امانوئل ناحشون، سخنگوی وزیر امور خارجه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، امروز (چهارشنبه)، به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در تقبیح جنایت‌های رژیم صهیونیستی در شهر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی، واکنش نشان داد. ناحشون خطاب به اردوغان گفت: دوران امپراتوری عثمانی (خیلی وقت است) به سرآمده است.

اردوغان در جلسه اعضای حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه)، با انتقاد شدید از جنایت‌های اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: اسرائیل یک مسیر بسیار خطرناک را در مسجدالاقصی برگزیده است؛ اسرائیل خطوط (قرمز) را زیرپا گذاشته است.

جروزالم پست در ادامه مطلب نوشت: اردوغان افزود آنکارا کشور مستقل فلسطین را به پایتختی قدس شرقی به رسمیت می‌شناسد و تل‌آویو را پایتخت اسرائیل می‌داند. او افزود مشکلات فلسطین همزمان با سقوط امپراتوری عثمانی آغاز شد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: اسرائیل با تکیه بر حامیان و تسلیحات نظامی خود مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود. من از مسلمانان سراسر جهان می‌خواهم اگر می‌توانند برای زیارت به مسجدالاقصی بروند، به فلسطین بروند؛ و اگر چینن امکانی را ندارند، راهی برای کمک به برادرانمان (مسلمانان فلسطینی) بیابند. هر چه بیشتر از مسجدالاقصی حمایت کنیم، مقاومت نیز قدرتمندتر می‌شود. اگر سربازان اسرائیلی با چکمه‌هایشان مسجدالاقصی را کثیف می‌کنند، دلیلش این است که ما نتوانسته‌ایم از این مکان (مقدس) به درستی دفاع کنیم. بیایید از فلسطین نیز مانند مکه (مکرمه) و مدینه (منوره) محافظت کنیم.

سخنگوی وزیر خارجه کابینه رژیم صهیونیستی اظهارات اردوغان را «واهی» و «تحریف‌آمیز» خواند و مدعی شد: «پایتخت (اسرائیل) اورشلیم (بیت‌المقدس) است و برای همیشه نیز اورشلیم (بیت‌المقدس) خواهد ماند». سخنگوی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه خطاب به اردوغان گفت: کسانی که در خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند، نباید به طرف خانه‌های دیگران سنگ پرتاب کنند.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: اردوغان «آخرین فردی» است که می‌تواند اسرائیل رو موعظه کند.

 

اردوغان همچنین، روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران در فرودگاه آنکارا، اظهارات توهین‌آمیز بنیامین نتانیاهو درباره مسلمانان را تقبیح کرد و افزود رژیم صهیونیستی در مسیر انزوا قرار دارد.

 

رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام مخالفت با اقدامات امنیتی صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی، از اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مسلمانانی که برای عبادت به مسجدالاقصی می‌آیند را با تروریست‌ها یکسان دانسته است، ابراز تاسف کرد.

 

اردوغان تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله نصب گیت‌های الکترونیک بازرسی و دوربین‌های مداربسته در ورودی‌های مسجد الاقصی را ناقض حقوق مسلمانان برای عبادت و بی‌احترامی به این مکان دانست. وی همچنین افزود این اقدامات دلیل تشدید تنش‌ها است.