روز گذشته همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق برگزار شد و در رأس ساعت 7 به وقت محلی پایان یافت، در این باره کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان مشارکت مردمی در این رفراندوم را 74 درصد اعلام کرده است.

در همین راستا، «شیروان زراری» سخنگوی این کمیسیون در جریان نشستی خبری میزان مشارکت در همه پرسی مذکور را ۷۲.۱۶ درصد اعلام نمود.

به گزارش شبکه سومریه نیوز عراق، همچنین کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، میزان رای آری در همه‌پرسی استقلال از 90 درصد فراتر رفت و میزان مشارکت بیش از 72 درصد بود.

وی افزود: این پیش‌بینی وجود داشت که رای آری با توجه به ارقام اعلام شده در شهرهای مختلف از 95 درصد تجاوز کند.

این در حالی است که دولت عراق اجرای مصوبات شورای وزارتی امنیت ملی این کشور را در واکنش به همه‌پرسی شروع کرده است.
کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم افزود: مشارکت بیش از 72 درصد شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد یعنی استان‌ کرکوک، شهرستان سنجار، شهرک بعشیقه در استان نینوا، شهرستان طوز خورماتو در استان صلاح‌الدین به اضافه شهرستان خانقین، شهرک‌های مندلی، جلولاء و قره تپه در استان دیالی بود.

منابع رسمی گفتند، میزان مشارکت در اربیل از 80 درصد تجاوز کرد در حالی که در دهوک نزدیک به 90 درصد بود و در استان‌های سلیمانیه و حلبچه از 55 درصد تجاوز کرد.

آخرین خبرها از همه‌پرسی/ مشارکت 72 درصد اعلام شد

به گزارش ایسنا، شیروان زراری، سخنگوی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی نیز در کنفرانسی خبر اعلام کرد، میزان مشارکت در همه‌پرسی به بیش از 72 درصد رسید.

زراری افزود: تعداد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به سه میلیون و 305 هزار و 925 تن رسید.

مراکز اخذ رای راس ساعت هفت عصر روز دوشنبه بعد از تمدید یک ساعته بسته شد.

این مسئول کمیسیون شب گذشته اعلام کرد: نتایج همه‌پرسی ظرف 72 ساعت اعلام می‌شود.

گزارش‌ها از جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف اقلیم حکایت دارد.

در همین حال، نیروهای امنیتی عراق به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور در برخی خیابان های کرکوک مستقر شده‌اند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کرده‌اند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود. شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست اما کردها، این شهر را بخشی جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند.

عبادی به نیروهای امنیتی تحت فرمان دولت مرکزی دستور داده که برای اقدام نظامی برای حفاظت از شهروندان در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک آماده باشند.

حشد شعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که حاضر است برای حفاظت از شهروندان در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شود.

نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک این اقدام دولت مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شده است.

منابع خبری نزدیک به اقلیم کردستان گزارش داده‌اند که مردم در کرکوک برای جشن به خیابان‌ها آمده‌اند. فرماندار کرکوک از مردم خواسته از تیراندازی هوایی برای شادمانی خودداری کنند تا تنش ایجاد نشود.

در همین رابطه خبرگزاری مهر گزارش داده است: همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تاکنون با واکنش های بسیاری در عرصه های داخلی و خارجی مواجه شده است.

*اتحادیه عرب: همه پرسی استقلال کردستان عراق وبال منطقه خواهد بود

«کمال حسن علی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب از برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به شدت انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: همه پرسی استقلال کردستان وبال منطقه خواهد بود.

این مقام اتحادیه عرب افزود: آنچه اکنون در اقلیم کردستان عراق رخ می دهد، نمونه ای از وجود انشقاق و جدایی در منطقه است.

* حیدر العبادی: نتایج همه پرسی اقلیم کردستان را نمی پذیریم


نخست وزیر عراق در سخنانی بر عدم به رسمیت شناختن نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق که روز دوشنبه برگزار گردید تاکید کرد.

حیدر العبادی با بیان اینکه این همه پرسی بدون نظارت قانونی و به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین الملل برگزار شده است از افزایش اقدامات علیه مسئولان این «هرج و مرج و فتنه» خبر داد.

وی در جریان بازدید از مقر فرماندهی عملیات مشترک گفت: نیروهای ما بر روی زمین مشغول مبارزه هستند و هیچ چیز ثانوی همچون همه پرسی یا غیره آنها را به خود مشغول نمی کند.

العبادی افزود: دادگاه فدرال بر عدم برگزاری همه پرسی بخاطر مغایرت آن با قانون اساسی تاکید کرده و ما حاضر نیستیم نتایج این همه پرسی را قبول کنیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما به زور متوسل نخواهیم شد و بر قانون اساسی تکیه داریم و این تنها دادگاه فدرال است که به این اختلاف رسیدگی می کند. ما یا هر طرف دیگری نتایج همه پرسی را نخواهیم پذیرفت و اقدامات خود علیه مسئولان این فتنه را تشدید خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: مناطق مورد اختلاف باید تحت اختیار دولت فدرال قرار گیرد و در جریان همه پرسی شاهد تهدید شهروندان با زور بوده ایم.

آخرین خبرها از همه‌پرسی/ مشارکت 72 درصد اعلام شد

* ابراز نگرانی سازمان ملل درباره پیامدهای همه پرسی اقلیم کردستان

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه نسبت به احتمال عدم ثبات در اقلیم کردستان عراق در پی برگزاری همه پرسی جدایی این منطقه ابراز نگرانی کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه نسبت به احتمال عدم ثبات در اقلیم کردستان عراق در پی برگزاری همه پرسی جدایی این منطقه ابراز نگرانی کرد.

گوترش ضمن تاکید بر احترام به وحدت، حاکمیت و ثبات عراق افزود که مسائل موجود بین بغداد و اربیل باید با گفتگو حل شود.

میزان مشارکت نهایی بر اساس اعلام یک منبع وابسته به کمیته همه پرسی اقلیم کردستان

یک منبع وابسته به کمیته همه پرسی اقلیم کردستان عراق در گفتگو با اسپوتنیک، میزان مشارکت نهایی را 80 درصد خواند.


اعلام موعد نتیجه همه پرسی

کمیته همه پرسی اقلیم کردستان اعلام کرد: نتیجه نهایی همه پرسی طی 72 ساعت آینده اعلام خواهد شد.


اجبار آوارگان عراقی برای مشارکت در همه پرسی اقلیم کردستان

فعالان ایزدی عراقی اعلام کردند که آوارگان عراقی که گروه تروریستی داعش چند سال قبل آنها را از خانه و کاشانه شان بیرون کرده بود این بار با تهدیدات نیروهای اقلیم کردستان عراق روبه رو شدند آنها یا باید در همه پرسی این اقلیم با رای آری شرکت می کردند و یا گرسنگی می کشیده و از اردوگاه های محل اسکانشان بیرون می شدند.

منابع عراقی در اردوگاه های آوارگان در دهوک و زاخو تاکید کردند که نیروهای امنیتی اقلیم کردستان خانواده های آواره را در اردوگاه های خانک و جم مشکو تهدید کردند که اگر در همه پرسی شرکت نکنند آنها را بیرون کرده و از غذا محروم میشوند.

یکی از آوارگان ایزدی از اردوگاه جم مشکو در دهوک گفت که صبح امروز از سوی نیروهای اقلیم تهدید شده اند که اگر با رای آری در همه پرسی شرکت نکنند چادر آنها مصادره می شود.یکی از این آوارگان قصد ترک اردوگاه به سمت سنونی را داشته اما نیروهای اقلیم مدارک شناسایی وی را مصادره کردند.

علی البیاتی رئیس نهاد «نجات ترکمان ها» در عراق گفت که خانواده های ترکمان از سوی نیروهای احزاب کرد تهدید شده اند

جبهه العمل الاسلامی لبنان؛ همه پرسی اقلیم کردستان توطئه آمریکایی صهیونیستی است

در بیانیه صادره از سوی جبهه العمل الاسلامی لبنان آمده است:همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق یک توطئه آمریکایی صهیونیستی جدید و در عین حال قدیمی است که هدف آن تجزیه عراق و سوریه و کشورهای همسایه و باقی نگه داشتن تنش های طایفه ای و مذهبی و نژادی در منطقه به شمار می آید.

در این بیانیه تاکید شده است: این همه پرسی یک چالش جدید پیش روی امت عربی و اسلامی بعد از چالش تروریسم تکفیری که ترس و وحشت و کشتار را به اسم دین برجای گذاشت قرار می دهد.این همه پرسی در شرایطی صورت می گیرد که تکفیری ها در حال شکست هستند تنها دشمن صهیونیستی خواهان تسریع اجرای آن است و موافقت خود را قبل از هر دولت دیگری در جهان اعلام کرد.همکاری امنیتی و نظامی میان دشمن صهیونیستی و اقلیم کردستان عراق از دیر باز وجود دارد و ما نسبت به قرار گرفتن پرچم صهیونیستها در کنار پرچم کردستان متاسفیم چرا که این مساله همکاری با رژیم مذکور را نشان می دهد.ما به برادران کرد خود نصیحت می کنیم که از پیرامون عربی و اسلامی خود جدا نشوند چرا که آن دیر یا زود تنها پناهگاه آنها خواهد بود آمریکا و رژیم صهیونیستی می خواهند امت و کشورهای ما را تکه تکه و ضعیف ببینند.

آخرین خبرها از همه‌پرسی/ مشارکت 72 درصد اعلام شد

*رد پای صهیونیستها در همه پرسی اقلیم/پیشمرگ‌ها: از نتانیاهو ممنونیم

سیروان بارزانی فرمانده نیروهای پیشمرگه در گفتگو با خبرگزاری نووستی گفت: در حال حاضر در شرایط بسیار پیچیده ای به سر می بریم چرا که شاهد مرحله انتقالی در تاریخ کردها هستیم.

وی افزود: ما هرگز کسانی را که از ما حمایت جدی به عمل آوردند از جمله اسرائیل فراموش نخواهیم کرد. ما با اسرائیل مرزهای مشترک و حریم هوایی مشترک نداریم بنابراین هیچ کمک نظامی از سوی آنها دریافت نکردیم بلکه تنها حمایت سیاسی و معنوی دریافت کردیم. ما از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دلیل این حمایت تشکر می کنیم.

در میان مخالفتهای منطقه ای و جهانی تنها رژیم صهیونیستی با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق موافق بود.

*ترکیه، شبکه کُردی را از «ترک‌ست» حذف کرد

رووداو اعلام کرد که شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه امروز دوشنبه 25 سپتامبر 2017 پخش شبکه کُردی رووداو را بر روی ماهواره «ترک‌ست» متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش؛ شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه با حذف شبکه اقلیم کردستان از ترکست موافقت کرده است.

این شبکه اخبار مربوط به همه پرسی را به طور گسترده پوشش می دهد.

*منع آمد و شد وسایل نقلیه در کرکوک

«افراسیاب کامل» سخنگوی فرماندهی نیروهای پلیس کرکوک اعلام کرد که بنا به دستور استانداری کرکوک و فرمانده پلیس منع آمد شد خودروها و وسال نقلیه را داخل این استان تا اطلاع ثانوی اجرا می کند.

از سوی دیگر خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای پیشمرگ تجهیزات نظامی خود را به پایگاه نظامی مخمور واقع در شرق موصل ارسال می کنند.

پیشتر نیز منابع عراقی از اعزام شمار زیادی از نیروهای حشد شعبی به سوی طوزخورماتو به منظور مقابله با حوادث احتمالی خبر دادند.

با وجود تمام مخالفتهای منطقه ای و جهانی اقلیم کردستان عراق امروز همه پرسی جدایی خود را از این کشور اجرا کرد.

*اقدامات اجرایی دولت عراق ضد همه پرسی

یک منبع دولتی عراقی اعلام کرد که دولت عراق شروع به اجرای مصوبات شورای امنیت ملی درباره همه پرسی اقلیم کردستان کرده است.

این منبع بیان کرد: در این راستا هماهنگی های لازم با کشورهای مربوطه برای توقف همکاری با اقلیم درباره گذرگاههای مرزی، فرودگاه و صادرات نفت به عمل آمده است و ما از این کشورها خواستیم که فقط از طریق دولت مرکزی تعامل کنند و این کشورها نیز موافقت خود را به عمل آورده اند و اقدامات در این زمینه به عمل آمده است. دستور العملی هایی به دستگاههای نظارتی و قضائی برای پیگیری اموالی که در حساب اقلیم و برخی سیاستمداران از فروش نفت اقلیم بدون هماهنگی با دولت مرکزی است، داده شده است.

منبع مذکور تاکید کرد: هیچ مذاکره ای با اقلیم کردستان به دنبال همه پرسی غیرقانونی به عمل نمی آید. اقدامات عملی در مناطق تحت سیطره اقلیم که در آن سیاست امر واقع به عمل آمده، اتخاذ خواهد شد. اقدامات قانونی ضد کارکنانی که در اجرای همه پرسی اقلیم مشارکت داشته اند به عمل خواهد آمد و اقدامات دیگری علاوه بر تصمیمات شورای امنیت ملی برای حفظ وحدت اراضی عراق و حمایت از شهروندان به عمل خواهد آمد.

*نماینده پارلمان عراق: همه پرسی اقلیم طرح رژیم صهیونیستی برای تجزیه عراق است

، عبود العیساوی عضو پارلمان عراق تاکید کرد: اصرار مسئولان اقلیم کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی برای برگزاری همه پرسی در واقع اجرای نقشه صهیونیستها برای تجزیه عراق به صورت کامل به شمار می آید.

وی در ادامه افزود: برگزاری این همه پرسی یک راه سریع و آسان ترین راه برای نابودی عراق از طریق جدایی اقلیم کردستان محسوب می شود. مسئولیت این اتفاق هم چنین بر عهده رهبران روند سیاسی در عراق است چرا که نتوانستند بر کشورهای منطقه برای توقف این طرح تاثیر بگذارند.

از سوی دیگر موفق الربیعی یکی از اعضای پارلمان این کشور گفت که قصد دارد پیشنهادی مبنی بر کاهش تاثیر آراء فراکسیون نمایندگان کرد در پارلمان ارائه دهد به طوریکه آراء آنها برای تصویب طرح ها کاهش یابد.

*اعزام نیروهای حشد شعبی به طوزخورماتو

یک منبع امنیتی در استان دیالی از گسیل شدن نیروهای حشد شعبی به سوی طوزخورماتو در استان صلاح الدین از بیم هر حادثه غیرقابل پیش بینی پس از همه پرسی خبر داد.

این منبع بیان کرد:شمار زیادی از نیروهای تیپ 23 حشد شعبی عازم طوزخورماتو در استان صلاح الدین شده است.

منبع مذکور اعلام کرد: نیروهای حشد شعبی که عازم طوزخورماتو شده اند به منظور حمایت از نیروهای امنیتی و حشد شعبی در آن مناطق در صورت بروز حوادث غیرقابل پیش بینی و هر گونه تنش احتمالی با نیروهای کُردی است.

*وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد: موضع لندن درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس دقایقی پیش با انتشار یک پیام توئیتری به اظهارنظر درباره همه پرسی امروز جدائی اقلیم کردستان از دولت عراق پرداخت.

وزیر خارجه انگلیس در این خصوص اعلام کرد: از همه طرف ها می خواهیم با حفظ آرامش در تلاش برای شکست داعش با یکدیگر همکاری کنند.

جانسون ادامه داد: آینده عراق در گرو گفتگو قرار دارد. انگلستان نیز آمادگی خود را برای کمک در این زمینه اعلام می کند.

لازم به ذکر است، اقلیم کردستان عراق علیرغم مخالفت های گسترده منطقه ای و بین المللی امروز 25 سپتامبر در حال برگزاری همه پرسی جدائی از دولت مرکزی عراق است.

*گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان/تأکید بر حفظ وحدت اراضی سوریه و عراق

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، دو طرف در جریان این گفتگوی تلفنی در خصوص آخرین تحولات سوریه و عراق بحث و تبادل نظر کردند.

طبق اعلام رسانه های عربی، پوتین و اردوغان در جریان این تماس تلفنی بر لزوم حراست از وحدت اراضی عراق تأکید کردند.

گفتنی است، مقامات عراقی برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را برای وحدت اراضی این کشور تهدیدآمیز می دانند.

*درگیری حشد شعبی با نیروهای پیشمرگه در طوزخورماتو تکذیب شد

علی الحسینی سخنگوی حشد شعبی عراق در محور شمال، هر گونه درگیری مسلحانه میان حشد شعبی و نیروهای پیشمرگه در طوزخورماتو در استان صلاح الدین را تکذیب کرد.

وی افزود: آنچه رسانه ها درباره درگیری های مسلحانه میان حشد شعبی و نیروهای پیشمرگه مخابره کرده اند بی اساس و کذب است. اوضاع در طوزخورماتو آرام و هیچ تنشی میان نیروهای مستقر در آنجا وجود ندارد. آنچه رخ داده و یک غیرنظامی کشته شده است ناشی از تیراندازی افراد ناشناس بوده است.

*مقتدا صدر از دولت خواست به نیروهای نظامی آماده باش بدهد

مقتدا صدر رهبر جریان صدر بیانیه ای درباره همه پرسی کردستان صادر کرد و از دولت عراق خواست که بر همه منافذ زمینی، هوایی مسلط و از مرزهای حمایت کند.

وی از دولت خواست که نیروهای امنیتی را به حالت آماده باش درآورد.

رهبر جریان صدر خواستار نشست شیعی-سنی فراگیر و در اسرع وقت درباره همه پرسی اقلیم کردستان شد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست که نشست فوق العاده در عراق برگزار کنند.

آخرین خبرها از همه‌پرسی/ مشارکت 72 درصد اعلام شد

*چاوش اوغلو:در صورت اقدام علیه ترکمن‌های اقلیم وارد عمل می‌شویم

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره هرگونه اقدام علیه ترکمن‌ها در اقلیم کردستان عراق به مقامات این منطقه هشدار داده است.

وزیر خارجه ترکیه در این خصوص گفت: در صورت وقوع هرگونه اقدام علیه ترکمن‌ها در اقلیم کردستان عراق، آنکارا برای عملیات نظامی تردید نخواهد کرد.

*مصوبات امروز پارلمان عراق ضد همه پرسی اقلیم کردستان

یک منبع پارلمانی عراق از تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته پارلمانی مکلف به اقدامات ضد همه پرسی اقلیم کردستان خبر داد.

این منبع بیان کرد: کمیته تصمیماتی اتخاذ کرده است که حاکم الزاملی رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در داخل جلسه پارلمان که امروز برگزار شد آنرا قرائت کرد. این تصمیمات شامل بستن همه منافذ مرزی با کردستان، عدم تعامل با شرکت های فعال در مناطق مورد مناقشه و به ویژه شرکت های نفتی و قطع حقوق کارکنانی که در همه پرسی مشارکت کرده اند، است.

به گفته این منبع؛ همچنین بر اساس این تصمیمات، فرمانده کل نیروهای مسلح ملزم به استقرار نیروهای نظامی عراق در همه مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک که قبل از ۱۰/۶/۲۰۱۴ نیروهای عراقی در آن مستقر بودند، شده است.

این منبع بیان کرد: پارلمان عراق به همه تصمیمات رای داد.

*الزاملی: تمامی مسئولان شرکت کننده در همه‌پرسی اخراج می‌شوند

«حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از اتخاذ گام های جدیدی علیه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان خبر داد.

حاکم الزاملی در این خصوص تصریح کرد: تمامی مسئولان دولتی و امنیتی شرکت کننده در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از کار اخراج خواهند شد.

گفتنی است، پارلمان عراق حیدر العبادی نخست وزیر این کشور را ملزم به استقرار نیروهای عراقی در همه مناطق مورد مناقشه کرده است.

*العامری: همه پرسی توطئه بزرگ ضد عراق است/اجازه داده نمی شود

هادی العامری دبیر کل سازمان بدر اعلام کرد: برگزاری همه پرسی توطئه بزرگی ضد وحدت عراق است. آنچه در شمال عراق می گذرد توطئه بزرگی ضد وحدت عراق و حاکمیت آن است و اجازه پیاده شدن آن را هر بهایی که داشته باشد، داده نمی شود.

وی افزود: باید در برابر این توطئه ایستاد و اجازه اجرا و پیاده شدن آن به هر قیمتی که باشد را نداد.

از سوی دیگر برخی منابع بیان کردند: پارلمان عراق حیدر العبادی نخست وزیر این کشور را ملزم به استقرار نیروهای عراقی در همه مناطق مورد مناقشه کرده است.

*نوری المالکی: همه پرسی به مثابه اعلان جنگ ضد وحدت ملت عراق است

نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق اعلام کرد که مخالف همه پرسی که امروز در اقلیم کردستان برگزار می شود، است.

وی افزود: برگزاری همه پرسی به مثابه اعلان جنگ ضد وحدت ملت عراق است. همه بر غیرقانونی بودن همه پرسی تاکید دارند زیرا کاملا روشن است که هدف از آن هدف قرار دادن وحدت کشور است و این گامی است که تبعات خطرناکی بر آینده عراق به طور کلی و کردستان به شکل خاص دارد.

نوری المالکی از دولت عراق خواست که همه تدابیر لازم را برای پایان دادن به این اقدامات غیرقانونی از طریق توقف گفتگو با همه پرسی خواهان و تحریم های فراگیر به عمل آورد. ما از آنچه پیش آمده است خرسند نیستیم اما اقلیم و رئیسی که دوره آن به پایان رسیده است مسئول عواقب آن است.

وی گفت: مواضع بسیاری از کشورهای همسایه عراق در قبال این اقدام غیرقانونی مشخص و کوبنده است. این کشورها باید اقلیم کردستان را از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی تحریم کنند و تعاملی با آن نداشته باشند.

وی افزود: سیاست مسعود بارزانی در طی این سالها هیچگاه بر اساس مشارکت نبوده است و بارها با تجهیز ارتش عراق مخالفت کرده است و با چنگ انداختن بر نفت عراق قانون اساسی را نقض کرده و به اراضی دیگران به بهانه های واهی دست درازی کرده است.

*اردوغان: درصورت لزوم علیه اقلیم کردستان اقدام نظامی می‌کنیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی تأکید کرد: در صورت لزوم علیه اقلیم کردستان گزینه نظامی اتخاذ می کنیم.

بر اساس این گزارش، وی تأکید کرد: جلوی صادرات و فروش نفت اقلیم کردستان را می گیریم.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: زمانی که تمامی روزنه ها را به روی کردستان مسدود کنیم، نفت آن تمام خواهد شد.

اردوغان افزود: هیچگاه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت.

*دستور ویژه العبادی به نیروهای امنیتی این کشور درباره اقلیم

حیدر العبادی نخست وزیر عراق به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد که برای حمایت از شهروندانی که در مناطق تحت سیطره اقلیم کردستان مورد تهدید و اجبار واقع می شوند، وارد عمل شوند.
 

آخرین خبرها از همه‌پرسی/ مشارکت 72 درصد اعلام شد

*مردم جنوب «کرکوک» از همه پرسی جدایی کردستان استقبال نکردند

همه پرسی جدایی کردستان عراق، در شهرها و مناطق جنوب کرکوک، ترکلان، یایجی، کومبتلر، تازه خورماتو، البشیر و قصبه امام زین العابدین با عدم استقبال مردم رو به رو شده است.

بر این اساس، برخی از گزارش های دیگر نیز از عدم استقبال کُردها از همه پرسی استقلال از دولت مرکزی در سلیمانیه حکایت دارند.

*نچیروان بارزانی: روابط اقلیم کردستان با ترکیه ادامه می‌یابد

«نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق بر لزوم وجود روابط خوب و حسنه میان این اقلیم و ترکیه تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: مناسبات میان اقلیم کردستان و ترکیه ادامه پیدا می کند.

وی همچنین در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: اقشار دیگر عراق نیز در کنار کردها با بهره برداری از حقوق یکسان زندگی می کنند.

بارزانی همچنین ادامه داد: اقلیم کردستان تلاش می کند تا به دور از فضای تهدیدات، با بغداد مذاکره کند.

نخست وزیر اقلیم کردستان مدعی شد: تهدیدات نخست وزیر عراق ما را یاد صدام می اندازد.

*ایلدیریم: آموزش نیروهای پیشمرگه در بعشیقه را تعلیق می‌کنیم

«بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه بار دیگر از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان در عراق انتقاد کرد و آن را غیرقانونی توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: آموزش نیروهای پیشمرگه در بعشیقه را تعلیق می‌کنیم.

ایلدریم همچنین ادامه داد: گام های دیگری را در زمینه مرزهای هوایی خود با شمال عراق اتخاذ خواهیم کرد.

وی افزود: علاوه بر تحریم‌های اقتصادی، واکنش های سیاسی و نظامی به همه‌پرسی جدایی کردستان را در نظر می گیریم.

گفتنی است، صبح امروز وزارت خارجه ترکیه تأکید کرده بود که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق از نظر آنکارا باطل است.

این وزارتخانه همچنین تأکید کرده بود که آنکارا همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را به رسمیت نمی شناسد.

*تظاهرات مردم عراق علیه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان

مردم عراق به مخالفت با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان برخاستند.

بر اساس این گزارش، مردم عراق در اعتراض به این همه پرسی در منطقه الخالص واقع در استان دیالی تظاهرات کردند.

تظاهرات کنندگان در این تظاهرات با سر داد شعارهایی علیه برگزارکنندگان همه پرسی، خواستار توقف فوری آن شدند.

گفتنی است، همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق از امروز آغاز شد و قرار است تا ساعت 18 به وقت محلی ادامه یابد.

*آنکارا بستن گذرگاه مرزی «الخابور» با کردستان عراق را تکذیب کرد

دولت ترکیه بسته شدن گذرگاه الخابور در مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق را تکذیب کرد.

آنکارا اعلام کرده است که تنها تدابیر امنیتی در این گذرگاه تشدید شده اند و تصمیم دیگری در این خصوص اتخاذ نشده است.

گفتنی است، پیشتر برخی رسانه ها از بسته شدن گذرگاه الخابور در مرزهای مشترک با کردستان عراق به دلیل برگزاری همه پرسی این اقلیم خبر داده بودند.

همه پرسی استقلال اقلیم کردستان امروز صبح آغاز شد و قرار است تا ساعت 18 به وقت محلی ادامه یابد.

*المعلم: همه‌پرسی کردستان مردود است و دمشق آن را به رسمیت نمی‌شناسد

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در سخنانی تأکید کرد که دمشق همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از دولت مرکزی بغداد را مردود می داند.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: ما با هر اقدامی که منجر به تجزیه عراق شود مخالف هستیم و موضع خود را به دولتمردان سوری ابلاغ کرده ایم.

ولید المعلم همچنین اظهار داشت: دمشق تنها عراق واحد را به رسمیت می شناسد.

وزیر خارجه سوریه همچنین با اشاره به مذاکرات آستانه تأکید کرد: این مذاکرات به فضل تلاش های ایران و روسیه، مثبت بود.

المعلم ادامه داد: الحاق ادلب به مناطق کاهش تنش نتیجه مهمی بود که در مذاکرات آستانه محقق شد.

وی همچنین ضمن انتقاد شدید از اقدامات ائتلاف آمریکایی در سوریه گفت: این ائتلاف تاکنون دهها غیرنظامی سوری را به کام مرگ کشانده و زیرساخت های سوریه را نیز تخریب کرده است.

*ترکیه گذرگاه «الخابور» در مرزهای مشترک با کردستان عراق را بست

ترکیه گذرگاه «الخابور» در مرزهای مشترک خود با کردستان عراق را بست.

براساس این گزارش، برخی رسانه ها اعلام کردند که ترکیه این گذرگاه را به صورت یکطرفه بسته است.

وزارت خارجه ترکیه صبح امروز نیز اعلام کرده بود که در واکنش به برگزاری همه پرسی اقداماتی را انجام می دهد.

این وزارتخانه بر باطل بودن همه پرسی تأکید کرده و گفته بود که نتایج آن را به رسمیت نمی شناسد.
 

آخرین خبرها از همه‌پرسی/ مشارکت 72 درصد اعلام شد

*رسانه صهیونیست: اسرائیل تنها حامی همه پرسی است

کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: اسرائیل تنها طرفی است که حمایت کامل خود از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین عنوان کرد: به جز اسرائیل هیچ طرف دیگری رسما و علنا حمایت خود را از همه پرسی کردستان عراق اعلام نکرده است.

پیشتر عبدالرحیم الشمری نماینده پارلمان عراق در خصوص حمایت صهیونیستها از همه پرسی اقلیم کردستان گفته بود: تنها طرفی که موضع خود در حمایت از جدایی اقلیم کردستان عراق از دولت مرکزی بغداد را به صورت واضح و روشن اعلام کرده است، رژیم صهیونیستی است.

وی همچنین تأکید کرده بود: این موضع صراحتا توسط مقامات رژیم اسرائیل در رسانه ها عنوان شده است. پروژه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان یک پروژه صهیونیستی است. اسرائیلی ها از این رهگذر به دنبال ایجاد نا امنی در منطقه و همچنین تجزیه کشورهای مختلف و به ویژه عراق هستند.

52310