"نیروهای مردمی عراق" تاکنون مقاومت های زیادی را در مقابل گروه تروریستی داعش نشان دادند و از سوی دیگر در برابر طرح های صهیونیستی آمریکایی تجزیه عراق با استحکام درخور توجهی ایستتادگی کردند.

طی اخرین خبرها شهروندان عراقی برای مقابله با تروریسم دست به تحریم کالاهای سعودی زدند. 

 استانداری های بصر ، نجف و کربلا ممنوعیت ورود محصولات عربستان را آغاز کردند و اداره پلیس استان نجف نیز به بازرگانان عراقی مدتی مهلت داد تا قراردادهای مربوط به ورود کالا از عربستان ، ترکیه و قطر را لغو کنند و گذرگاه های مرزی بصره نیز ممنوعیت ورود کالا از این کشورها را به مرحله اجرا گذاشتند.

مرتضی کریم الشحمانی رییس کمیته گذرگاه های مرزی در شورای استانداری بصره تاکید کرد: تحریم شرکت های سعودی و ممنوعیت ورود محصولات این کشور از چند روز پیش به اجرا گذاشته شد، اداره های گذرگاه های مرزی دریایی و زمینی عراق به هیچ یک از محصولات سعودی اجازه ورود به این کشور را نمی دهند همچنین بازرگانان بصره به نوبه خود در این زمینه تعهد سپردند و تاکید کردند که در نتیجه اجرای مصوبه شورای استانداری این شهر متحمل هیچگونه ضرر و زیانی نشده اند.

شورای استانداری بصره در بیستم ماه مارس تصمیم گرفت تمامی شرکت های سعودی را تحریم کند.

نیروهای مردمی عراق را بهتر بشناسیم

ناظران سیاسی این اقدام را نشات گرفته از حمایت عربستان و قطر و ترکیه از تروریست ها در عراق می دانند زیرا گروهک تروریستی داعش با حمایت لجستیکی ، نظامی و مالی ریاض و دوحه در عراق شکل گرفت و تقویت شد و توانست بخش وسیعی از این سرزمین را به اشغال خود درآورد.

بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) که به بسیج عراق نیز معروف است، به نیروهای شبه‌نظامی شیعه و مسیحی (کتائب بابلیون) عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند.

در سال ۲۰۱۴ و پس از افتادن موصل در خرداد ۱۳۹۳ (۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی) به دستِ نیروهای داعش در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، این نیرو تشکیل شد. هدف این نیروها کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم است.

عقیل حسینی رئیس شورای بسیج عراق ان را ادامهٔ بسیج ایران توصیف کرد. وی پیشتر گفته‌بود که بسیج عراق با تجربهٔ بسیج ایران تشکیل شده‌است. نوری مالکی نیز که هنگام سقوط موصل نخست‌وزیر عراق بود تصریح کرد که ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.عمدتاً ساختار و بدنه نظامی حشد شعبی را شیعیان عراق تشکیل می‌دهند اما بعدها برخی عشایر سنی عراق از استان صلاح‌الدین و استان نینوا و استان انبار و نیز افراد فیلی و مسیحیان عراقی نیز به آن ملحق شدند.

تحریم این بار برای عربستان و از جنس مردمی !

مجله کثیرالانتشار "نیوزویک" نیز درباره این نیروها می گوید؛ نیروهای مردمی عراق از لحاظ قهار بودن و کوبندگی، پس از نیروهای نوی سیل آمریکا، آلفای روسیه و ایکو کبرای اتریش قرار می‌گیرند.

با حضور نیروهای مردمی طرح و خواب های جدید آمریکا برای ایجاد سه اقلیم جداگانه در عراق واز بین بردن وحدت عراق نقش بر آب شد.

آمریکا برای مقابله با نیروهای مردمی کوشیده است که آنها را وابسته به ایران معرفی کند و از دخالت ایران دم بزند و گویا آمریکا با همه مزدوران و نظامیان و ناوها و جنگنده های خود در امور عراق در زمین و آسمان دخالت نمی کند.

اظهارات مارتن دمپسی رئیس ستاد ارتش آمریکا درباره نگرانی از نیروهای مردمی جای شگفتی ندارد.آمریکا از پیشروی های نیروهای مردمی در تکریت ودیالی نگران است و از خنثی سازی طرح های آمریکا در عراق از سوی این نیروها نگران است.آمریکا برای عراق برنامه دارد و با این برنامه با خروج داعشی ها از عراق به پایان نمی رسد اما آمریکا نیروهای مردمی را مانع تحقق برنامه های خود می داند.

در رسانه مطرح می شود که آمریکا برای آزاد سازی عراق از داعش آمده است و قاعدتا باید از هر نیرویی که با داعش مقابله می کند استقبال کند و برایش تفاوتی نداشته باشد که این نیروها از کجا می آیند حتی اگر از خارج عراق بیایند.آمریکا با حضور فرانسوی ها، کانادایی ها، استرالیایی ها، قطری ها و اردنی ها برای دخالت درعراق ضد داعش موافق است اما با نیروهای خود عراقی مخالف است و برای آنها شرط میگذارد که جنگنده های این کشور در صورتی که نیروهای مردمی دخالت داشته باشند اقدامی انجام نمی دهند.

آمریکا به عراقی سلاح نمی دهد تا مبادا این سلاح به دست نیروهای مردمی نیافتد.چرا همه غربی ها باید دخالت کنند اما نیروهای مردمی از خود کشور عراق و بطن آن نتوانند مشارکت داشته باشند؟

علت این است که نیروهای مردمی در تضاد با آمریکایی ها هستند و به این دلیل آمریکایی ها تمایلی به حضور نیروهای مردمی ندارند زیرا آنها همه را تحت فرمان و فرمانبردار می خواهند.آمریکا می داند که این نیروهای مردمی ضد تحقق اهداف منطقه ای آن هستند.