نشست شورای آتلانتیک با موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، امروز (دوشنبه) با حضور سفرای فرانسه، آلمان، انگلیس و «دیوید سالیوان»، نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن، پایتخت آمریکا، برگزار شد. سفرای فرانسه، آلمان، انگلیس و نماینده اتحادیه اروپا در این نشست، حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

سالیوان در این نشست بر پایبندی اتحادیه اروپا به برجام تا زمانی که این توافق کارآیی داشته باشد، تأکید کرد. نماینده اتحادیه اروپا همچنین، تصریح کرد میان امضاکنندگان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، درباره نحوه اجرای آن اختلاف‌نظری وجود ندارد. با این وجود، سالیوان خاطرنشان کرد اختلاف میان طرف‌های برجام با ایران بر سر مسائل منطقه خاورمیانه است. نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا همچنین افزود بروکسل آماده همکاری با واشنگتن برای مقابله با اقدامات ایران در دیگر زمینه‌هاست. 

کیم داروش، سفیر انگلیس در آمریکا، در این نشست تأکید کرد برنامه جامع اقدام مشترک باعث امن‌تر شدن (جهان) شده است و بنابراین لندن از این توافق حمایت می‌کند.

پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در واشنگتن، نیز با اشاره به اینکه شرکت‌های آلمانی به سبب اعمال تحریم‌های (هسته‌ای) علیه ایران میلیاردها دلار ضرر کرده‌اند، از عادی‌سازی روابط میان ایران و دیگر کشورها و فراهم شدن امکان مبادلات تجاری با این کشور براساس مفاد برجام ابراز رضایت کرد. ویتیگ همچنین هشدار داد آمریکا در صورت خروج احتمالی از برجام، امکان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، ژرارد آرود، سفیر فرانسه در واشنگتن، در ادامه لحن خصمانه این‌روزهای دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور و با طرح ادعاهایی بی‌اساس، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و افزود پاریس آماده است برای مقابله با برنامه‌های موشکی تهران و آنچه او حمایت کشورمان از تروریسم خواند، با متحدان منطقه‌ایش همکاری کند. ژرارد آرود همچنین تأکید کرد ایران پس از سال 2025 میلادی و به پایان رسیدن محدویت‌های اعمال‌شده بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، همچنان پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد.

آرود همچنین تأکید کرد کشورهای اروپایی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران متضرر شدند؛ زیرا آمریکا عملاً با ایران مبادلات تجاری نداشت. سفیر فرانسه همچنین مدعی شد اینکه ترامپ در گزارش خود به کنگره پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به مفاد برجام را تأیید کند، یک مسئله داخلی در آمریکاست. ژرارد آرود به همین بسنده نکرد و افزود اگر ایران توافق هسته‌ای را به بهانه نقض آن توسط آمریکا، رها کند مایه تأسف خواهد بود. با وجود این، سفیر فرانسه در واشنگتن برگزاری مجدد مذاکرات هسته‌ای با ایران را رسیدن به یک «بن‌بست» تشبیه کرد و افزود حتی در صورت موافقت کشورهای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازمذاکره، مخالفت روسیه، چین و ایران در این خصوص مشکل‌ساز خواهد بود. او همچنین تصریح کرد ایران دلیلی برای پذیرش این درخواست نخواهد داشت و کشورهای اروپایی نیز از آن حمایت نخواهند کرد.