پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نام این اتفاقات را نمی تواند گذاشت حادثه، چرا که هر سال اجتماع میلیونی مسلمانان در خانه خدا برپا می شود اما ازدحام مردم خود به خود به وجود نمی اید که باعث مرگ بیش از 2 هزار نفر شود. سقوط جرثقیل را هم نمی توان یک حادثه نامید، چرا که در موسم حج چرا دور تا دور خانه خدا باید مملو از جرثقیل هایی باشد که سر به فلک کشیده و همچنان در حال ساخت و ساز هستند؟ یک ماه از سال آن هم ماه ذیحجه برای مناسک حج واجب در نپر گرفته شده است و 11 ماه سال ازدحام جمعیت اینگونه نیست و مکه و مدینه در خلوتی به سر می برند و درست در همین زمان پر جمعیت، آل سعود اقداماتی را انجام می دهد که باعث چنین اتفاقات ناگواری می شود.

ساخت و سازهایی که هیچ تناسبی با معماری اسلامی ندارند و همه آنها الهام گرفته از سبک های مدرن غربی و اروپایی است که جلوه ای خشن و زشت به فضای اسلامی می دهد.

فاجعه منا (20)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، طراح اصلی توسعه مسجد الحرام، شرکت انگلیسی اتکینز است که 800 معمار حرفه‌ای در آن کار می کنند و این طرح را با سرپرستی تیم معماران توسط زاها حدید معمار عراقی و نورمن فاستر معمار انگلیسی، طراحی کرده اند.

حوادث رخ داده در عربستان را نمی توان حادثه عمومی دانست چرا که در هر دو مورد سقوط جرثقیل در مکه و فاجعه منا قصور نیروهای امدادی عربستان مشهود است و همگان هم به آن اذعان دارند.

نیروهای امدادی عربستان نتوانستند خود را با سذعت سر حادثه برسانند و کمک های اولیه را به حادثه دیدگان ارائه دهند و همین باعث مرگ تعداد زیادی دیگر از زائران شد.

این کم کاری و قصور را که نمی توان حادثه نامید و اگر کاردار عربستان در تهران اعتقاد دارد که سقوط جرثقیل و کشتار منا اتفاق عمومی بوده است آیا تعرض پلیس کثیف آل سعود به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه را هم می توان حادثه نامید؟

مسئولین رژیم آل سعود در قابل این جنایت پلیس خود چا واکنشی از خود نشان دادند؟ اکنون چند ماه از روی آن می گذرد اما واکنش در خور توجهی از سوی آل سعود دیده نمی شود.

فجایع و اتفاقاتی که در عربستان می افتد بسیار عمیق تر و فجیع تر از آن است که بتواند تصور کرد. آل سعود با اینگونه اقداماتی که در عربستان انجام می دهد منحرف کردن افکار عمومی مسلمان جهان از جنایاتی است که در یمن مرتکب می شود.

ارتش رژیم آل سعود نزدیک به 6 ماه است که به یمن حمله نطامی کرده و دست به قتل عام مردم بی دفاع و بی گناه این کشور زده است. حتی ائتلافی را هم علیه یمن تشکیل داده اند که بسیاری از کشورها از جمله امارات، بحرین، کویت، اردن و... در آن شرکت دارند.

فاجعه منا (1)

حتی آل سعود به زائران یمنی هم اجازه سفر به عربستان برای به جا آوردن حج را نداد و آنها را از زیارت و حج واجب محروم کرد.

شاید بتوان گفت که یکی از دلایلی که آل سعود بر اساس وظایفی که بر عهده دارد، نتوانسته به خوبی میزبانی کند به این خاطر است که این رژیم همه امکانات خود را برای جنگ با یمن هزینه کرده و اکنون در این شرایط نمی تواند به خدمت رسانی زائران بپردازد.

اما در هر صورت در دو طرف این مسلمانان هستند که به دست آل سعود کشته می شوند. چه در یمن با بمب های این ررژیم و چه در منا و مکه با بی کفایتی آنها به خاطر بروز چنین اتفاقاتی که البته نمی تواند آنها را تنها یک حادثه دانست.

واکنش هایی هم که از سوی مقامات رژیم آل سعود بروز می دهد جالب توجه است. کاردار عربستان در تهران را که آن گونه موضع گرفته بود، نوشتیم اما مفتی دربار سعودی چه گفته است؟

مفتی آل‌سعود بدون تسلیت گفتن به خانواده‌های داغدار قربانیان فاجعه دلخراش مشعر منا که بیش از دو هزار کشته به جا گذاشت، ضمن سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی و سوءمدیریت حاکمان عربستان در برگزاری مراسم حج، حجاج بیگناه را مسئول و مقصر وقوع این حادثه دانست.

شیخ عبدالعزیز آل الشیخ از واژه خودکشی برای قربانیان فاجعه مشعر منا استفاده کرد و گفت مرگ عمدی در اماکن مقدسه، خودکشی است.

مفتی آل سعود مدعی شد برخی حجاج به دنبال مرگ عمدی در اماکن مقدسه هستند زیرا اعتقاد دارند مُردن در این اماکن، اجر و پاداش دارد. کسانی که مرگ عمدی در حج را فضیلت می‌دانند،فکر اشتباهی دارند و این نوع مرگ، خودکشی است و هر کس به این جنایت عمدی دست بزند،قاتل خویش است.

آل الشیخ در واکنش به انتقادات به خاطر بی کفایتی و سوء مدیریت سعودی‌ها در برگزاری مراسم حج؛ منتقدان را حسود و کینه توز خواند و گفت: آنچه رخ داد، قضا و قدر بود! و به سبب ازدحام جمعیت رخ داد.

اما شاهدان و آنهایی که از این مهلکه جان سالم به در برده اند از نقش عربستان در وقوع این فاجعه گفته اند.روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» اظهارات شاهدان عینی حادثه «منا» را منتشر کرده است.

«احمد ابوبکر»، زائر 45 ساله اهل لیبی به این روزنامه گفته است: پلیس همه مسیرهای ورودی و خروجی به محل انجام رمی جمرات را بسته و تنها یک راه را باز گذاشته بود.

عرفان العوی، یکی از بانیان تأسیس «بنیاد تحقیقات میراث اسلامی»، واقع در شهر مقدس مکه هم ناکارآزمودگی پلیس عربستان را تأیید کرده و گفته پلیس فاقد مهارتهای زبانی برای برقراری ارتباط با زوار خارجی بود.

فاجعه منا (19)

محمد حسن، 39 ساله و اهل مصر ابراز نگرانی کرده که این حوادث ممکن است دوباره اتفاق بیفتند. او می‌گوید: «شما می‌بینید که سربازها فقط یک جا تجمع کرده‌اند، بدون آنکه کاری انجام دهند.»

حسن می‌گوید هنگامی که از پلیس خواسته برای شناسایی یک جسد مصری بالای سر پیکر بیاید به او توهین کرده است.

البته این اتفاقات خود ساخته ابعاد سیاسی هم برای آل سعود دارد گرچه عربستان با این اقدامات سعی دارد تا فضای سیاسی ایجاد شده علیه خود را تغییر دهد اما سایه سنگین انتقادات جهان اسلام و حتی انتقادات جهانی علیه آل سعود سنگین تر هم خواهد شد.

فاجعه منا (3)

اکنون به جنایاتی که این رژیم در یمن، سوریه و عراق انجام می دهد یک جنایت دیگر هم افزوده شد و آن جنایت علیه زائرانی است که میهمان خانه خدا هستند اما رژیمی که خود را متولی آن می داند صلاحیت و لیاقت آن را ندارد چرا که دست سران این رژیم به خون مسلمانان آغشته است.

کشتار زائران ایرانی خانه خدا در سال 1366 که به دست مأموران آل سعود انجام شد لکه ننگ بزرگی بر دامن این رژیم بود. او اکنون در خانه خدا و حرمین شریفین دست به اقداماتی هچون سال 66 علیه زائران نمی زند و با ایجاد چنین اتفاقاتی سعد دارد وانمود کند که تنها یک حادثه بوده است. اما پشت پرده همه آنها دست رژیم ال سعود دیده می شود.

چگونه می توان خانه امن الهی را به دست رژیمی جنایتکار سپرد؟ رژیمی که در مدت 6 ماه هزاران نفر از مردم یمن را به شهادت رسانده، این کشور را به ویرانه ای تبدیل کرده و در سوریه با حمایت آشکار از نیروهای تروریستی تکفیری همچنان به قتل عام مردم این کشور می پردازد؟

فاجعه منا (18)

رژیم آل سعود پس از مرگ ملک عبدالله پادشان پیشین عربستان در رفتارهای سیاسی خود در منطقه تغییرات گسترده ای داد به گونه ای که این رفتارها به ویژه با جمهوری اسلامی ایران خصمانه تر گردید.

این سیاست حتی نسبت به دیگر مسلمانان هم دیده می شود. کشتاری که با حمایت های آل سعود در سوریه، عراق، یمن و بحرین انجام می شود همه نشان دهنده کینه آل سعود از مسلمانان است و اکنون این کشتار با شیوه های جدید انجام می شود.

در گوشه ای از سرزمین های اسلامی با حملات مستقیم ارتش این رژیم به یمن مردم مسلمان به خاک و خون کشیده می شوند و در گوشه ای دیگر حمایت های مالی، فکری و تسلیحاتی آنها از گروه های تروریستی تکفیری مسلمانان را قتل عام می کند و زیر ساخته های مشورهای اسلامی را از بین می برد.

فاجعه منا (4)

و اکنون هم شیوه تازه بروز حادثه را در پیش گرفته است تا بتواند نقش خود را در آن کمرنگ جلوه دهد و آن را در حد یک حادثه تنزل دهد.

در این میان وظیفه رسانه های کشورهای اسلامی خنثی سازی جنگ رسانه ای است که آل سعود و دیگر کشورهای عرب همپیمان او درباره اتفاقات مکه و منا به راه انداخته اند تا این فاجعه را به گردن زائران بیندازند حال آن که مسئولان بی کفایت و برگزار کنندگان و متولیان در عربستان باید مسئولیت سنگین خود را در این حادثه ناگوار بپذیرند که اگر چنین نشود، آل سعود به خود اجازه می دهد تا از این پس هر بلایی را بر سر زائران خانه خدا بیاورد. شاید هم آل سعود در پی تعطیل یک واجب الهی است؟ 

البته این اتفاقات زمینه ساز بروز اتفاقاتی دیگر در عربستان است که باعث تحولاتی در منطقه خواهد شد.

فاجعه منا (17)

رئیس سازمان حج و زیارت: تعداد جان‌باختگان ایرانی حادثه منا به 133 نفر رسید

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه تاکنون 133 نفر از هموطنان در فاجعه منا جان خود را از دست داده‌اند گفت: 354 نفر همچنان مفقودند.

به گزارش پارس، رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه تاکنون 133 نفر از هموطنان در فاجعه منا جان خود را از دست داده‌اند گفت: 354 نفر همچنان مفقودند.

وی افزود: 99 نفر از زائران ایرانی مجروح هستند و مراحل درمان انها در حال انجام است.

بیش از 300 "پاکستانی" در فاجعه"منا" مفقود و هشت نفر جان باخته اند

"ابو عاکف" رییس ستاد حج پاکستان اعلام کرد که بعد از رخداد فاجعه منا در روز پنجشنبه گذشته دست کم هشت نفر از حجاج این کشور جان باخته و 316 نفر مفقود شده اند. با توجه به تعداد بالای مفقودین به نظر می رسد رقم اعلام شده مربوط به جان باختگان چندان دقیق نباشد.

به گزارش پارس، "قاضی خلیل الله" سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت که طبق تازه ترین گزارش های دریافتی از سفارت پاکستان در عربستان، کشته شدن هشت زائر پاکستانی و مجروح شدن شش نفر تایید شده است و تعدادی هم همچنان مفقود هستند. 

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از اعلام رقم مربوط به مفقودین این کشور در فاجعه منا خودداری کرد و گفت که تا کنون تعدادی از کسانی که مفقود شده بودند، پیدا شده اند. 

فاجعه منا (8)

با توجه به رقم بالا مفقودین پاکستانی در فاجعه منا، به احتمال زیاد تعداد حجاج پاکستانی که در این رویداد تلخ و ناگوار جان باخته اند، افزایش خواهد یافت. 

به نظر می رسد دولت پاکستان در راستای پنهان کاری های رژیم سعودی در مخفی نگه داشتن رقم واقعی قربانیان فاجعه منا، سعی دارد رقم واقعی تعداد جان باختگان پاکستانی را اعلام نکند زیرا ممکن است موجب خشم مردم این کشور و برگزاری تظاهرات ضدسعودی در پاکستان شود؛ حرکتی که می تواند برای دولت پاکستان به عنوان یکی از هم پیمانان عربستان، هزینه هایی را بدنبال داشته باشد. 

محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد، با صدور پیامی، از سفارت کشورش در عربستان خواسته است تا موضوع مفقود شدگان پاکستانی در فاجعه منا را با جدیت پیگیری کند. 

به گزارش رسانه های پاکستان، "اسد مرتضی گیلانی"نماینده و وزیر سابق پاکستانی که خواهرزاده سید یوسف رضا گیلانی نخست وزیر سابق این کشور است، نیز در فاجعه منا جان خود را از دست داده است. 

همچنین سه نفر از مهمانداران زن یک شرکت هواپیمایی پاکستان همزمان با روزی که فاجعه منا رخ داد، مفقود شده اند و از سرنوشت آنان خبری نیست. 

رژیم آل سعود تعداد قربانیان فاجعه منا را همچنان 717 نفر اعلام می کند اما با توجه به گستردگی و شدت فاجعه، رقم قربانیان بدون تردید بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است و برخی گزارش ها حاکی است بیش از دو هزار نفر از حجاج از جمله بیش از 130 ایرانی، جان خود را به دلیل بی تدبیری رژیم عربستان در اداره مراسم حج، از دست داده اند.

فاجعه منا (16)

عربستان: ایران مقصر فاجعه خونین در منا

کاربران سعودی توییتر از شب گذشته با ساخت «هشتگ» هایی سعی دارند، حادثه مرگ بیش از یک هزار نفر در سرزمین منا را به گردن ایران بیاندازند.

غفلت و ناکارآمدی نیروهای عربستانی و سومدیریت آنها در برگزاری حج تمتع، حالا امسال بیش از پیش به چشم جامعه مسلمانان دنیا رسیده است. سقوط جرثقیل در نزدیکی مسجد الجرام در شهر مکه، آن هم در روزی که سرعت باد و طوفان بهانه سعودی ها شد اولین فاجعه انسانی در حج امسال را رقم زد.

فاجعه منا (15)

پس از آن تجمع شدید در یکی از مسیر ها در سرزمین منا که منتهی به رمی جرمات می شد، یکی از بزرگترین فاجعه های انسانی در تاریخ حج تمتع را رقم زد که منجر به مرگ بیش از هزاران نفر شد.

با این حال کاربران عربستانی در توییتر که بخش زیادی از آنان را جامعه وهابی این کشور تشکیل می دهند،پس از ساعت ها سکوت پس از وقوع این فاجعه، جنگ روانی مضحک و توهم آمیزی را راه انداختند و با ساختن هشتگ هایی مانند #ایران_تقتل حجاج و #ایران_تقتل، ایران را مقصر وقوع این حادثه می خوانند.

فاجعه منا (5)

فاجعه منا (6)

 توضیح: بخش زیادی از تصاویر به دلیل پیام های توهین آمیز امکان اننتشار ندارد

بهانه آنها برای این رفتار ، شعار هایی است که حجاج در خیمه های خود در سرزمین منا پس از این حادثه داده اند که به گفته رسانه های خارجی بیشتر شعاردهندگان از کشور های مصر، ترکیه، لبنان، عراق و ایران بوده است و حالا سعودی ها برای خلاص شدن از این رسوایی بزرگ در این توهم می خواهند ایرانی ها را مقصر این اتفاق نشان دهند.

فارغ از اینکه تمامی رسانه ها خارجی و جامعه مسلمانان در شبکه های اجتماعی سعودی ها مقصر اول این اتفاق می خوانند که برای همگان «اظهر من الشمس» است.

فاجعه منا (9)

تا جایی که روز گذشته مقام معظم رهبری نیز در پیام خود اعلام کردند:«دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.»

همچنین رئیس جمهور کشورمان نیز در پیام خود اعلام کرد:« وزارت خانه های امور خارجه، بهداشت و درمان، ارشاد اسلامی و سازمان حج و زیارت همه اقدامات عملی لازم را برای انتقال سریع پیکر حجاج کشورمان و نیز مجروحان حادثه و سپس مداوا و رسیدگی های پزشکی به مصدومان انجام دهند.»

همچنین نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق نیز گقت:حادثه منا نشانه بی کفایتی آل سعود است.

فاجعه منا (14)

تأیید درگذشت «محسن حاجی‌حسنی» قاری بین‌المللی کشورمان در فاجعه منا

محسن حاجی‌حسنی نفر اول مسابقات بین‌المللی امسال قرآن مالزی که همراه با کاروان نور به حج تمتع اعزام شده بود، در فاجعه منا به دیدار حق شتافت.

به گزارش پارس، محسن حاجی حسنی نفر اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی در سال جاری که همراه با کاروان نور به حج تمتع اعزام شده بود در فاجعه منا به رحمت خدا رفت.

تا لحظاتی پیش وی جزو مفقودین بود اما مصطفی حاجی حسنی کارگر برادر و استاد وی، خبر فوت این قاری بین‌المللی تایید کرد.

فاجعه منا (13)

واکنش عجیب داعش در مورد فاجعه منا

داعش اعلام کرد کشته های حجاج را ممکن است در زمره مسلمانان گمراه دانست ولی باید به خلافت ابوبکر البغدادی اعتقاد قبلی داشته باشند.

به گزارش پارس، واکنش عجیب داعش در مورد فاجعه منابه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از باشگاه خبرنگاران، گروهک تروریستی داعش با صدور فتوایی اعلام کرد کشته های منا چون از اتباع خلافت اسلامی نیستند نباید نماز میت برای دفن آنها بجاآورد!

بر پایه این گزارش؛ داعش اعلام کرد کشته های حجاج را ممکن است در زمره مسلمانان گمراه دانست ولی باید به خلافت ابوبکر البغدادی اعتقاد قبلی داشته باشند.

داعش در فتوایی که صادر کرده گفته بلاهای آسمانی به مرتدین و ردکنندگان خلافت اسلامی نازل خواهد شد. داعش همچنین کشته ها را به نابود شده و له شده توصیف کرده است.

فاجعه منا (12)

آیا حادثه منا از علائم ظهور است؟

اخیرا تصویری حدیثی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است.

زائر ایرانی کشته اعلام شده زنده پیدا شد به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از تسنیم؛ اخیرا تصویری از کتاب الفبای مهدویت در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن در حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است اما آیا این حادثه همان ادثه مورد نظر است؟

به گزارش پارس، در متن حدیث آمده است:«قال رسول الله صلى الله علیه و آله: سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعه، و فی ذی القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمه بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمره» منتخب الأثر ص451، بشاره الإسلام ص34، یوم الخلاص ص532، بیان الأئمه ج1 ص433 و ج2 ص 355

فاجعه منا (10)

ترجمه:«بانگی در ماه رمضان شنیده می شود، آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می گردد، قبیله ها در ماه ذیحجه به جنگ بر می خیزند ونشانه آن این است که حجاج را غارت می کنند وفاجعه بزرگی در منا روی می دهد وافراد بیشماری کشته می شوند وخون ها روان می شود وبر جمرات می ریزد»

یک کارشناس مذهبی در این زمینه در یکی از گروههای تلگرامی نوشت: فارغ از بررسی صحت و سندیت حدیث، در این حدیث به چند نکته اشاره شده است:

اول اینکه در ماه رمضان صوت(صیحه آسمانی) شنیده می شود که این از علائم حتمی ظهور است و اتفاق نیفتاده است.

دوم جنگ قبایل است که اگرچه صریحا اتفاق نیفتاده اما شاید بتوان از جنگ میان عربستان و یمن نام برد.

فاجعه منا (11)

سوم غارت حجاج است که این مساله اتفاق نیفتاده است.

چهارم فاجعه بزرگ در منا و قتل بیشمار افراد است که اگرچه اتفاقات چند روز اخیر در منا فاجعه بود اما شاید نتوان به آن کشته های بیشمار گفت.

پنجم جاری شدن خون در جمرات است که حجاج جان باخته در حادثه اسفبار اخیر خونشان بر روی منا جاری نشده است.

پس با این علائم نمی توان گفت که حادثه اسفبار همان حادثه ای است که در حدیث از علائم ظهور آمده است.