پايگاه خبري تحليلي «پارس»- پیروزى‌هاى اخیر ارتش عراق به‌ویژه در منطقه جرف الصخر، نشان‌دهنده عزم نیروهاى مردمى و ارتش عراق براى مقابله با تهدیدهاى‌ تروریستى دانسته شده است. پیروزى اخیر ارتش عراق در نتیجه برنامه‌ریزى و تاکتیک عالى به‌دست آمد و نکته مهم دیگر درباره عملیات جرف الصخر این است که آزادى این منطقه به‌دست نیروهاى عراقى انجام شد. نوشتار حاضر به ابعاد این پیروزى مى‌پردازد.

jerfolsakhr (1)

جرف الصخر یک منطقه مسکونى در عراق است که در استان بابل بین شهرهاى بغداد و کربلا واقع شده است و این منطقه، موقعیت خطیرى براى شهر کربلا دارد و هرساله در سالگرد شهادت حسین‌بن على(ع) مسلمانان شیعه از همین منطقه خود را به کربلا و مقبره امام حسین(ع) مى‌رسانند. جرف الصخر 682.80 نفر جمعیت دارد.

jerfolsakhr (2)

سیطره نیروهاى عراقى بر جرف الصخر با کمک بسیج مردمى شامل نیروهاى داوطلب، نیروهاى سازمان بدر، نیروهاى گروه اهل الحق، حزب‌الله، گردان‌هاى السلام و دیگر گروههاى مقاومت محقق شد و هیچ نیروى خارجى از ائتلاف بین‌المللى، حمله هوایى در این عملیات انجام نداد و نشانه‌هاى فعلى حاکى است که جرف الصخر، مناطق شمالى بابل و جنوب غرب بغداد تحت کنترل کامل ارتش است. این عملیات هم‌چنین موجب دفع ‌تروریست‌هاى داعش به مناطق خارج بابل و به‌طور مشخص «عامریه» و «فلوجه» شد، جایى که نیروهاى امنیتى عراق مشابه تاکتیک عملیات جرف الصخر، براى آزادسازى این دو شهر از داعشى‌ها آماده مى‌شوند.

Jurf34

اهمیت عملیات قریب الوقوع در فلوجه و عامریه از آن‌جهت است که این دو منطقه براى داعشى‌ها حائز اهمیت است و آن‌را از مهم‌ترین مناطق راهبردى خود مى‌دانند و اگر داعش این دو منطقه را از دست بدهد با افول شدید نفوذ خود روبه‌رو مى‌شود و مى‌توان گفت که داعشى‌ها کاملاً نبرد را باخته‌اند زیرا تسلط بر همه مناطق استان الانبار در گرو آزادى این دو شهر است. در عین حال مقامات امنیتى -نظامى عراق معتقدند که امکان آزادسازى همه مناطق استان الانبار که تحت سیطره داعش است با آزادسازى فلوجه و عامریه وجود دارد زیرا شمار داعشى‌ها در مناطق الانبار به نسبت فلوجه و موصل که کانون استقرار این گروه‌ تروریستى است، اندک است.

jerfolsakhr (3)

بسیارى از ناظران سیاسى، عملیات آزادى جرف الصخر و آمرلى را شبیه به دو عملیات القصیر و القلمون در سوریه مى‌دانند که مقدمه پیروزهاى راهبردى بزرگى شد که در نهایت به شکست راهبرد گروههاى‌ تروریستى و حامیانشان در سوریه منجر گردید.

jerfolsakhr (4)

براى اجراى عملیات جرف الصخر چهار ماه کار شناسایى منطقه به طول انجامید و از 18 شعبان که نخستین گروه مقاومت در منطقه مستقر شد تا قبل از اجراى عملیات، کار شناسایى و کسب اطلاعات به طول کشید. منطقه جرف الصخر به‌نوعى دروازه بغداد، کربلا و نجف محسوب مى‌شود و ماشین‌هاى بمب‌گذارى از این منطقه راهى دیگر نقاط کشور عراق شده و در منطقه جرف الصخر به‌خاطر بافت قبیله‌اى و حضور قومیت‌هاى مختلف، داعش توانسته بود در برخى عشایر نفوذ کرده و فعالیت‌هاى خود را ساماندهى کند.

jerfolsakhr (5)

عملیات جرف الصخر، از کلیدخوردن میدانى تا پیروزى کامل، چیزى حدود قبل از نماز صبح روز جمعه تا قبل از نماز ظهر به طول انجامید. در این عملیات مهم آن بود که هیچ‌گونه کمک هوایى از سمت ائتلاف انجام نشد و فقط چند دقیقه قبل از عملیات به آن‌ها اعلام شد که در این منطقه قرار است عملیات انجام شود.لذا ابلاغ شد که اگر هواپیمایى در منطقه حضور داشته باشد به‌مثابه دشمن به‌حساب آمده و مورد اصابت قرار مى‌گیرد و اجازه هیچ‌گونه پرواز بر فراز منطقه عملیات به گروه‌هاى ائتلاف داده نشد. این عملیات با همکارى و هماهنگى تمام گروه‌هاى مقاومت و مردمى انجام شد و سپاه بدر به فرماندهى سردار «هادى عامرى» که شخصاً در میدان حضور داشت، حمایت و پشتیانى نیروهاى هجوم را بر عهده داشت.

jerfolsakhr (7)

گروه مقاومت عصائب اهل حق با بیش از 6 گردان و ظرفیت 1500 نفر هجوم اصلى را عهده‌دار بود و حزب‌الله عراق با هجوم شعاعى و نقطه‌اى، دشمن را غافلگیر کرد. از طرفى فعالیت توپخانه ارتش عراق و پدافند عامل آن، فرصت هرگونه واکنش را از نیروهاى داعش گرفت. اطلاعات میدانى خانه به خانه و نقطه به نقطه‌اى که از منطقه در اختیار نیروهاى مقاومت قرار گرفت، موجب شد تا در عملیاتى کمتر از یک ساعت و نیم، اصل هجوم صورت گیرد.

jerfolsakhr (8)

اصل سوم که مربوط به تثبیت است، با حضور به‌موقع ارتش و گردان‌هاى «سرایا السلام» به‌سرعت و قبل از اذان ظهر روز جمعه اتمام یافت و مرحله اول عملیات را حجت الاسلام «سید محمد طباطبایى» جانشین دبیرکل مقاومت و فرمانده میدانى عصائب اهل الحق در این عملیات اعلام کرد. در این عملیات هیچ‌یک از نیروهاى مقاومت و ارتش کشته یا مجروح نشدند و این مسأله نمایان‌گر برترى اخبارى و اطلاعاتى نیروهاى مقاومت بود که عملیات با وجود این گستردگى در متن عملیات بدون هیچ شهید و مجروحى اتمام یافت. صرفاً ساعتى بعد از عملیات دو تن از نیروهاى عصائب که در تعقیب و گریز چند نفر از داعشى‌ها بودند، بیرون از منطقه جرف الصخر به شهادت رسیدند.

jerfolsakhr (9)

در عملیات جرف الصخر که عاشورا نام داشت و مرحله دوم انتقام خون شهید ابوکوثر که یکى از فرماندهان اصلى عصائب بود، علاوه بر دستاوردهاى بسیار اطلاعاتى، 40 نفر از اهل فن و نیروهاى آموزش‌دیده گروه‌ تروریستى داعش که بیشتر وظیفه طراحى در عملیات‌ها و بمب‌گذارى‌ها را بر عهده داشتند، به هلاکت رسیدند. به‌عبارتى مى‌توان گفت که در این عملیات 40 فرمانده اصلى داعش و اتاق فکر آن‌ها از بین رفت و بیش از 200 عنصر میدانى داعش نیز در این عملیات به هلاکت رسیدند.

jerfolsakhr (10)

 تبعات پر اهمیت این عملیات
عملیات آزادسازى جرف الصخر با تفکر و برنامه‌ریزى کاملاً عراقى و به مدد مشارکت و حضور و رهبرى کسانى‌که سابقه طولانى در مقاومت اسلامى داشته‌اند و نیز هماهنگى و انسجام عالى ارتش و نیروهاى پلیس دولت مرکزى و نیروهاى مردمى با حمایت و پشتیبانى نیروى هوایى ارتش عراق صورت گرفته است و رزمندگان در این عملیات با توکل به خدا و استفاده از امکانات ملى و به‌رغم محاصره تسلیحاتى ارتش عراق و البته با حمایتهاى تسلیحاتى و معنوى جمهورى اسلامى ایران پیش رفتند و در ساعات اولیه‌، تروریستها را شکست دادند. در ادامه این عملیات و با همکارى مردم و هشیارى نیروهاى اطلاعاتى؛ نیروهاى عراقى با بازجویى اعضاى 400 خانواده‌اى که طى عملیات آزادسازى «جرف الصخر» از محاصره داعش رهایى یافته بودند، 60 تروریست را که باتراشیدن ریش و تغییر لباس، خود را در میان ساکنان جرف الصخر جا زده بودند تا فرار کنند، شناسایى و دستگیر کردند.

jerfolsakhr (12)

نکته مهم آن‌که پس از این‌که فتنه داعشى- بعثى در عراق کلید خورد و ماهیت حامیان آنان براى مردم عراق آشکار شد، مرجعیت دینى در عراق، بسیج مردمى را براى مبارزه با تروریست‌ها ضرورى اعلام کرد. پس از این درخواست، مردم عراق از قشرهاى مختلف به‌ویژه جوانان به صحنه آمدند و براى دفاع از کیان کشورشان در صفوف واحد قرار گرفتند.

jerfolsakhr (13)

مرجعیت در عراق از جایگاه ویژه‌اى برخوردار است و در طول سال‌هاى گذشته موضع‌گیرى مرجعیت، عراق را از جنگ داخلى و طایفه‌اى مصون نگه داشته است. وضعیت کنونى عراق هم نشان مى‌دهد، موضع‌گیرى مرجعیت در بسیج مردمى نقش مهمى در پاکسازى عراق از لوث‌ تروریست‌ها دارد.

jerfolsakhr (14)

در همین حال؛ عملیات عاشورا نشان مى‌دهد هدف کنونى ائتلاف به‌اصطلاح بین‌المللى ضد داعش همچنان در چارچوب منافع حامیان ‌تروریست‌ها است و این فقط مردم عراق هستند که باید از تمامیت ارضى و حاکمیت ملى کشورشان دفاع کنند. ارتش عراق با اتکاء به نیروى مردمى مى‌تواند عملیات سخت ضد تروریست‌ها را در این کشور به موفقیت برساند و نمونه بارز آن، موفقیت ارتش عراق در عملیات عاشورا و آزادى منطقه راهبردى جرف الصخر است.

jerfolsakhr (18)

نقش برجسته سردار سلیمانی در آزادي جرف الصخر
ارتش عراق با حمایت نیروهای مردمی و عشایر در یکی از بارزترین و بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود توانست به طور کامل بر شهر "جرف الصخر" و اطراف آن تسلط یابد و پرچم داعش را از ساختمان‌های شهر پایین کشد.

jerfolsakhr (19)

این عملیات شامگاه دیروز ـ جمعه دوم آبا‌ن ماه 1393 ـ با نام "عاشورا" و بدون کمک نیروهای غربی موسوم به "ائتلاف ضد داعش" آغاز شد که در آن علاوه بر به هلاکت رسیدن حدود ۲۰۰ تکفیری داعش و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر از آن‌ها، منطقه راهبردی و مهم جرف الصخر در شمال استان بابل آزد شد.

jerfolsakhr (23)

«سردار حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که این‌ روزها در خطوط مقدم جبهه قرار دارد در شهر جرف الصخر نیز دیده شد.

jerfolsakhr (24)

در این تصاویر منتشر شده حاج قاسم در کنار «هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق، «حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبائی» جانشین دبیرکل گروه عصائب اهل الحق و «شیخ عدنان الشحمانی» فرمانده کتائب تیار الرسالی حضور دارد.

jerfolsakhr (25)

در این پیروزی بزرگ، نقش گروه عصائب اهل الحق نقشی بی بدیل بوده که فرماندهی آن را حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمد طباطبایی» جانشین حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ «قیس خزعلی» بر عهده داشت و در تصاویر زیر حضور این فرمانده خستگی ناپذیر به وضوح دیده می‌شود.

jerfolsakhr (26)

عصائب اهل الحق عملیات آزادسازی جرف الصخر را با نام «انتقام خون ابوکوثر» آغاز و به موفقیت رساند.

jerfolsakhr (27)

شبکه‌های اجتماعی در عراق که از نقش اساسی سردار سلیمانی در آزادسازی شهر آمرلی تمجید کرده بودند امروز اعلام کردند که سردار سلیمانی صددرصد در آزادسازی جوف الصخر نقش داشته است.

jerfolsakhr (28)

شهر جرف الصخر که در شمال استان بابل و جنوب بغداد قرار دارد برای دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی آن از اهمیت راهبردی برخوردار بود، به ویژه اینکه در ماه کنونی این مناطق محل تردد صد‌ها هزار تن از شیعیان به استان‌های جنوبی به ویژه کربلای معلی در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) خواهد بود.

jerfolsakhr (20)

«ابوبکر بغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش نیز در پیامی صوتی با اذعان به شکست سنگین در این منطقه نیز دلیل آن‌را عدم مقاومت اعضایش در مقابل نیروهای امنیتی عراقی اعلام کرد.

jerfolsakhr (22)

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق نیز با تبریک آزادسازی جرف الصخر تاکید کرد آزادسازی منطقه جرف الصخر کلید پیروزی‌های بعدی و آزاد سازی دیگر مناطق از دست گروه داعش است.

jerfolsakhr (29)

jerfolsakhr (30)

jerfolsakhr (31)

jerfolsakhr (32)

jerfolsakhr (33)

jerfolsakhr (34)

jerfolsakhr (35)

jerfolsakhr (36)

jerfolsakhr (37)

jerfolsakhr (38)

jerfolsakhr (6)