه مرحله رشد، تثبیت و نزول را طی کرد. انتفاضه سوم از مرحله آغاز گذشته و حالا در مرحله تثبیت قرار گرفته است. در کرانه باختری هم انتفاضه رنگ و بوی متفاوت تری دارد و بحث تسلیح کرانه باختری و جایگزین شدن انتفاصه مسلحانه به جای انتفاضه سنگ، نشان میدهد جریان مقاومت در فلسطین عزم جدی برای ایجاد اختلال میان صهیونیست ها و اشغالگران دارد. از طرف دیگر بعد از چهار سال کنفرانس حمایت از انتفاضه در سطح مسئولان و فرماندهان محور مقاومت در تهران با سخنرانی مقام معظم رهبری برگزار شد. معظم له ضمن نام بردن از انتفاضه و گردان های نظامی مقاومت، مسئله فلسطین را یک مسئله مهم در محور مقاومت نام بردند. سال 95 هرچند بر رفتار وحشیانه صهیونیست ها افزوده شد و دست به کشتار و بازداشت خود سرانه فلسطینی ها در مناطق مختلف سرزمین های اشغالی زده شد اما از این منظر که فلسطین یک مسئله اجتماعی میان نسل جدید فلسطینی هاست قابل تامل و یک پیروزی است. 

ج) یمن؛ تحول موشکی و جنگ شهری

یمن تا چند روز دیگر وارد سومین سال نبرد با متجاوزان سعودی می شود. در این نبرد ددمشنانه، بسیاری از کودکان، زنان و مردمان بیگناه یمنی زیر تسلیحات سعودی به شهادت رسیدند و آنچه از زیرساخت در یمن نام می بردند، نابود گشت. ولی با این حال هنوز سعودی ها نتوانستند بر وعده خود مبنی بر برخورد با انصار الله و اشغال صنعا دست پیدا کنند و برعکس مقاومت اسلامی در یمن توانست، تشکیل دولت را دستور کار خود قرار داد و اولین دولت ملی را اعلام کند. از طرفی جنگ شهری در یمن افزایش یافته و مقاومت اسلامی توانسته تا به امروز در جنگ شهری به دلیل آشنایی با منطقه و حضور فراگیر در جنگ علیه سعودی ها پیروزی های مهمی به دست آورد. در طرف دیگر موشک های انصار الله به جده و ریاض رسید و رسما عربستان را در معرض تهدید موشکی قرار داده است. به نظر می رسد قدرت موشکی انصار الله به ویژه مقاومت در هدف قراردادن مناطق ریاض با موشک های سطح به سطح و هدف قراردادن کشتی اماراتی و عربستانی با موشک های سطح به دریا پیشرفت بزرگی برای مقاومت اسلامی در صحنه نبردهای آتی است. به طور حتم در ادامه جنگ انصار الله از قدرت موشکی خود بیش از گذشته استفاده خواهد کرد و کشوری که در خریداری سلاح مشکل داشت حالا به قدرت ساخت موشکی دست یافته است. در آینده نزدیک هم موشک های انصار الله همچون موشک های حزب الله برای محور شرارت و استکبار دردسر آفرین خواهد شد. حضور انصار الله در موقعیت باب المندب به طور حتم یک پیروزی مهم برای مقاومت در سال های آتی است. 

د) شکست سعودی ها در پرونده لبنان

انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری در لبنان یک برد راهبردی برای مقاومت و حزب الله لبنان بود. مقاومت نشان داد با صبر و انتخاب درست گزینه می تواند بر پرونده های سیاسی خود با نگاه لبنانی – لبنانی گام های موثری بردارد و نمی گذارد دخالت اجنبی موجب اختلال در موضوعات سیاسی و امنیتی لبنان شود. میشل عون سالها از حزب الله و مقاومت اسلامی لبنان حمایت کرد. شکستن خواست عربستان مبنی بر اختلال در فرایند انتخاب ریاست جمهوری میشل عون با انتخاب وی فارغ از هر چیزی یک پیام داشت. مقاومت در لبنان حرف آخر را در حمایت از گزینه های لبنانی میزند و به کشوری اجازه دخالت نمیدهد. 

البته این را نباید فراموش کرد، میشل عون علاوه بر همپیمانی با حزب الله در محور مقاومت لبنان، رابطه خوبی هم با کشوری چون سوریه دارد و از حضور بشار اسد در آینده سوریه استقبال میکند که این مسئله هم برای سوری ها قابل اهمیت است. 

ی) سیلی بر گوشِ داعش در عراق

داعش سیلی آخر را در عراق خورد. هرچند در این سال فرماندهان بزرگی از مقاومت اسلامی عراق چون سید جاسم آل شبر از میان رزمندگان اسلام پر کشیدند اما عراق سیلی محکمی بر گوش داعش زد. اخراج داعش از مناطق مهمی چون تکریت، الانبار، فلوجه و حالا موصل موجب شد تا داعش در عراق تمام شده لحاظ گردد و مقاومت در عراق نشان دهد تنها گزینه حفظ امنیت و عزت ملی عراقی است. پیروزی های میدانی مقاومت صرفا به موصل بر نمیگردد بلکه نگاه جهانیان را هم به خود متوجه ساخته است. کسی تصورش را هم نمی کرد عراق به این زودی از لوس داعش خلاص شود، اما حشدالشعبی به عنوان مقاومت اسلامی عراق نشان داد هر خواستی با توکل به خدا قابل پیاده سازی است.

سال 95 سال تلخی هایی چون مظلومیت مردم بحرین، جنایت تکفیری ها در بغداد، کشتار مسلمانان در افغانستان و میانمار هم بود. سال تلخ برای مردم آذربایجان در سرکوب مذهبی الهام علی اف. اما با این حال مقاومت اسلامی سال 95 را جشن گرفت. سالی که دستاوردهای بزرگی برای این محور داشت و توانست در مبارزه با متجاوزان و تکفیری ها عزم جدی از خود نشان دادند. ان شا الله با یاری خدای متعال سال 96 هم سال پیروزی های بزرگ برای محور مقاومت باشد.