پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حج تمتع سالجاری بدون حضور حجاج اعزامی از ایران برگزاری می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، حکام آل سعود هر روز شروط خود را برایی پذیرش حجاج ایرانی را افزایش می دهد که به دلیل عدم پذیرش این شروط غیر منطقی احتمالا حاجیان از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران به عربستان اعزام نخواهند شد.

برخی شنیده ها حاکی از آن است که سعودی ها در زمینه حمل و نقل هوایی، صدور ویزا برای ایرانی‌ها، دستبند الکتریکی برای حجاج ایرانی، عدم برگزاری مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکین، عدم مجوز توزیع نشریات آموزشی بین حجاج ایرانی و... از جمله شروط و محدودیت هایی است که آل سعود در مذاکره با مسوولین ایرانی مطرح ساخته اند.

توزیع نشریات یا مجلات خاصِ بعثه رهبری با محتوای چگونگی اجرای مناسک حج باید با موافقت وزارت فرهنگ و رسانه عربستان انجام شود، در غیر این صورت، محدودیت‌ها و تحریم‌هایی شامل حال ایران خواهد شد.

این در حالی ست که با وجود اصرار هیات مذاکره کننده ایرانی مبنی بر اینکه حکومت عربستان بایستی تضمین تامین امنیت زائران، پرداخت غرامت جان باختگان فاجعه منا، ویزا، استفاده از ظرفیت هواپیمایی ایرانی را به صورت مکتوب بپذیرد، اما وزارت حج سعودی این موضوعات را قابل طرح حتی در مذاکرات نمی داند.

گفته می شود یک هیات آمریکایی مشاوره وزارت حج و اوقاف سعودی در برگزاری حج سالجاری را بر عهده گرفته و بخشی از القائات این هیات آمریکایی موجب طرح شروط سعودی ها شده است.