پايگاه خبري تحليلي «پارس»- امير مسروري- ساعت ۱۲ شب ملک سلمان حاکم سعودی پس از اعلام رسمی دستور حمله به کشور یمن را با عنوان عملیات « عاصفه الحزم‌ « صادر نمود. عملیاتی که به اذعان سعودی‌ها به دنبال برگردان حاکم مشروع یمن به قدرت بود. در واقع عربستان با راه‌اندازی ائتلافی به ظاهر منطقه‌ای بر آن شد همچون سلف خود یعنی آمریکا بدون رضایت یک ملت حمله به  آنان را در دستور کار خود قرارداده و فارغ از عواقب این حمله، نظرات خود را به‌زور بر آنان تحمیل نماید. به عبارت دیگر عربستان با حمله به یمن خواست نشان دهد ژاندارمی منطقه بر عهده او است و دست به چنین جنایت بزرگی زد. لذا در این نوشتار به چند نکته مهم پرداخته می‌شود:

الف)  حمله عربستان به یک کشور تنها مصروف به حمله به یمن در چند روز اخیر نیست.  اولین بار در هزاره‌ی سوم و پس از شروع بیداری اسلامی در منطقه، عربستان مستقیماً به بحرین تجاوز کرد و با عنوان نیروهای سپر جزیره در یک لحظه بحرین را اشغال نظامی نمود. حرکتی که بدعت خود را در شبهه جزیره گذاشت و ماحصل آن را امروز در یمن شاهد هستیم. اما این بار موضع یمن با بحرین فرق می‌کند. بحرینی که جمعیت آن با پناه‌جویانش به‌زور بیش از ۱ میلیون  می‌شود با یمن ۲۳ میلیونی قابل قیاس نیست. از این‌رو ضعف حاکمیت عربستان پیشنهاد ائتلاف بین‌المللی برای سرکوب بیداری اسلامی در یمن را مطرح ساخت و در نهایت ده کشور به نام‌های عربستان، امارات، بحرین، اردن، مصر، الجزایر، سودان، قطر، پاکستان،‌ کویت  حاضر به حمله نظامی علیه ملت یمن گردیدند. بعد از چند روز از آغاز حمله و انتشار تصاویر اولیه از فاجعه یمن به ناگاه اقدام سعودی‌ها با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. پاکستان که حتی از او به‌عنوان آغازکننده حمله نام‌برده می‌شد این بار با تصویب پارلمانش به بی‌طرفی در قبال یمن رو آورد.(*) تا جایی که بی‌طرفی پاکستان منجر به درگیری لفظی میان پاکستان و دیگر عضو ائتلاف یعنی امارت شد.(*) در واقع باید گفت این اقدام از دو منظر قابل‌بررسی است:

1.    ضعف عربستان در مدیریت ائتلاف 
همان‌طور که اشاره شد انصراف پاکستان و در نهایت درگیری این کشور با امارات و از سوی دیگر تردید ترکیه از حمایت عربستان و اعلام پذیرش پیشنهاد ایران در رابطه با یمن(*)  خبر از آن می‌دهد پیشنهاد رهبری معظم انقلاب در رابطه با شکست مفتضحانه سعودی‌ها پیش‌بینی واقعی و حقیقی است. یمنی‌ها با مقاومت خود و خویشتن‌داری نسبت به موضوع داخلی و حل مسائل یمنی با محور یمنی توانستند اردوگاه سعودی‌ها را به لرزه در آورده و عربستان در باتلاقی بزرگ به نام یمن تنها گرفتار شود و برای این کار یقیناً با هر پیشنهادی که بتواند مانع از فروروی بیشتر شود موافقت خواهند نمود. در واقع سعودی‌ها با اشتباه بچه‌گانه ابهت ظاهری خود را فروریختند. 

2.    مصروف ساختن هزینه‌های مالی فراوان عربستان در جنگ
عربستان یکی از بزرگ‌ترین خریداران اسلحه و تجهیزات نظامی در جهان است و پس از آمریکا، چین و روسیه در جایگاه چهارم جهان قرارداد. آغاز تنور جنگ در سوریه و عراق سبب افزایش خرید تسلیحات توسط سعودی‌ها و ارسال آن با عنوان کمک به گروه‌های معتدل‌( بخوانید تکفیری‌های اجاره‌ای در عراق و سوریه) شد. همین امر نیز در موضوع یمن اتفاق خواهد افتاد. جنگ‌سالاران غربی با تحریک سعودی‌ها و بزرگنمایی حوادث منطقه به دنبال آتش زدن به انبار دلارهای نفتی این رژیم هست تا تنور اقتصاد آمریکا و غرب را گرم نگه دارد. 

ب) جنایت جنگی رخ‌داده در یمن توسط سعودی‌ها ابعاد دیگر این تجاوز است. حمله سعودی در زمانی اجرایی شد که ملت یمن بر آن بودند بارهایی از استثمار، آزادی و ساخت کشور خود را تجربه کنند که ناگهان طبل جنگ نواخته شد و با حمله سعودی‌ها به زیرساخت‌های یمن، واقعه لیبی و سوریه را یادآور گردید و در نهایت بتوانند با چنین اقدامی ملت یمن را از هر نوع انقلابی علیه استکبار بیزار گردانند. 
در چنین زمانی پیش‌بینی می‌گردد تا دو هفته‌ی آینده با میانجی‌گری ترکیه و عمان، سعودی‌ها به سمت پذیرش آتش‌بس گام بردارند.(حركت اين دو كشور بخشي از پازلي است كه براي جلوگيري از شكست بيشتر سعودي طراحي شده) اما آنچه نبایستی مورد غفلت قرار گیرد بدعت گذاشته‌شده این رژیم در مواجهه با ملت‌های منطقه و جنایت و نسل‌کشی ددمنشانه است. حادثه ای که فقط می‌توان با موضوع جنایت رژیم صهیونیستی مقایسه نمود.

ج) آنچه پس از جنگ مورد انتظار است کوتاه نیامدن ملت‌های منطقه و افزایش هزینه‌های روانی جنگ برای دولت متجاوز است. این قابل‌پذیرش نیست کشوری با حمله نظامی و بدون هیچ قیدی عده از مردم بی‌گناه را بکشد و با خیالت راحت مسئله با سانسور مواجهه گردد. یقیناً پس از جنگ خط خبری نسبت به این موضع حتماً نگاه مطالبه‌گرایانه باید داشته باشد تا از این دست حوادث دیگر تکرار نگردد. 
آنچه بایستی توجه داشت به حقیقت نزدیک شدن این جمله رهبری معظم انقلاب در مورد مسئله حمله سعودی‌ها به یمن است. ایشان می‌فرماید: «این‌ها قطعاً ضربه خواهند خورد؛ قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد.»(20/1/1394) جمله‌ای که فراوان در چند روز آینده مصادیقش رسانه‌ای خواهد شد. تضعیف ائتلاف علیه انصارالله یکی از این مصادیق است.