فایننشال تایمز در مطلبی با عنوان «دونالد ترامپ و خطر هسته ای» به بررسی این موضوع پرداخت. 

پایگاه اینترنتی این نشریه در مطلبی نوشت: افرادی که نگران دورنمای ریاست جمهوری دونالد ترامپ هستند به عدم وجود توازن در استفاده از سلاح های هسته ای اشاره می کنند. رئیس جمهور آمریکا دیکتاتور نیست و قانون اساسی، دادگاه ها و کنگره او را ملزم به انجام کارهایی می کنند. اما کنترل و توازنی در مورد سلاح های هسته ای  وجود ندارد. دیک چنی یکی از معاونان سابق ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه ای در سال 2008 گفته بود: «همواره یک مشاور نظامی در کنار رئیس جمهور آمریکا هست و کیفی را حمل می کند که حاوی اسناد و کدهای هسته ای است تا بتوان در صورت وقوع حمله هسته ای به آمریکا اجازه حمله هسته ای را صادر کند. او می تواند حمله مخرب و ویران گری را آغاز کند که دنیا هرگز ندیده است. لزومی ندارد که او با کسی صحبت کند و نیازی به تماس با کنگره هم ندارد.» آمریکا به دکترین «پیش دستی نکردن در استفاده از سلاح هسته ای » متعهد نیست. بنابراین ترامپ می تواند دستور حمله نظامی به هر دشمنی را حتی اگر به آمریکا هم حمله نشود صادر کند.

هیلاری کلینتون هم به این نکته اشاره کرد که فاصله زمانی بین صدور دستور حمله رئیس جمهور و پرتاب موشک فقط 4 دقیقه خواهد بود. از آنجا که ترامپ فرمانده کل نیروهای مسلح هم خواهد بود هیچ مقام دیگری اختیار قانونی برای لغو دستور او را ندارد. طی مبارزات انتخاباتی نامزدها،گروهی از افسران نظامی آمریکا که زمانی اجازه دسترسی کنترل شده برای پرتاب سلاح هسته ای را داشتند نامه سرگشاده ای را منتشر کردند و متذکر شدند که ترامپ برای تحمل فشارهای شدید و بی وقفه مربوط به داشتن اختیار به منظور استفاده از کشنده ترین سلاح دنیا فرد مناسبی نیست. طبق یک نظرسنجی 22 درصد از حامیان ترامپ بر این باورند که او ممکن است یک جنگ هسته ای به راه بیاندازد. در نبود توازن و کنترل های موثر درباره استفاده از سلاح هسته ای توسط ترامپ سه موضوع بسیار حائز اهمیت است: خلق و خوی رئیس جمهور جدید، مشاورانش و موقعیت هایی که او احتمالا با آن مواجه خواهد شد. شخصیت ترامپ دلگرم کننده و اطمینان بخش نیست. در یک رویارویی او ذاتا به گونه ای است که در پی تشدید اوضاع است نه مصالحه. در صورت بروز بحران در حیطه سیاست خارجی مهمترین مشاور رئیس جمهور، مشاور امنیت ملی است که دفترش در کاخ سفید است. 

ژنرال مایکل فلین، که ترامپ او را برای سمت ریاست شورای امنیت ملی انتخاب کرده است فرد آرامی نیست. ایمیل های افشا شده کالین پاول نشان می دهد که فلین در سال 2014 از ریاست آژانس اطلاعات دفاعی به دلیل سو استفاده از کارکنان و خلاف سیاست ها عمل کردن، برکنار شده است. یکی دیگر از مقامات بلندپایه دولت جورج بوش، فلین را فردی دیوانه توصیف کرده است و پیش بینی می کند او بیش از یک سال در این سمت نخواهد ماند. یکی از مشکلاتی که ترامپ با آن مواجه خواهد بود برنامه هسته ای کره شمالی است. این موضوع یکی از سه موضوع اصلی گفتگو بین اوباما و ترامپ در اولین دیدارشان بعد از انتخابات بود. گفته می شود کره شمالی تا دو سال دیگر به موشکهایی با کلاهک هسته ای دست می یابد که می توان با آن سواحل غربی آمریکا را هدف قرار داد. هیچ رئیس جمهوری در آمریکا چنین شرایطی را تحمل نخواهد کرد. اما باراک اوباما تا امروز گزینه های نظامی در برخورد با کره شمالی را به دلیل خطراتی که می تواند حمله آمریکا به همراه داشته باشد رد کرده است؛ اقدام نظامی آمریکا می تواند موجب حملات تلافی جویانه کره شمالی علیه کره جنوبی یا حتی استفاده کره شمالی از بقیه سلاح های هسته ای اش شود. ایا ترامپ هم می تواند تا این اندازه خویشتن داری کند؟ بحران احتمالی دیگر در شرق اروپا خواهد بود. روسیه درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در میدان نبرد در درگیری با ناتو صحبت کرده است. یک تحلیلگر روس می گوید «رئیس جمهور پوتین سلاح هسته ای را بر روی میز گذاشته است» آیا ممکن است رئیس جمهور ترامپ بخواهد پاسخی مشابه دهد؟ در هفته های آتی ترامپ با محتویات محرمانه هسته ای در آن کیف مذکور آشنا خواهد شد. گفته می شود این امر تجربه ای مهم و جدی برای همه روسای جمهور است.