محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری عصر امروز یکشنبه در نشست خبری در خبرگزاری دانشجویان ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر برنامه اصولگرایان برای کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 96 اظهار داشت:  رای آقای قالیباف چه در سال 84 و چه در سال 92 بعد از فرد منتخب بوده است؛ بر همین اساس، آقای قالیباف قاعدتا می تواند یکی از همان مصادیق قابل بررسی باشد.

 

باهنر ادامه داد: به قالیباف نمی گوییم که وارد صحنه انتخابات نشود اما این به معنی جمع بندی نهایی دوستان ما در جریان اصولگرایی نیست. کارآمدی و امکان جلب و جذب آرای افکار عمومی برای ما مهم است. امکان دارد فردی کارآمد باشد اما در پایش های اجتماعی احساس کنیم که در افکار عمومی رای قابل توجهی ندارد.

نماینده سابق مجلس در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد همان وظیفه‌ای که حداد عادل در انتخابات 94 عهده‌دار بود شما در انتخابات 96 عهده‌دار شوید، گفت: ابتدا باید انسجام و  وحدت جریان اصولگرایی شکل بگیرد و قاعدتا پس از آن به سراغ مسئله سخنگویی هم می‌رویم چرا که الان فعلا ساختارها برای رفتن به سمت انتخابات ریاست جمهوری نهایی نشده است.

باهنر در همین باره افزود: فعلا اظهارات آقای مصباحی مقدم ازسوی جامعه روحانیت مبارز است اما قاعدتا هیچ کدام از این نظرات، نظرات اجماعی جریان اصولگرایی نیست.

وی در ادامه درباره اینکه اگر به شما پیشنهاد سرتیمی جریان اصولگرایی داده شود می‌پذیرید، گفت: فعلا سر و ته تیم چندان مهم نیست. فعلا مهم این است که همه جریانات اصولگرایی در دایره وحدت شریک بوده و هیچ جریانی خارج از گود قرار نگیرند. فعلا اصل بر اجماع نهایی است که باید شکل بگیرد.

نماینده سابق مجلس درباره جلسه احزاب اصولگرا با جامعه روحانیت مبارز که قرار بود برگزار شود، گفت: ابتدا قرار بود که جامعه روحانیت بنشیند و افراد حقیقی و حقوقی صاحب عده و عُده در جریان اصولگرایی را به یک جلسه همدلی دعوت و سازمانی را راه اندازی کند اما پس از آن مقداری در جامعه روحانیت بحث شد که با افراد مختلف اصولگرایی جلسات جداگانه برگزار شود و درباره دعوتی که انجام می‌شود، بحث کنند تا همه جریانات اصولگرایی جواب مثبت، فراگیر و قاطع به این دعوت بدهند.

باهنر در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه تعامل با آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه پایداری گفت: در مجلس دهم سامانه‌ای از اجماع اصولگرایان را ایجاد و براساس آن عمل کردیم. البته در آن سامانه به صددرصد تفاهمات نرسیدیم اما در مجموع کار به نحو خوبی مدیریت شد و به جز لیست تهران در کلان مجلس توفیقات خوبی بدست آوردیم.

وی افزود: بنا نیست که آن سازمان را از دست بدهیم بلکه قصد داریم به آن اضافه کنیم و اگر فردی از دایره وحدت و اجماع بیرون ماند، آنها را هم وارد کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره نحوه تعامل اصولگرایان با آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه پایداری گفت: آیت‌الله مصباح یزدی یکی از ظرفیت‌های بزرگ اصولگرایی است و همچنین جبهه پایداری برای خودشان عده و عُده و طرفدارانی دارند و قرار نیست هیچ کدام از این‌ها را بیرون نگهداریم.

باهنر تصریح کرد: با این حال محور تمامی این بحث‌ها جامعه روحانیت مبارز تهران است. اگر آیت‌الله مصباح یزدی و جامعه مدرسین علاقمند هستند که وارد مصادیق کاندیداها شوند، ما استقبال می‌کنیم.

وی درباره محوریت جامعه روحانیت تأکید کرد: در خود محور کلمه واحد موج می‌زند آن هم جامعه روحانیت مبارز است و ما برهمین اساس به سوی جامعه مدرسین، آیت‌الله مصباح یزدی، جبهه پایداری، رهپویان و دیگر جریانات اصولگرایی دست کمک دراز می‌کنیم.

باهنر در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جبهه پیروان با جبهه پایداری دیدار انتخاباتی داشته است گفت: مستقیما نه اما مذاکراتی با جبهه پایداری در حال انجام شدن است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اظهار می‌دارند که انتخابات 96 برای اصولگرایان چندان اهمیتی ندارد و برنامه این جریان بیشتر روی انتخابات 1400 متمرکز شده است؛ آیا شما این اظهارنظر را قبول دارید گفت: همه انتخابات‌ها اعم از 96، 1400 برای ما اهمیت دارد و فعالان سیاسی از کنار هیچ کدام از این انتخابات نمی‌توانند بی‌تفاوت عبور کنند.

وی ادامه داد: تا قبل از سال 84 انتخابات به دور دوم نمی‌رسید اما در سال 84 این اتفاق رخ داد. در سال 92 هم آقای روحانی انتخاب شد و احترامش هم برای همه ما محفوظ است اما تا به حال ما رئیس جمهوری نداشتیم که رأی‌اش 50.2 باشد بنابراین هر زمانی در انتخابات ممکن است علاوه بر اینکه اتفاقاتی تجربه شده رخ بدهد، یکسری اتفاقات جدید هم بیافتد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس نه جریان اصولگرا و نه اصلاح طلب نبایستی درباره انتخابات 96 بی‌تفاوت باشند یا اینکه تصور کنند باید حساسیت روی انتخابات بعدی باشد.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: برخی معتقد هستند که روحانی حتما در انتخابات آینده رأی می‌آورد اما برخی دیگر می‌گویند اگر فضای هیجانی کشور روی اقتصاد رکود و بیکاری متمرکز شود، رأی آوری روحانی با مشکل مواجه می‌شود.

باهنر در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بین اصولگرایان حرفی از نامزدی محمد جواد ظریف هست یا خیر گفت: آقای ظریف برای ریاست جمهوری اظهار تمایل نکرده و در جریان اصولگرایی هم درباره وی بحثی نشده است. زمانی جریان اصلاح طلب برای احتیاط برخی اسامی را مطرح می‌کرد اما الان برای ما قطعی شده که اصلاح طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه این نشست خبری پیرامون تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران از سوی مجلس سنای آمریکا گفت: از همان ابتدا که مذکرات با 1+5 شروع شد، تذکراتی به مذاکره کنندگان و همچنین افکار عمومی داده شد که آمریکا به هیچ وجه به تعهدات خود عمل نمی‌کند. آنها تعهد نمی‌کنند و آنجایی هم که تعهد کنند، امضا نمی‌کنند و آنجایی هم که امضا کنند به عهد خود عمل نمی‌کنند.

باهنر در همین باره افزود: تیم مذاکره کننده دقت‌های لازم را انجام داد البته شاید کافی نبود و باید در گفت‌وگوها محکم‌تر و صریح‌تر این دقت‌ها لحاظ می‌شد اما الان که در دوران پسابرجام در حال حرکت هستیم آن بد عهدی‌ها از سوی آمریکا آغاز شده است.

باهنر با بیان اینکه اقدامات آمریکا با مواد و روح برجام تناقض دارد، اظهار داشت: تیم دیپلماسی دولت و مجلس وظیفه دارند به همان نسبتی که آنها به وظایف خود عمل نمی‌کنند، اقدامات لازم را لحاظ کنند. از ابتدا هم گفتیم که ما اولین کسانی نخواهیم بود که زیر برجام می‌زنیم اما اگر اقدامات آمریکا طوری باشد که خاصیت وجودی برجام را از بین ببرد، ما به سرعت هرچه تمام‌تر به قبل از برجام می‌رویم و همواره این بازگشت یکی از گزینه‌های روی میز ما است.

وی با بیان اینکه ما صدها کار می‌توانیم در پاسخ به اقدام نمایندگان آمریکا و خود اوباما انجام بدهیم، گفت: اگر اوباما که دو سه ماهی بیشتر به خدمتش باقی نمانده می‌‌خواهد کاری شرافت‌مندانه انجام دهد، باید تصمیم نمایندگان سنا را وتو کند. 

وی در ادامه پیرامون وظیفه تیم ناظر بر صحت عملکرد برجام در شورای عالی امنیت ملی گفت: تیم ناظر بر صحت عملکرد برجام  که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بایستی به سرعت موارد نقض برجام از سوی هر یک از کشورهای 1+5 و در رأس آن آمریکا را احصا و در برابر هر یک از موارد نقض، عمل متقابل را انجام دهد.

نماینده سابق مجلس در ادامه با فنی و پیچیده توصیف کردن تفاهمنامه برجام گفت: نظارت فنی در برجام به عهده همان هیئت تشکیل شده در شورای عالی امنیت ملی است.

وی افزود: رئیس مجلس اخیرا اعلام کرد تاکنون 8 مورد نقض برجام در تمدید تحریم‌ها دیده شده است. ما به این هیئت نظارت در شورای عالی اطمینان داریم. این هیئت باید گزارشات را جمع بندی و اقدام متناسب با اقدام کنگره را عملیاتی کند که اگر چنین نباشد شاید بسیاری از موقعیت‌ها را از دست بدهیم.

باهنر در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعدام بابک زنجانی می‌تواند هدف نهایی مبنی بر مبارزه با فساد منجر شود، گفت: یک جرمی اتفاق افتاده و مجرم هم مشخص است. برخی مدعی هستند که چون مجرم بازداشت است، امکان بازگرداندن اموال غارت شده برای وی وجود ندارد که این‌ها بحث‌های حاشیه‌ای است.

وی با بیان اینکه دادگاه و قوه قضاییه مسیر را طی و دیوان عالی آن را تأیید کرده است، گفت: اگر این شمشیر را بشود بالا نگه داشت تا زنجانی بتواند از امکانات موجود در اختیارش، اموال غارت شده را در یک زمان عرفی و معمول از حکم دادگاه برگرداند، شاید نظام جمهوری اسلامی هم بتواند به بخشی از آن اموال غارت شده دسترسی پیدا کند.

باهنر با بیان اینکه چنین محکومیت‌هایی تنها مجازات مجرم نیست، گفت: چنین محکومیت‌هایی عمدتا برای کسانی است که می‌خواهند وارد چنین جرم‌های سنگینی شوند. این محکومیت‌ها اثر پیشگیرانه دارد که نباید از آن غفلت کرد.