بازی Pokemon Go توسط شرکت آمریکایی بازی های ویدئویی نیانتیک (Niantic) طراحی شده است؛ یکی از شرکتهای زیرمجموعه گوگل که در زمینه توسعه نرم افزارهای کامپیوتری فعال است و در شهر سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا مستقر است. نیانتیک این بازی را با همکاری شرکت چندملیتی نینتندو (Nintendo) مستقر در ژاپن طراحی کرده است. پوکمون گو، با محوریت کاراکترهای محبوب انیمیشنی دهه ۱۹۹۰ طراحی و عرضه شد. این بازی توانست، با تکیه بر همین سابقه نوستالژیک، خیلی زود مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

 

اهمیت و کاربرد این بازی آنقدر زیاد است که توسط رسانه های مختلف بدان پرداخته شده است:

 

بی بی سی درباره این بازی می نویسد” بازی پوکمون‌گو از نظر تعداد کاربران فعال در یک نرم‌افزار اندرویدی، در مقام پنجم و حتی بالاتر از نت‌فلیکس و توئیتر قرار گرفت. بر اساس آخرین آمار هم اکنون حدود ۱۲میلیون کاربر آمریکایی فعال در حال جست و جوی هیولاهای پوکمون هستند و این بازی تاکنون فقط در گوگل‌پلی بیش از ۳۰ میلیون بار دانلود شده است.

 

رادیو فردا با  برجسته کردن اهمیت این بازی در جذب مخاطب می نویسد: “تب بازی پوکمون تقریبا تمام کره زمین را فرا گرفته است. اپلیکیشن این بازی در هفته اول حضورش در بازار رکورد دانلود تمام اپلیکیشن‌های دیگر را شکسته است. کاربران در این بازی با کمک دستگاه (جی‌پی‌اس) و دوربین موبایل، به شکار موجودات خیالی می‌پردازند. تب این بازی آنقدر زیاد است که افراد کیلومترها برای یافتن پوکمون بعدی راه می‌روند. در اغلب شهرهای آمریکا و اروپا و حالا در ژاپن و چین افرادی را می‌شود دید که موبایل هایشان را جلوی صورتشان گرفته‌اند و به دنبال شکار پوکمون هستند.”

 

سایت صهیونیستی دبکا با انتشار گزارشی می نویسد:” پوکمون گو ابرجاسوس و ابزار بالقوه تروریستی است”.

 

چگونه پوگمون گو می تواند ابزار خوبی برای جاسوسی باشد؟

 

این بازی، از اطلاعات منطقه جغرافیایی که در آن قرار دارید و قابلیتهای دوربین تلفن همراهتان استفاده می کند تا موجوداتی را که «پوکمون» نامیده می شوند، روی صفحه نمایش گوشی تلفن همراهتان خلق کند. به این ترتیب مکان جغرافیایی که در آن هستید، تبدیل به مکان بازی و رقابت پوکمون ها می شود. هدف در این بازی این است که تا جای امکان پوکمون های بیشتری را جمع کرد و سپس قدرتشان را افزایش داد. برای پیدا کردن و شکار پوکمون های پنهان شده، باید دوربین گوشی تلفن را فعال کنید، در دنیای واقعی بگردید و همانطور که راه می روید، برای پوکمون ها گوی یا پوکبال (poke ball) بفرستید. به همین دلیل با ارسال تصاویر منطقه جغرافیایی هر فرد به نرم افزار بازی، به نظر می رسد طراحان این بازی به ظاهر جذاب ولی پیچیده و خطرناک، می توانند اطلاعاتی بعضا حساس بدون هزینه های گزاف از محیط کشورهای مختلف بدست بیاورد. در این شرایط می توان گفت دیگر نیازی به ایجاد باب نفوذ برای جاسوسی نیست چون هر کسی که بازی پوگمون گو را نصب و راه اندازی می کند می تواند روزانه ده ها عکس از محیط جغرافیایی خود برای عوامل طراح این نرم افزار ارسال نماید.

 

وقتی چین نسبت به گسترش بازی پوگمون گو به دلایل جاسوسی هشدار می دهد!

 

کشور چین مدتی قبل اعلام کرد نگران آن است پوکمون گو، در قالب یک بازی به جاسوسی از اطلاعات کاربران بپردازند. همچنین در رسانه‌های اجتماعی این کشور نیز تئوری‌های بسیاری در مورد هدف اصلی از انتشار این بازی در حال مطرح شدن است.یکی از نظریه‌های مطرح شده در چین بیان می‌کند اگر پوکمون‌ها در مناطقی ظاهر شوند که رفت و آمد زیادی در آن صورت نمی‌گیرد؛ کاربران احتمال محرمانه بودن آن مکان را می‌دهند. از طرفی اگر پوکمون‌ها در منطقه‌ای ظاهر شوند که هیچ رفت‌وآمدی در آن وجود ندارد؛ آن منطقه احتمالاً، محلی با سطح امنیتی بالا است.عده‌ای از نظریه‌پردازان در رسانه‌های اجتماعی چین گفته‌اند: «پوکمون گو بازی نکنید؛ زیرا آمریکا و ژاپن می‌توانند با کمک آن مراکز محرمانه‌ی چین را شناسایی کنند.

 

آیا بازی پوگمون گو در ایران پیشتیبانی می کند؟

 

بازی پوکمون گو هنوز کشور ایران را در سامانه اصلی خود پشتیبانی نمی‌کند و این به معنای آن است که حتی اگر کاربری در ایران بتواند از طرق میانبری مانند تغییر نام کشور مبدا اقدام به نصب بازی کند،‌ به دلیل عدم پوشش بازی در ایران به سختی می‌تواند به هدف اصلی گیم یعنی «شکار پوکمون» مشغول شود و بازی جذابیت اصلی خود را برای او نخواهد داشت.

 

حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می گوید: “درباره بازی پوکمون ما یک مکاتبه ایمیلی با سازندگان این بازی داشته‌ایم با این مضمون که اگر قرار است این بازی در ایران توزیع و عرضه شود حتماً باید از فیلتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بگذرد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد و در غیر این صورت ناگزیر از فیلتر و جلوگیری از عرضه بازی هستیم.برای عرضه این بازی در کشور باید دو شرط را مدنظر داشته باشیم، یکی اینکه باتوجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران باشد و دوم اینکه نقاط تفریحی و مقاصد هدف‌گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی هم باید با هماهنگی و همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای مشخص شود.”

 

پوگمون گو به راحتی می تواند جایگزین بازی های چون کلش آف کلنز شود

 

طراحی جذاب بازی پوگمون گو که نیازمند تحرک و سرعت عمل بسیار زیاد است به احتمال بسیار می تواند باعث  جایگزینی این بازی با بازی هایی همچون “کلش آف کلنز”  شود.البته سرعت استقبال مخاطبین در کشورهای مختلف می تواند این ادعا را ثابت کند ولی نباید فراموش کنیم که اگر چه بازی “کلش آف کلنز” هم قابلیت های ویژه برای جاسوسی و دسترسی به اطلاعات کاربران را داشت ولی این بازی علاوه بر دسترسی به اطلاعات کاربران، اطلاعاتی از محیط های گونگون جغرافیایی کاربر را هم ارائه می دهد.