پايگاه خبري تحليلي «پارس»- در پی تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده و رفتار شنیع پلیس فرودگاه، جمعی از کاربران شبکه های اجتماعی خواستار استعفا یا عزل رئیس سازمان حج و زیارت شدند.

اطلاع رسانی و واکنش دیر هنگام سازمان حج و زیارت به تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده ناراحتی و خشم بسیاری از مردم و همینطور کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت.

گفتنی است در پی تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی و رفتار شنیع پلیس فرودگاه، سازمان حج و زیارت پس از این حادثه ناگوار خبری را اعلام نکرد و تنها اخبار افزایش اعزام به عمره بود که در صدر خبرهای رئیس این سازمان منتشر می شد تا اینکه افشاگری رسانه ها باعث واکنش این سازمان به این رفتار شنیع شد.

همچنین بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با ارسال پست هایی با ‫#‏استعفای_رئیس_سازمان_حج‬ و ‫#‏تجاوز_به_زائران‬ خواستار استعفا یا عزل رئیس این سازمان به علت واکنش نامناسب و همچنین عدم تامین امنیت زائران ایرانی در عربستان شدند.

درباره ماجرای فرودگاه جده چه می توان گفت؟
درباره ماجرای فرودگاه جده چه می توان گفت؟ یقه چه کسی را باید گرفت؟ اصلا یقه چه کسی یا چه نهادی را می توان گرفت؟ چه ارگانی پاسخگو یا مرجع شکایت و درد دل آنهایی است که در سفر عمره، مورد بی حرمتی و برخوردهای زشت و ناشایست ماموران سعودی قرار می گیرند؟

مساله هتک حرمت زوار ایرانی، بی احترامی به ایرانیان و آزار و اذیت آنها در سرزمین وحی، مساله تازه ای نیست که کسی از آن بی اطلاع باشد. سالهاست که ماموران نظامی و انتظامی و مذهبی سعودی، با ایرانیان به بدترین شکل ممکن برخورد می کنند که متاسفانه در اکثر موارد، مسئولان مربوطه با توجیهات مختلف سیاسی و گاه مذهبی از کنار آن عبور می کنند.

یکی از این توجیهات این است که نفس حضور شیعیان و ایرانیان در مکه و مدینه (علی رغم خواست وهابی ها و تلاش آنها برای حذف شیعیان از سایر مسلمان در ایام عمره و حج) می تواند در وحدت جهان اسلام و آشنایی سایر زوار جهان اسلام با شیعیان و ایرانیان مفید باشد. البته در این نکته مهم، شکی نیست اما سوال اینجاست که به نفس حضور چه قیمتی؟ حد و حدود صبر و تحمل و سکوت در برابر آزار و اذیت سعودی ها و وهابیون تا کجاست؟ 

متاسفانه در سالهای اخیر گزارش های مستند و موثق بسیاری درخصوص بی حرمتی ماموران سعودی نسبت به زوار ایرانی منتشر شده است که البته این گزارشات، تنها بخش کوچکی است از آنچه که واقعا در عربستان سعودی اتفاق افتاده و می افتد. برخوردهای خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی ماموران سعودی در یک سال گذشته نیز، براساس گزارش بسیاری از زوار و روحانیون کاروان ها، بیشتر و بیشتر شده و کار به جایی رسیده که تقریبا از کاروان های مختلف، گزارشات مختلفی درخصوص جداسازی برخی افراد، بی حرمتی به آنها، توهین به روحانیون، تهدید به برهنه کردن، حتی اقدام عملی در برهنگی کامل برخی افراد، شنیده شده که با توجه به حجم زیاد این اخبار، به نظر نمی رسد اینها شایعه یا اخبار خلاف واقع باشد. 

انتشار این قبیل اخبار، ایجاب می کند که مسئولان مختلف از وزارت خارجه گرفته تا مسئولان سازمان حج، حساسیت بیشتری نسبت به تامین امنیت روحی و روانی و جانی زوار ایرانی از خود نشان بدهند. اما در کمال تعجب شاهدیم که معمولا واکنش دستگاه های مربوطه، چیزی جز انتشار تکذیبیه های تکراری و بیانیه های کم جان، نبوده است!

حال با توجه به رسانه ای شدن ماجرای اخیر که نگرانی و حسیاست بسیاری از هم وطنانمان و واکنش شدید مراجع عظام تقلید را نیز در پی داشته، آیا وقت آن فرا نرسیده که مسئولان مربوطه، در سیاست های خود تجدیدنظر کنند و اقدام قاطع تری برای دفاع از حریم زوار بیت الله الحرام انجام بدهند؟ آیا محکومیت های کم اثر و بدتر از آن تکذیبیه های شتابزده، پاسخگوی قربانیان، خانواده های آنان و مردم خواهد بود؟ اصلا آیا این واکنشها، پاسخگوی وجدان خود مسئولان محترم می باشد؟!    

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
از حادثه فرودگاه جده نباید به سادگی گذشت/ آیا باید هر توهینی بشنویم تا به یک مستحب عمل کنیم؟

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: بهترین تشویق، تشویق قرآن کریم است.

وی افزود: حق آبی است که همه موجوادت زمین به آن وابسته هستند و باطل همان کف‌های روی آب هستند که دوامی ندارند و به سرعت از بین می‌روند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه هر ملتی که از حق طرفداری کند به سعادت دست پیدا خواهد کرد گفت: کسانی که از باطل پیروی می‌کنند از بین خواهند رفت و از چشم دیگران نیز خواهند افتاد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: مردم باید بدانند که اگر طرفدار حق باشند به طور قطع در چشم مردم عزیز خواهند شد و اگر از باطل پیروی کنند از چشم مردم خواهند افتاد.

وی با اشاره به اینکه حادثه جده نباید رسانه‌ای می‌شد گفت: مایل نبودم این حادثه رسانه‌ای شود اما حال که رسانه‌ای شده است باید در مورد آن صحبت کنم و سئوالی که از مسئولان دارم این است آیا عمره که واجب نیست را باید برویم و زیر بار هر خفتی برویم؟

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از مسئولان سعودی نیز سئوال می‌کنم که اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد در کوچه‌های جده امنیت وجود خواهد داشت؟ فرودگاه جده یک فرودگاه بین‌المللی است که اگر در آنجا امنیت نباشد به طور قطع مردم ترس خواهند داشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه از مسئولان دولتی خود نیز می‌پرسم آیا نیاز است که به حج مستحب برویم گفت: آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب عمل کنیم؟

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه همه رسانه‌های خارجی در روز یک خبر از ایران دارند افزود: امیدوارم که این مذاکرات به یک نتیجه برسد و از سوی دیگر این مذاکرات یک نوع آبرو و عزت برای کشور است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: حادثه جده حادثه‌ای نیست که بشود از آن به راحتی گذشت، در برنامه‌هایی که می‌دانیم مایه عزت نیست باید از آن عبور کرد و باید از حق دفاع کنیم تا عزت‌مند شویم.

رئیس قوه قضائیه:
تعرض‌کنندگان به ۲ زائر ایرانی در عربستان باید به اشد مجازات برسند

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با محکوم کردن حمله نظامی اخیر عربستان سعودی به یمن و ابراز تأسف از این تجاوز گفت: تجاوز عربستان به یمن ماجرایی بسیار اسفناک در دنیای اسلام است که باید هر چه سریعتر از طریق گفتگو و مذاکره پایان داده شود، در غیر اینصورت قطعاً این تجاوز آشکار یک دولت مدعی اسلام علیه مردم مسلمان کشوری که خواهان تعیین سرنوشت خود هستند بی عکس العمل نخواهد ماند.

رئیس دستگاه قضا با اعلام اینکه «امیدواریم سعودیها بزودی به خودشان بیایند و دست از تجاوزگری و به خاک و خون کشیدن مردان، زنان و کودکان یمنی بردارند» تاکید کرد: نتیجه تصمیم گیریهای شخصی در کشوری که کوچکترین تجربه مردم سالاری ندارد، نه پارلمانی دارد و نه انتخاباتی در آن برگزار می شود همین است که بعنوان یک کشور مدعی اسلام به کشور مسلمان دیگری حمله می‌کند و آنان را از حق تعیین سرنوشت خود باز می‌دارد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش با اشاره به «خبر تأسف بار تعرض مأموران سعودی به دو زائر نوجوان ایرانی» تاکید کرد: ما نمی توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه با محکوم کردن این اقدام و اعلام اینکه «خاطیان باید به اشد مجازات برسند» گفت: تعرض به دو زائر در کشوری که مسئولانش خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند به هیچ وجه قابل قبول نیست و خاطیان باید به اشد مجازات برسند تا دیگر شاهد چنین جرایمی نباشیم.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) با انقلاب عزت و آبرو را برای مردم خریداری کرده‌اند و این عزت سبب شده است تا 6 نفر از وزرای خارجه کشورهای مختلف با وزیر خارجه ایران ماه‌ها در مذاکره به سر ببرند.