محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص امضای فرمان «غربالگری مهاجران از کشورهای مسلمان» توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا که براساس آن صدور روادید برای اتباع هفت کشور مسلمان عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه، یمن و ایران را به مدت 90 روز تعلیق شده، اظهار داشت: این دستور در واقع به نگاه برتری‌جویانه و حتی نژادپرستانه‌ای که در بین آمریکایی‌ها وجود دارد و نهادینه شده است، بازمی‌گردد. 

وی با بیان اینکه آمریکا اصالتا کشوری است که برپایه مهاجران تشکیل شده است، افزود: مهاجران اروپایی در این کشور خود را به عنوان نژاد برتر می‌دانند و این خودبرتربینی منجر به نوعی نژادپرستی آمریکایی شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: شهروندانی که خود را آمریکایی اصیل می‌دانند که البته این‌ها هم نوادگان مهاجران اروپایی هستند، خود را از مهاجرانی که از کشورهای دیگر می‌آیند، برتر می‌دانند. 

کوشکی با تاکید بر اینکه خودبرتربینی در فرهنگ آمریکایی وجود دارد و در مقاطع مختلفی منجر به بروز تنش‌های مختلف اجتماعی و درگیری شده است‌‌، عنوان کرد: ترامپ براساس همین زیرساخت فرهنگی وعده داد که با ورود مهاجران برخورد می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ آمریکایی، این مهاجران مزاحم و افراد شرور تلقی می‌شوند و فرصت‌های شغلی را نیز از آمریکایی‌های اصیل می‌گیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ترامپ با همین وعده بخشی از آرای آمریکایی‌ها را به خود جلب کرد، گفت: ترامپ در حال حاضر در مقام اجرای وعده‌های انتخاباتی خود است و نمی‌توان به وی ایرادی گرفت، چرا که وی براساس فرهنگ موجود در ایالات متحده عمل می‌کند.

کوشکی با انتقاد از سیاست خارجی دولت روحانی اظهار داشت: آیا نتیجه آن سیاست خارجی که می‌خواست اعتبار پاسپورت ایرانی را افزایش دهد این شد که پاسپورت ایرانی هم‌سطح با گذرنامه کشورهایی چون سومالی بشود‌؟

به گفته این استاد دانشگاه اعتبار گذرنامه ایرانی در حد کشورهای دارای تنش منطقه پایین آمده است. 

وی ادامه داد: اگر نتیجه بستن با کدخدا و گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا این باشد،‌ این به معنای تنزل وحشتناک جایگاه گذرنامه ایرانی و تنزل جایگاه کشور است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اجرای این فرمان و محدود کردن ورود ایرانی‌ها به آمریکا، یکی از نتایج سیاست تسلیم، سازش و کرنش در مقابل آمریکایی‌ها است.

کوشکی در خصوص برجام و سیاست ترامپ در برخورد با توافق هسته‌ای نیز تصریح کرد: برجام به نفع آمریکایی‌ها است و ترامپ برجام را کنار نخواهد گذاشت، بلکه سعی می‌کند با وارد کردن فشار به دولت روحانی امتیازات بیشتری را از ایران به دست آورد.

وی افزود: آمریکایی‌ها و متحدان آنها توانستند در برجام امتیازات بسیار خوبی را از ایران بگیرند، اما ترامپ مایل است با همراهی و پشتوانه رژیم صهیونیستی بتواند مجددا امتیازات بیشتری را از دولت روحانی به دست آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: چون دولت روحانی به شدت نگران این است که برجام از سوی ترامپ کنار گذاشته شود، حتما حاضر است امتیازات بیشتری را به آمریکایی‌ها بدهد تا ترامپ برجام را پاره نکند و از آنجایی که دولت آمریکا این موضوع را می‌داند، حتما فشار بیشتری به ایران وارد خواهد کرد.