پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تجمیع قوای چند کشور حامی «النصره» در جنوب حلب جواب داد و برخلاف آتش‌بس آمریکایی، سرانجام شهرک خان‌طومان پس از ۶ ماه آزادی مجددا اشغال شد. نگاه تروریست‌ها حالا به «الحاضر» است اما مقاومت برای پاتک آماده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، ائتلاف تروریستی «جیش الفتح » از پنجشنبه حملات شدیدی به شهرک «خان طومان» در جنوب غرب حلب آغاز کرد وسرانجام موفق شد پس از عملیات ناکام ماه گذشته، این بار با دادن بیش از 70 کشته آن را مجددا اشغال کند.

«جندالاقصی»، «جبهة النصره»، «احرار الشام» به همراه گروهک‌های دیگر، گروههایی هستند که خان‌طومان، الخالدیه، ابو رویل، خربة حج عز و دو ارتفاع مسطاوی و دلیش را زیر آتش‌ خمپاره و راکت گرفتند و سرانجام آن را بامداد جمعه (17 اردیبهشت) اشغال کردند.

(جیش الفتح ائتلافی متشکل از گروه‌های تروریستی جبهة النصره، احرار الشام، لواء الحق، جیش السنه، اجناد الشام، فیلق الشام و جماعت امام بخاری است. این ائتلاف مارس 2015 با حمایت ترکیه و عربستان و قطر برای اشغال کردن استان ادلب تشکیل شد. جند الاقصی نیز عضو این ائتلاف بود که به دلیل مخالفت با هرگونه حمله به داعش، اکتبر 2015 از این ائتلاف جدا شد). اظهارات دو روز قبل جان کری مبنی بر پیش شرط امریکا برای کناره گیری بشار اسد تا اول ماه اگوست سال میلادی جاری، شکستن آتش بس توافق شده در حلب از سوی مسلحین و همزمان عدم پشتیبانی هوایی روسیه از نیروهای مدافع در ریف حلب با وجود اطلاع از نقض اتش بس و توافقات قبلی در این مورد، از توافقی پنهانی بین روسیه، آمریکا و جناح مخالف حضور ایران در سوریه در وزارت خارجه دولت ایران پرده بر می دارد.

واداده های وطنی در راه سوریه

هدف از این توافق، تقویت موضع برخی واداده های داخلی در مقابل فرماندهان سپاه به منظور متقاعد کردن شان به ادامه بی فایده حضور نظامی در سوریه به نفع اسد می باشد.

در توافق پنهانی، آتش بس باعث کاهش حساسیت نیروهای مقاومت شده، سپس مسلحین بطور غافلگیرانه به آنها حمله کرده و تلفات سنگینی وارد می کنند، روسیه بدون توجه به نقض آتش بس و لزوم پشتیبانی هوایی از نیروهای مدافع حلب و خان طومان، آنها را تنها می گذارد تا تراژدی کامل شود، در قدم بعدی، امواج رسانه ای اصلاح طلبان این شکست را با فضا سازی و ایجاد موج در فضای مجازی، بسیار بزرگتر از میزان واقعی نشان داده تا رضایت ایران را برای کناره گیری بشار اسد، مطالبه عمومی جلوه دهند، جان کری نیز دو روز قبل از همه اینها، پیش شرط کناره گیری بشار اسد تا اول اگوست را اعلام می کند.

در جنین شرایطی فرماندهان سپاه که موافق حضور نظامی در سوریه هستند نیز زیر فشار چانه زنی های برخی دیپلماتهای اصلاح طلب قرار می گیرند.

وضعیت کنونی

خان طومان در استان حلب بار دیگر به دست تروریست ها افتاده است و در حملات سنگین و شدید و غافلگیرانه انها، متاسفانه تعدادی از نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به شهادت رسیدند، و پیکرهای برخی از انها هم بدست تروریست ها افتاده است .

تعدادی از نیروهای ارتش سوریه و مقاومت بدست تکفیریها هم بدست تروریست ها اسیر شده اند.

تعداد دقیق شهدا و اسیران و ملیت انها مشخص نیست و عمده انچه از جانب خودی ها منتشر می شود، گمانه زنی و شایعه و از طرف تروریستها، جنگ روانی است .

مرکز موسوم به «حقوق بشر سوریه‌» (المرصد السوری) وابسته به مخالفان مسلح گزارش داد که حداقل 73 نفر طی درگیری‌های خان طومان کشته شدند.

به گفته «المرصد السوری» 43 نفر از کشته‌ها متعلق به گروه‌های مسلح معارض است که حداقل یک نفر آن فرمانده بود (یعنی ابوعائشه الحموی به همراه چهار نیروی مهم دیگرش به نام‌های 1- أبو صطیف الأنصاری.2- أبو حسن الأنصاری.3- أبو حمزة الأنصاری. 4- حکیم الشوکانی) و 30 نفر آن متعلق به جبهه ارتش سوریه و نیروهای متحد آن است.

البته منابع میدانی مطلع به «بین‌الملل فارس»، گفتند که تعداد کشته‌های تروریست‌ها حدودا دو برابر رقمی است که خودشان اعلام کرده‌اند یعنی حداقل 75 نفر و شهدای جبهه مقاومت (مقاومت لبنان، فاطمیون و ...) کمتر از 10 نفر است که فقط سه نفرش از مستشاران ایرانی است.

«ابو البراء الحموی» عضو گروهک تروریستی «اجناد الشام» گفت: درگیری‌ها در طول شب خیلی خیلی شدید بود اما سرانجام مناطق جنوبی خان طومان آزاد شد.

شبکه «اسکای نیوز» که حامی مخالفان مسلح در سوریه است، می‌گوید پنج نفر از نیروهای حزب‌الله اسیر شده و دو نفر از مبارزان افغانستانی اما روز گذشته حزب الله اسارت نیروهایش در خان طومان را تکذیب کرد. مخالفان دیگر تعداد اسرا را پنج نفر اعلام کرده‌اند و برخی دیگر تعداد آنان را سه نفر گفته‌اند.

تعداد درست اسرا، سه نفر است که دو نفر سوری از ارتش سوریه از اهالی حلب و یک نفر از نیروهای فاطمیون است.

سقوط خان طومان در جنوب حلب، علامت روشنی است از اینکه در آتش بس اخیر، امریکا، روسیه را فریب داده است. آتش بس، هیچ تحرکی در مذاکرات سیاسی ایجاد نکرد اما به گسیل سیلی از تروریست ها به جبهه شمالی و تجهیز آنها به سلاح هایی منجر شد که ماموریت آنها آشکارا اسقاط اسد است. اکنون هم که تروریست ها احساس آمادگی عملیاتی می کنند، می بینیم که آتش بس پشیزی ارزش ندارد. نتیجه، یک بار دیگر، همچون ده ها مورد دیگر در سال های گذشته این است که آنچه حقیقت دارد، یا شکست است یا پیروزی؛ در مواجهه با امریکا، آتش بس و مذاکره، دروغی بیش نیست. 

فریبکاری آمریکا در ژنو 

دور جدید تلاش آمریکا برای ساقط نمودن بشار اسد با فریبکاری واشنگتن در ژنو آغاز گردید. آمریکا در پوشش آتش بس در مذاکرات ژنو، سعی نمود زمان لازم را برای دور جدید اقدامات مورد نظر خود بدست آورد. فریبکاری و خرید زمان، منجر به جابجایی، تجدید قوا، تسلیح، تکمیل شدن شناسایی ها و تمرکز تروریست های تکفیری در ریف حلب شد.

آمریکا با کمک ترکیه، عربستان و اردن ضمن تشکیل اتاق مشترک عملیات، سعی دارد در مرحله اول، از طریق تروریست های تکفیری به برتری میدانی در محور حلب برسد و در مرحله دوم با انتقال برتری میدانی به میز مذاکرات سیاسی در ژنو، به زعم خود مقدمات برکناری بشار اسد را تا ماه جولای ( 2 ماه آینده ) فراهم نماید.