پايگاه خبري تحليلي «پارس»- امير مسروري- حرکت داعش به سمت عراق معادلات امنیتی در منطقه را طوری دیگر رقم زد. به طوری که ظرف مدت چند روز اوضاع امنیتی عراق و به تبع آن کشورهای غرب آسیا دگرگونی متفاوتی داشت. کشورهایی که خود را به صورت رسمی اماده نبرد امنیتی و میدانی نمودند به یکباره درگیری جنگ اطلاعاتی – چریکی شدند و با خیانت بدنه ی باقی مانده رژیم بعث عراق ضربه ای مهلک به کشور عراق وارد شد. تا جایی که خبر از تجزیه و سقوط عراق به میان می آمد. در چنین شرایطی باز آمریکا همچون گذشته نسبت به موضوع تروریسم سکوت پیشه نمود و حداکثر اقدامش ابراز نگرانی از اوضاع عراق برای اتباع خود بود. اما آنچه موجب تغییر نگرش سیاسی آمریکا در ظاهر شد حمله ناگهان داعش به اربیل و منطقه کردستان عراق به عنوان متحد ژئوپلتیک آمریکا در عراق بود. به ناگاه ایالات متحده آمریکا اعلام جنگ علیه داعش در عراق داد و با سالروز حادثه یازده سپتامبر در رسانه های جهان موضوع ائتلاف علیه داعش را رسانه ای کرد. لذا شناخت ابعاد پیچیده این اقدام امریکا چند نکته را در خود جای داده است که به شرح ذیل است. 

1. سه سال گذشته مسائله سوریه پرده های خدعه و فریب آمریکایی در افکار عمومی جهان رنگ باخت. کشوری که در ظاهر خود را مدافع قربانیان تروریسم و مبارز اصلی میدان مبارزه با تروریسم می دانست از هیچ کمکی به گروه های تروریستی فعال در سوریه کوتاهی نکرد و اخبار منتشر شده از سوی اسنودن حتی خبر از طراحی سناریوی داعش به عنوان لانه ی زنبور توسط دستگاه اطلاعاتی ایالت متحده آمریکا می داد. اما آنچه مهم است از دست رفتن عنان این گروه ها در منطقه سوریه از سوی سرویس اطلاعاتی آمریکاست. تا جایی که موضع گیری های متفاوت آمریکا در روزهای اول در عراق گویای این مدعاست. اما آنچه مهم است رفتار دو گانه آمریکا نیست بلکه سیاست این کشور در قبال داعش است. آمریکایی ها خوب می دانند در عراق چه می گذرد و چگونه داعش در حال فعالیت است. آنان می دانند داعش در صورت نابودی عرصه برای بزرگترین دشمنش یعنی محور مقاومت خالی می شود و این محور به قدرتی مستحکم می رسد. بر همین اساس سیاست تضعیف داعش در عراق را دنبال می کند. به عبارت دیگر آمریکایی ها در عراق داعش را تضعیف؛ اما در سوریه تجهیز؛ می نمایند تا جبهه مقاومت نتواند با خالی شدن بزرگترین دشمنش بر دیگر گروه های معارض غلبه پیدا کند و سه سال هزینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی اجتماعی غرب نابود شود. 

2. شرایط عراق فرصت خوبی است تا آمریکایی ها با عنوان حمایت از گروه های میان روی مخالف بشار(بخوانید تروریست های آموزش دیده ) حجم تسلیحات و پشتیبانی خود را افزایش دهد و هر منطقه ای که خالی از داعش می شود این گروه ها را مستقر کند. بر همین اساس در عین العرب(کوبانی)، درعا و القنیطره و حتی اخیرا ادلب چنین سیاستی اجرایی شد و شاهد بودیم مناطقی که داعش آن را ترک نمود گروه های تروریستی ارتش آزاد، جبهه النصر (القاعده سوریه )، جبهه الاسلامیه (شاخه اخوان سوریه) در آن مستقر و علیه بشار اسد و گروه های مقاومت به طور مستمر اعلام جنگ می نمایند. در واقع داعش در عراق فرصت خوبی است تا در چنین شرایطی حمایت از گروه های بین المللی تروریستی دیگر در سوریه بیشتر شود و حکومت بشار اسد تضعیف و خیال رژیم اشغالگر قدس از حلقه محور مقاومت راحت گردد. 

3. تجزیه عراق سیاستی است که آمریکا از روز اول عراق پس از صدام دنبال می نمودند اما نتوانستند ان را اجرایی نمایند و بر خلاف انتظار عراق به دامن محور مقاومت افتاد و رسما بخش مهمی از این محور گردید. در چنین شرایطی ورود داعش به عراق فرصت مناسبی است تا آمریکایی ها طرح ارتش اهل سنت عراق (با گروهک تروریستی ارتش اهل سنت متفاوت است) دنبال نموده و بدیل سنی از گروه های مقاومت در عراق ایجاد نموده و تا در هر فرصتی آن را علیه حاکمیت عراق بکار گیرند. فعالیت کنگره آمریکا نیز در همین قالب قابل تفسیر است.  

4. مساله کردستان دیگر پازلی است که آمریکایی ها بر آنند تا بدین وسیله با کشورهای همجوار بازی کنند. مطرح کردن استقلال کردستان عراق هر از گاهی جهت فشار بر ترکیه و ایران گامی دیگر برای آمریکایی ها در راستای حفظ منافع خود در منطقه است. 

فرجام سخن:
همان طور که بیان شد آمریکایی ها سه هدف مهم از واقعه عراق دنبال می کنند. 
اولین هدفشان تضعیف جبهه مقاومت به رهبری ایران است. انان با ایران هراسی به دنبال تشکیل ارتش اهل سنت در عراق هستند تا در مواقع لازم عنصری مفید برایشان علیه حاکمیت عراق باشند. از سوی با تضعیف داعش و نه نابودی بر ان هستند در ظرف چند ماه گروه های تروریستی دیگر را در منطقه سوریه جایگزین مناطق تحت اشغال داعش نموده و در فرصت کوتاهی یا حکومت مردمی سوریه را سرنگون و یا سوریه را تجزیه نمایند. در چنین شرایطی عناصر مختلف همچون بمب باران های بی هدف، هدف قرار دادن تسلیحات نیروهای عراقی، تحریک اقلیم کردستان به استقلال بخشی از اقدامات ایالت متحده در عراق است. در چنین شرایطی است که به حکمت بیانات رهبری مبنی بر مخالف پیوستن جمهوری اسلامی ایران به ائتلاف مبارزه با تروریسم! آمریکایی ها پی می بریم. حکمتی که پس از گذشت چند ماه نتوانست حتی مانع از یک پیشروی داعش در عراق شود.