محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه نهم خرداد ماه در رأس یک هیأت اقتصادی 60 نفره و به منظور انجام اولین سفر دوره‌ایش به قاره اروپا پس از اجرای برجام راهی ورشو پایتخت لهستان شد.

این سفر در پاسخ به سفر دو سال پیش وزیر خارجه وقت لهستان به ایران انجام شد و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مدت حضور یک و نیم روزه‌اش در ورشو با مقامات این کشور از جمله «ویتولد واشچیکوفسکی» وزیر امور خارجه، معاون وزیر توسعه، رئیس دفتر امنیت ملی، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر فرهنگ، رئیس مجلس نمایندگان و خانم «شیدوو» نخست‌وزیر لهستان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه به ویژه‌ راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی را بررسی کرد. وزرای خارجه ایران و لهستان در این سفر یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای وزرای امور خارجه را امضا کردند.

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه نیز ظریف را در این سفر همراهی کرد.

 

 

دیدار با ایرانیان مقیم لهستان، شرکت در همایش مشترک اقتصادی ایران و لهستان و حضور در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک بازرگانی بین اتاق‌های بازرگانی ایران و لهستان، حضور در دانشگاه ورشو، حضور در میدان پلس پیوسوتسیگو و پارک ساکسون با تقدیم تاج گل به سربازان کشته‌شده لهستانی در جنگ جهانی دوم از دیگر برنامه‌های حضور یک و نیم روزه ظریف در ورشو بود.

*سفر به کشور هزار دریاچه

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه این سفر دوشنبه شب دهم خرداد ماه ورشو را به مقصد هلسینکی ترک کرد. او در فنلاند ضمن رایزنی با «تیمو سوئینی» همتای فنلاندی‌اش با دیگر مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور و رئیس پارلمان و همچنین«مارتی آنتیساری» رئیس‌جمهور اسبق فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد.

فنلاند کشور هزار دریاچه از شمال با نروژ، از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایه‌ است. خلیج بوتنی در غرب، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد.

 

 

ظریف همچنین ضمن شرکت در نشست بسته و غیر رسانه‌ای انجمن هلسینکی درباره فرصت‌ها و چالش‌های فراروی امنیت خاورمیانه، در همایش اقتصادی فنلاند - ایران نیز حضور یافت.

به گزارش فارس، «ارکی تیومیویا» وزیر خارجه وقت فنلاند نهم شهریور ماه 1393 به تهران سفر و با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

* ظریف در استکهلم

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در ادامه این سفر و در سومین ایستگاه سفر دوره‌ایش به قاره سبز سه‌شنبه شب 11 خرداد ماه وارد استکهلم پایتخت سوئد شد.

سوئد واقع در شمال اروپا و در شبه‌ جزیره اسکاندیناوی، از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با دانمارک همسایه‌ است.

اولین سند تاریخی مربوط به تنظیم روابط دو کشور ایران و سوئد، عهدنامه مودت بازرگانی بین دو کشور در سال 1274 هجری شمسی (1895 میلادی) است. این سند در شش فصل تنظیم و در پاریس به امضاء رسیده و براساس آن اقامت کنسول‌های ایران و سوئد در شهرهای مختلف دو کشور پیش‌بینی شده است. در سال‌های بعد مناسبات ایران و سوئد در بخش‌های مختلف، علیرغم فاصله جغرافیایی زیاد، ادامه داشته و تحرکات خوبی در این روابط مشاهده شد.

وزیر خارجه ایران صبح چهارشنبه 12 خرداد برنامه کاری خود در استکهلم را با دیدار با «میکائیل دامبری» وزیر نوآوری و امور شرکت‌های سوئد آغاز کرد. ظریف در این ملاقات ظرفیت‌های اقتصادی و انسانی ایران را تشریح و با اشاره به اینکه ایران قبلا اولین شریک تجاری سوئد در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده و سوئد از وجهه خوبی در بازار ایران برخوردار است، ابراز امیدواری کرد روابط اقتصادی دو کشور در مرحله پسابرجام به جایگاه قبلی خود بازگردد.

 

ظریف در دیدار با میکائیل دامبری وزیر نوآوری و شرکت‌های سوئد

 

وزیر خارجه کشورمان نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین ایران، آلودگی هوا، انرژی‌های نو، و مدیریت پسماند را از جمله زمینه‌های عملیاتی گسترش این روابط دانست.

وزیر نوآوری و امور شرکت‌های سوئد نیز ضمن استقبال از افزایش همکاری‌های دو کشور، ابراز امیدواری کرد همایش اقتصادی ایران سوئد که امروز در استکهلم با حضور هیأت اقتصادی همراه ظریف برگزار می‌شود، زمینه ارتباط بیشتر شرکت‌ها و گسترش روابط اقتصادی دو کشور را فراهم کند.

وزیر خارجه ایران در ادامه حضورش در استهکلم، در همایش بازرگانی ایران - سوئد شرکت کرد.

 

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در سوئد با «استفان لوون» نخست‌وزیر سوئد دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مورد اهتمام دو کشور گفتگو و رایزنی کرد.

ظریف در این ملاقات با ابلاغ سلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ابراز امیدواری نسبت به انجام سفر نخست‌وزیر سوئد به تهران، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

 

ظریف در دیدار با نخست‌وزیر سوئد

 

نخست‌وزیر سوئد نیز ضمن استقبال از گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کرد که سفر وی به ایران در حال برنامه‌ریزی است.

طرفین در این ملاقات همچنین در خصوص بحران‌های منطقه غرب آسیا و ضرورت حل سیاسی آن و اهمیت تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مناطق بحرانی رایزنی کردند.

به گزارش فا‌رس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در موسسه سیپری سوئد تحت عنوان «ضرورت تغییر الگو در خلیج فارس: درس‌هایی از توافقنامه هسته‌ای ایران» به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

وزیر خارجه ایران در این نشست در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه آماده ورود به گفت‌وگو با اروپا در مسائل حقوق بشری هستم، تصریح کرد: به خانم موگرینی نیز گفتم که این گفت‌وگوها دو‌طرفه خواهد بود.

«نمی‌توان به بهای ناامنی دیگران امنیت به دست آورد، خلیج فارسی باثبات می‌خواهیم، تروریسم و افراط گرایی را نمی‌توان در یک منطقه مهار کرد، آیا برای حل و فصل اوضاع جاری در سوریه، باید روی یک شخص متمرکز شویم؟ هیچ‌کس از تهدید افراط‌گرایی در امان نخواهد بود، چرا برخی از این جانیان که افراد بیگناه را در سوریه و عراق سر می‌برند، با لهجه بومی انگلیسی و فرانسه صبحت می‌کنند؟، سوء استفاده سیاسی از حقوق بشر بدترین دشمن آن، تسلیحات هسته‌ای برای کسی امنیت نمی‌آورد، ایران و عربستان هیچکدام نمی‌توانند دیگری را حذف کنند، تنها راه‌حل پایدار برای سوریه، راه‌حلی سوری و با رهبری سوری‌هاست» از جمله مهمترین محورهای سخنرانی و پاسخ‌های ظریف به سؤالات حاضران در این نشست بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در استکهلم با خانم «مارگوت والستروم» وزیر خارجه سوئد دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه سوئد در این ملاقات با تبریک توافق هسته‌ای ایران با 1+5 و اشاره به روابط چند صد ساله دو کشور، بر گسترش همکاری‌های ایران و سوئد در مرحله فعلی تاکید کرد.

 

ظریف و همتای سوئدی

 

ظریف نیز با تاکید بر اینکه ایرانیان مقیم سوئد پل‌های ارتباط فرهنگی دو ملت هستند و با اشاره به حضور هیأت اقتصادی بزرگ همراه و همایش بازرگانی مشترک دو کشور، بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها در مرحله پسابرجام تاکید کرد.

وزرای خارجه ایران و سوئد در این دیدار در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نیز گفت‌وگو و رایزنی کردند.

 

 

وزیر خارجه سوئد نیز پس از این دیدار در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: گفت‌وگوهای خوبی با وزیر خارجه ایران درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر داشتم.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین بخش برنامه کاری فشرده خود در استکهلم، چهارشنبه شب با «اوربان آهلین» رئیس پارلمان سوئد دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص تحولات بین‌المللی، روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه پارلمانی گفت‌وگو و رایزنی کردند.

 

 

گفت‌وگوهای دو طرف در ضیافت شام رئیس پارلمان سوئد به افتخار وزیر امور خارجه ایران ادامه یافت.

* سفر یک روزه رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به ریگا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه سفرش، پنجشنبه صبح پس از ترک استکهلم راهی ریگا پایتخت لتونی چهارمین و آخرین ایستگاه سفر اروپایی خود شد و بلافاصله با «ریموند وجونیس» رئیس جمهور لتونی در محل اقامتگاه رسمی او دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور لتونی در این دیدار با ابراز خشنودی از سفر ظریف گفت: امیدوارم با این سفر روابط دو کشور در همه حوزه‌ها به ویژه سیاسی، پارلمانی، تجاری و توریستی گسترش یابد.

 

 

ظریف با ابلاغ سلام رئیس جمهوری اسلامی ایران و تجدید دعوت از رئیس جمهور لتونی جهت دیدار از ایران و اشاره به همراهی یک هیات بزرگ تجاری در این سفر، روابط دو کشور را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری قابل گسترش دانست و اضافه کرد: در این چارچوب تسهیل روابط بانکی بین بانک‌های دو کشور حائز اهمیت است.

 

دیدار ظریف با رئیس جمهور لتونی

 

وزیر امور خارجه روابط سیاسی دو کشور را نیز خوب و در مسیر رشد دانست و خواهان تداوم رایزنی و همکاری‌های سیاسی دو کشور شد.

در این دیدار همچنین در خصوص تحولات و بحران‌های منطقه غرب آسیا گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

جمهوری لتونی واقع در شمال اروپا کشوری میانی در بین سه کشور حوزه بالتیک به‌شمار می‌آید. این کشور توسط روسیه از مشرق، استونی از شمال، لیتوانی از جنوب، بلاروس از جنوب شرقی و دریای بالتیک از مغرب احاطه شده و پایتخت آن ریگا است. لتونی از کم‌جمعیت‌ترین و کم‌تراکم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید و دارای آب‌ و هوای معتدل و فصلی است.

لتونی پیشتر با نام جمهوری سوسیالیستی لتونی، یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی بود و در 21 اوت 1991 از شوروی اعلام استقلال کرد. مناسبات ایران و لتونی به دهه 1920 باز می‌گردد و مناسبات دیپلماتیک ایران و لتونی در سال 1921 کلید خورد.

ریگا پایتخت لتونی در سال 2014 به عنوان پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپا معرفی شد.

به گزارش فارس، سوم اردیبهشت ماه سال 1393 ظریف میزبان «ادگار رینکویچ» وزیر خارجه لتونی در تهران بود و 2 طرف پس از انجام رایزنی‌های دوجانبه در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداختند.

وزیر خارجه لتونی در آن سفر از ظریف برای سفر به ریگا و ادامه گفت‌وگوها با همتای ایرانی خود دعوت به عمل آورد.

در حال حاضر سفیر ایران در سوئد به عنوان سفیر غیرمقیم در لتونی و سفیر لتونی در ترکیه به عنوان سفیر غیرمقیم در ایران مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در دومین ملاقات رسمی خود در لتونی با «ادگار رینکویچ» وزیر خارجه لتونی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که نخست با ملاقات خصوصی دو وزیر خارجه آغاز و سپس با حضور هیأت‌های همراه در ضیافت ناهار کاری وزیر خارجه لتونی به افتخار ظریف، ادامه یافت، در خصوص روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

ظریف در این دیدار ضمن تشریح زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی ابراز امیدواری کرد سطح روابط و همکاری‌های دو کشور ارتقاء یابد.

وزیر خارجه لتونی نیز با اشاره به همایش اقتصادی ایران - لتونی که با حضور هیأت بزرگ اقتصادی همراه وزیر خارجه و بازرگانان لتونی در حال برگزاری است، گفت: زمینه‌های بسیاری برای همکاری دو کشور وجود دارد و لتونی از افزایش همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند.

 

 

وزرای خارجه ایران و لتونی همچنین پیش از نشست خبری مشترک، یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی را امضا کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این سفر همچنین با نثار گل به بنای یادبود «آزادی» در لتونی ادای احترام کرد.

به گزارش فارس، ظریف در ادامه برنامه کاری خود در ریگا پایتخت لتونی، با خانم «اینارا مورنیچ» رئیس پارلمان لتونی دیدار و در خصوص تقویت همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه پارلمانی گفت‌وگو کرد.

رئیس پارلمان لتونی نیز با اعلام اینکه عدم شناسایی اشغال لتونی از سوی ایران فراموش شدنی نیست گفت: دیدار شما نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور است.

وی گفت که از گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها حمایت می‌کند.

وزیر خارجه لتونی پس از دیدارش با ظریف در صفحه توئیتر خود از علاقه‌مندی این کشور برای همکاری با ایران در زمینه حمل و نقل و پشتیبانی خبر داد و نوشت: ما علاقه‌مند به همکاری با ایران در زمینه حمل و نقل و پشتیبانی هستیم.

به گزارش فارس، ظریف در ادامه رایزنی‌ها با مقامات لتونی عصر امروز (پنج‌شنبه) با «یانیس داکلاو» وزیر کشاورزی این کشور ملاقات و در خصوص همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

وزیر کشاورزی لتونی در این دیدار با تشریح توانایی‌‌های لتونی در حوزه کشاورزی و شیلات گفت: در زمینه ‌های مختلف این حوزه می‌توان روابط دو کشور را گسترش داد.

ظریف نیز با اعلام اینکه زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی و شیلات گسترده است، ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش خصوصی و وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور این امر محقق شود.

وزیر خارجه ایران همچنین از وزیر کشاورزی لتونی خواست از ایران دیدار و در گفت‌وگو با همتای خود راه‌های عملی همکاری دو کشور در این حوزه را پیگیری کند.

براساس این گزارش، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در همایش اقتصادی ایران و لتونی حضور یافت.

وزیر خارجه ایران دقایقی قبل ریگا را به مقصد تهران ترک کرد و آنگونه که حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده قرار است ظریف به زودی برای دومین بار سفری دوره‌ای به چند کشور اروپایی داشته باشد.

وزیر خارجه ایران در اولین مرحله سفر دوره‌ایش پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به 6 کشور در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه (اندونزی، سنگاپور، تایلند، برونئی، نیوزیلند و استرالیا) سفر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار بود اواسط اردیبهشت ماه به چند کشور آمریکای لاتین سفر کند که به دلیل تحولات داخلی یکی از این کشورها این سفر به تعویق افتاد.