مفتی اوغلو امروز با صدور بیانیه ای، اظهارات امانوئل ناهشون سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل درباره ترکیه را محکوم کرده و سخنان وی را گستاخانه خواند.

وی اظهار کرد: در دوره عثمانی مردم صدها سال با ادیان و مذاهب مختلف در فلسطین با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کردند و عبادات خود را با آزادی کامل به جای می آوردند و انتظار می رود بردباری بی نظیر دوره عثمانی را یهودیان به بهترین شکل قدر بدانند و ستایش کنند.

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در نشست حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی این کشور گفت: علت این که نیروهای اسرائیل به سادگی جنایت کرده و خون مسلمانان را می ریزند، عدم حمایت کافی ما از قدس است.

وی افزود: اسرائیلی ها حوادث بسیار ساده را بهانه کرده و به راحتی صحن مسجدالاقصی را با پوتین های خود کثیف می کنند در حالی که مسجد الاقصی در قدس، سومین عبادتگاه مقدس مسلمانان پس از مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه است.

وی بیان کرد: اگر اسرائیل به سلاح و قدرت‌هایی که پشتش قرار دارند، اعتماد کرده و به این راه متوسل شده، سخت در اشتباه است.

وی ادامه داد: روزهای سخت قدس از زمان خروج دولت عثمانی آغاز و اکنون به کابوسی مبدل شده است.

وی اظهار کرد: 'ترکیه در چارچوب حقوق بین الملل مشروعیت دولت اسرائیل به پایتخت تل آویو را به رسمیت شناخت، اما قدس از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده و سه دین را در خود جای داده است.'

وی همچنین گفت: اسرائیل با بی احترامی به حریم حرم قدس شریف، بیشترین آسیب را به خود وارد کرده و به سوی راه خطرناکی منحرف شده است.

افزود: اقدام دولت اسرائیل در خصوص اعمال ممنوعیت در مسجدالاقصی علیه مسلمانان و پیشروی در اشغال، کاسه صبر را لبریز کرده است.

وی با محکوم کردن آخرین اقدام اسرائیل برای ممانعت از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی بیان کرد: به هیچ وجه نمی پذیریم که با مسلمانانی که برای عبادت به مسجد الاقصی می روند، مانند تروریست ها رفتار کنند.

پلیس اسرائیل روز جمعه 14 جولای سه فلسطینی را به اتهام حمله مسلحانه در مسجدالاقصی به شهادت رساند و 2 پلیس زخمی اسرائیلی این حادثه نیز پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

به دنبال این رویداد، نیروهای امنیتی اسرائیل مسجدالاقصی را به روی نمازگزاران بستند اما روز یکشنبه دو درب این مسجد با نصب گیت بازرسی الکترونیکی دوباره به روی نمازگزاران باز شد.

در آیین نماز جمعه اخیر نیز مردم فلسطین با اقامه نماز در خیابان های اطراف مسجدالاقصی، مخالفت خود با محدودیت های ایجاد شده در این مسجد نشان دادند.