پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پاسخ نامه باراک اوباما به رهبر معظم انقلاب را به صورت غیر رسمی داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، اواخر مهر ماه سالجاری بارک اوباما با ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب، درخواستهایی در زمینه همکاری هایی علیه داعش، پرونده هسته ای ایران را مطرح ساخته بود.

نامه اوباما در شوراهای عالی و نهادهای کارشناسی حکومتی و غیر حکومتی ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پاسخ نسبتا مفصلی به صورت غیر رسمی از سوی دولت برای وی ارسال شد.

در مورد جزئیات نامه اوباما و پاسخی که از سوی مراجع دولتی ایران تهیه شده، هنوز هیچ مرجع رسمی و غیر رسمی از سوی ایران و آمریکا منتشر نشده است.

البته نشریات «هاآرتص» و «نیویورک تایمز» مدعی شدند باراک اوباما در نامه خود به رهبر معظم انقلاب گفته است که ائتلاف بین المللی و حملات هوایی در سوریه تنها برای مبارزه علیه داعش است و امریکا برنامه‌ای برای براندازی دولت اسد ندارد.  

هاآرتص با این ادعا که «اسرائیل به صورت مستقل از نامه اوباما به رهبر عالی ایران اطلاع یافته بود.» نوشت: اوباما همچنین در این نامه از تمایل خود برای توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته است.  

نیویورک تایمز نیز نوشت: اوباما در نامه خود به رهبر عالی ایران نوشته است که امریکا و ایران منافع مشترکی در مبارزه با داعش دارند.

نکته جالب توجه این است که برعکس نامه های گذشته اوباما، این بار خبر نامه رئیس جمهور آمریکا را یک رسانه آمریکایی منتشر کرد.

سعدالله زارعی استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و كارشناس مسائل بین‌المللی آمریکا در این زمینه به پارس می گوید: «اصرار زیادی داشت تا ایران و هم‌پیمانان آن در عراق اجازه دهند آمریکا نیز در این عملیات‌ها نقشی ایفا کند. نیروهای جهادی عراق و رهبری‌کننده‌ عملیاتی آنان به‌خوبی می‌دانستند که آمریکا حاضر نیست تحت اشراف فرماندهی عملیات‌‌های زمینی ضد داعش عمل کند و از این رو مداخله‌ آن نه‌تنها کمکی به پیشرفت عملیات نظامی نمی‌کند بلکه یک عامل اخلال‌کننده نیز خواهد بود. از سوی دیگر «المراتب» و فرماندهی آن به خوبی می‌دانستند که آمریکا اگر یک گلوله شلیک کند با دروغ‌پردازی رسانه‌ای کار را به نام خود تمام کرده و حیثیت نیروهای جهادی که مستقل و اعتقادی بودن از مختصات اصلی آن است را به تاراج برده و باعث یأس مردم عراق از توانایی‌های خود در مقابله با دشمنان خویش می‌شدند. از این رو این نیروها به مقامات ارشد عراق اعلام کردند که حاضر به مشارکت با آمریکا در هیچ عملیات نظامی نیستند و در صورت مداخله‌ آمریکا عملیات را متوقف می‌کنند. این موضوع سبب شد که مقامات ارشد عراق همصدا با نیروهای جهادی مخالفت خود را با مداخله‌ آمریکا در عملیات‌های جهادی اعلام نمایند.»

وی افزود: این سیاست ثمره‌ بسیار شیرینی داشت و از این روست که بیش از سه چهارم مناطق تحت اشغال داعش آزاد شده‌اند بدون آن‌که آمریکایی‌ها در این رابطه حتی یک تیر شلیک کرده باشند.

وی اضافه کرد: ضربه‌ سنگین چنین وضعیتی به حیثیت امنیتی آمریکا کاملاً واضح است و از این رو طبیعی است که آقای اوباما نامه‌ای بنویسد و از رهبر معظم انقلاب اسلامی که غرب ایشان را نقطه‌ اصلی و مرکزی فتوحات و پیروزی‌های جبهه‌ اسلام می‌داند، بخواهد در این خصوص تجدید نظر داشته باشد. رسانه‌ها -درست یا نادرست- نوشته‌اند اوباما در نامه‌ خود از حضرت امام خامنه‌ای دامت‌افاضاته خواسته است که بدون درنظر گرفتن سیاست‌های آمریکا در سوریه، برای مقابله با داعش به آمریکا اجازه دهد در این رابطه نقشی داشته باشد.

سعدالله زارعی خاطرنشان ساخت: این البته نامه‌ سومی است که برای باز شدن گره آمریکا به ایران رهسپار شده است و البته رهبری معظم انقلاب ضمن آن‌که همواره دست کارشناسان را در بررسی موضوع باز گذاشته‌اند، اما در نهایت به یک نکته‌ کلیدی که تاریخ، درستی آن را به تکرار گواهی کرده است، اشاره داشته‌اند: «ملت ایران به آمریکا اعتماد ندارد. آنان در زیر دستکش‌های مخملین، دست‌های چدنی پنهان کرده‌اند.»