پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حدود دو روز از انتشار تصاویر پوشش بسیار عجیب و غیررسمی «ماریچه اسخاکه»، نماینده هلند در پارلمان اروپا در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران می‌گذرد اما هنوز حواشی این ماجرا فروکش نکرده است.

ماریچه اسخاکه (1)

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در همین زمینه، روز گذشته «حسین شیخ‌الاسلام»، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس این اقدام را ناآگاهانه و از سر عدم دقت در تنظیم پروتکل تشریفات و آداب دیپلماتیک خواند. با این حال، بررسی دقیق‌تر ماجرا تقیربا این گزاره را منتفی می‌کند و مشخص می‌کند که این نماینده پارلمان اروپا عمدا تلاش کرده تا با نوعی پوشش خاص، قوانین جمهوری اسلامی ایران را زیر پا بگذارد.

ماریچه اسخاکه (3)

آداب دیپلماتیک در اروپا جزو «مقدسات» است
نسيم نوشت: «کاترین اشتون» نام آشنایی برای مردم ایران است؛ خانم دیپلمات انگلیسی که به دلیل حضور چندین ساله او بر مسند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حضور مداوم در مذاکرات‌ هسته‌ای با ایران، به یک شخصیت محبوب در طنزهای فارسی بدل شده است. خانم اشتون در شهرهای مختلف جهان - از مسکو و آلماتی تا ژنو و وین - با مسئولین عالی رتبه ایرانی دیدار کرده است و نوع پوشش او، یک پوشش متدوال در میان سیاستمداران اروپایی و بر طبق آداب و رسوم این کشورها بوده است.

ماریچه اسخاکه (4)

با این حال، زمانی که یک دور از مذاکرات هسته‌ای در شهر بغداد به عنوان پایتخت یک کشور اسلامی برگزار شد، خانم اشتون برای اولین بار در طول عمر خود و برخلاف رسوم پوششی در اروپا، «مانتو» به تن کرد تا آداب دیپلماتیک را به خوبی رعایت کرده باشد و به سنت‌های فرهنگی و باورهای اعتقادی کشور میزبان، احترام گذاشته باشد.

ماریچه اسخاکه (6)

این مساله نشان می‌دهد که مقامات ارشد اتحادیه اروپا به طور دقیق و سختگیرانه، مساله آموزش آداب دیپلماتیک را به اعضای خود ارائه می‌کنند و در این زمینه هیچگونه شوخی یا گذشتی نیز وجود ندارد.

ماریچه اسخاکه (7)

بر همین اساس است که عدم آگاهی نسبت به پروتکل تشریفات و آداب دیپلماتیک از سوی فردی که کرسی بزرگترین اتحادیه منطقه‌ای در تاریخ را در اختیار دارد، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛ چرا که مساله نوع پوشش خانم اسخاکه در تهران بیشتر از آنکه زیر پا گذاشتن قانون حجاب و پوشش رسمی بانوان در ایران باشد، تلاش برای تحقیر یک دیدار رسمی با حضور یکی از مقامات ارشد کشورمان بوده است.

ماریچه اسخاکه (8)

نگاهی به پوشش این عضو جوان پارلمان اروپا در دیدارهای عمومی و مجامع رسمی نشان می‌دهد که او همیشه از پوششی شبیه کت به همراه دامن به عنوان لباس خود استفاده می‌کند؛ پوششی که از آن به عنوان عرف دیپلماتیک در همه جهان نام برده می‌شود.

ماریچه اسخاکه (9)

علاوه بر این، نوع رفتار دیگر اعضای این هیات پارلمانی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی و بی‌توجهی عجیب آنان نسبت به شئون دیپلماسی و آداب دیپلماتیک - نظیر دست دادن با دکتر لاریجانی همراه با کوله‌پشتی بر دوش - این گزاره را تقویت می‌کند که نوعی عمد در این رفتار بی‌ادبانه و زننده از سوی این افراد وجود داشته است.

ماریچه اسخاکه (2)

البته نگاهی به سوابق و پیشینه خانم اسخاکه و نوع فعالیت‌های او در پارلمان اروپا که شامل اقدامات تند و افراطی علیه ایران و تلاش برای بالا بردن دامنه و وسعت تحریم‌های اقتصادی بر کشورمان است، مهر تایید نهایی را بر رویکرد عمدی و گستاخانه وی در برخورد بی‌ادبانه با مسئولین ارشد ایران می‌زند.

ماریچه اسخاکه (10)

ماریچه اسخاکه (11)

ماریچه اسخاکه (12)

ماریچه اسخاکه (13)

ماریچه اسخاکه (14)

ماریچه اسخاکه (15)

ماریچه اسخاکه (5)